Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej..
jeg har læst en del frem og tilbage herinde..
Men jeg ville gerne, hvis der var nogle der sad inde med viden på området, så kunne forklare hvad forskellen på parallelimport og alm, rent garantimæssigt.
Dersnæst, så er det til tider svært at se om en forretning parallelimportere deres produkter.
så evt en liste med hvem der gjorde hvad af de større forretninger (eller billigere på hifipriser.dk )

KG
Af Hamster
I princippet er der ingen forskel på garantien, om en vare er paralleimporteret eller ej. Forhandleren skal leve op til de samme principper, uanset hvad han sælger.
MEN en reperation kan trække ud, hvis forhandleren af en parallelimporeteret vare eksempelvis sender varen til Tyskland for at få den reperaret.
Dine rettigheder er de samme!
Nogle forhandlere sælger både det ene og det andet. Det bedste du kan gøre er at skrive en mail, hvor du spørger præcist på den vare, du ønsker dig.
Af Zymilof
Altrnativt kan du jo købe ekstra garanti. Nogle mener at det er åndsvagt, men hvis man kigger på hvad man får ift. fladkærm, så er det slet ikke så tosset ;o)

Her er et eksempel fra Cinemagic (aner ikke om det er parallelimport), hvor jeg selv lige har købt.

Hos CineMagic er vi bevidste om dine behov og forsøger altid at finde den løsning, der passer til dig. For at give dig den bedst mulige service tilbyder vi dig derfor at udvide din reklamationsret til 4 års udvidet garanti og service.

Med 4 års udvidet garanti og service får du:

4 års fuld garanti og service på din hjemmeadresse
100 % pixel garanti i hele perioden
Burn-in garanti i hele perioden
Ingen selvrisiko
Nyt tilsvarende produkt ved totalskade
Forsikringen dækker udgifter til reparationer, reservedele og arbejdsløn, funktionsfejl, transport og låne tv.
Dækker overalt i Danmark - ikke Færøerne og Grønland - ingen selvrisiko.

Forsikringen træder i kraft ved købsdatoen og løber sideløbende med den almindelige reklamationsret.

Undgå ubehagelige overraskelser. Tilkøb udvidet garanti og service i dag.
Af KingGuru
Tjaa.. det kunne da egentlig godt friste..
Af Beaviz
Du skal dog være opmærksom på, at du selv står med problemet, hvis TVet går i stykker og forretningen det er købt i er gået konkurs.

Jeg har en kammerat, som købte et parallelimporteret Samsung, hvor butikken netop gik nedenom og hjem. Et par måneder efter kunne TVet pludselig ikke tænde længere.

Han havde store problemer med at få det repareret, selvom det var under et halvt år gammelt. Det tog han langt tid at få overtalt den skandinaviske importør til at tage sig af sagen. Da de så endelig afhentede TVet, gik der hele tre måneder, før han så det igen.
Af KingGuru
men det kan man også komme ud for med IKKE parallelimporterede varer..
Jeg har ex lige nu et grafikkort til rep i england, købt i foråret hos SHG. og selvom det IKKE er parallel, osv, så måtte jeg få fat i XFX, som er mærket, for at få noget lavet ved det.. og det sker så også.. men det første de sendte retur, døde efter 2 min.. så nu venter jeg på det andet.. så de bruger lang tid på, da de er ved at gennemteste det.. åbenbart. (alt i mens jeg mangler et gfx :( )
Af steffenj
Der kan altså godt være forskel på den reklamations ret du har om det paralel import eller ej. Der er nogle mærker der har udvidet scandinavisk garenti som f.eks. LG og Samsung hvor de reperere på hjemme addressen vis det mugligt. Vis det ikke er tager de skærmen med fra din addresse og du får et låne tv. DVS det forkorter reperations tiden ret meget da en reperation som regl tager omkring 4-8 uger alt afhængelig af forhandler og købs sted. Så der skal man altså ikke selv til at transpotere TVet frem og tilbage. Kan også være der er andre der har den service, kender bare kun lige LG og Samsungs koncept. :o)
Af cederstrom
KingGuru skrev:men det kan man også komme ud for med IKKE parallelimporterede varer..
Jeg har ex lige nu et grafikkort til rep i england, købt i foråret hos SHG. og selvom det IKKE er parallel, osv, så måtte jeg få fat i XFX, som er mærket, for at få noget lavet ved det.. og det sker så også.. men det første de sendte retur, døde efter 2 min.. så nu venter jeg på det andet.. så de bruger lang tid på, da de er ved at gennemteste det.. åbenbart. (alt i mens jeg mangler et gfx :( )
Jeg havde et diNovo Edge keyboard fra SHG, der måtte jeg også til logitech og få det ombyttet fordi SHG var gået konkurs - heldigvis sendte Logitech et nyt keyboard inden jeg sendte en del (modtageren) fra det gamle tilbage til dem. Så der er også forskel på hvilken service producenten tilbyder.

Men hvis man aligevel køber et TV der er parallelimpoteret, hvorfor så ikke købe det fra f.eks. tyskland?

Jeg overvejer selv at købe et Samsung LE-52A656
http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=725405

Det står i ca 1598 Euros = 11 862 - plus fragt selvfølgelig. Men det ligger en del under den danske pris.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
KingGuru skrev:Jeg har ex lige nu et grafikkort til rep i england, købt i foråret hos SHG. og selvom det IKKE er parallel, osv, så måtte jeg få fat i XFX, som er mærket, for at få noget lavet ved det..
Hvordan ved du at det ikke er parallelimporteret? XFX har, så vidt jeg ved, ikke noget dansk afdeling. Deres europæiske kontor ligger i England, så SHG har jo nok ikke købt det hos XFX-danmark...
Af Zymilof
Hvis man har forsikret sig inkl. on iste rep m.m., så kan jeg ikke se noget prolem.

Når man fx. hedder Panasonic Danmark (inkl. panacentre), så er det jo klart, at man er interesseret i at alle skal købe fra Panasonic Danmark. Nogle på nettet har dem og andre har fra andre lande.

Pas nu på at I ikke bliver alt for skræmte........som Pana er interesseret i :)
Af KingGuru
Det er faktisk et godt spørgsmål, Yakken..
det kan da godt være det er det, og det er derfor jeg skal alt det her lort igennem..
Af KingGuru
Hvis et TV er købt i en forretning, som har handlet hos, ex panasonic nordic, eller Samsung dk. (eller hvad de nu hedder) og forretningen går konkurs om 2 måneder..
hvordan er mine rettigheder?