Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer vel an på hvad du har tænkt dig at bruge skærmen til. Hvordan får du dit TV signal ind i huset i dag - kabel-TV, antenne, parabol?
Af Håndværkeren
TV signal kommer fra TDC-Kabel. Jeg har ikke den store viden omkring fladskærme, det var mere designet som jeg faldt for hos Samsung.

Det skal kun bruges som alm. Tv afslapning med film osv i en god kvalitet. Men der skal selvfølgelig full HD og det skal også være en LCD skærm.

Samsungen har det hele, men er kun et 40", er nok mere interesseret i et 42" selvom der ikke er den store forskel.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du bør nok overveje om det ikke var på tide at få skiftet fra analogt kabel-TV til digitalt, hvis du gerne vil have denne skærm. Samtidigt vil det være en god idé at gøre sig klart om du vil have indbyggede DVB-tunere eller om du kan leve med en ekstern HD boks ved siden af TVet.

Køber du A656 skal du passe på med hvilken model du får fat i. Parallelimporterede modeller har ikke DVB-C tunere, der er garanteret kompatible med det danske sendenet. Du skal finde en model der ender på XXE for at den er godkendt til brug herhjemme.

Hvis du vil have indbygget DVB-C tuner med MPEG4 kompatibilitet, så skal du finde en af de modeller der nævnes på denne liste:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... highlight=
Dvs. du skal en modelstørrelse op i 6'er serien.
Håndværkeren skrev:Jeg er på udkig efter en fladskærm 40-42". Pris 6-9000,-
Har set et Samsung LE40A656 på fladskærmsshoppen til 7000,-
Er dette en okay skærm til prisen?
Personligt syntes jeg at billedet er fint nok , men jeg er muligvis ikke så krævende som nogle af entusiasterne her-omkring, billedet forekommer mig skarpt og piner enhver detalje ud af de signaler du pumper ind i det - så som "Yakken" siger : du vil hurtigt få brug for digitalt-TV signal også.

Jeg syntes at lyden er OK , men ikke imponerende når man tager i betragtning hvor stort et fjernsyn det er.

Alt det der med HD-boks og tuner syntes mig efterhånden noget uklart , men jeg har fået den opfattelse at vi ikke kan bruge nogle af vore indbyggede digitale tunere til en disse fordi at kabel-TV leverandørerne laver indholds-kodning på alt det digitale de sender så at man skal have en såkaldt CAM-kort-læser-boks (HD-boks)(Selektor/Zaptor/"or whatever") og leje et kort hos leverandøren til boksen og at signalet fra boksen under alle omstændigheder bliver ført ind i TV'et via HDMI stikket alligevel og ikke via antennen.

Som "Yakken" skriver er der stor forskel på LE40A656 modellerne og "de bedste" (dem fra Samsung Nordic AB der ender på XXE i modelbetegnelsen - d.v.s. de ikke parallel importerede modeller) har mange fordele inklusive bedre garanti og Samsung support.
PRESTIGE SERVICE i 2 år på modeller på 40" og derover .
og
"Garanteret kvalitetssikret - forskellen på et Samsung TV og et Samsung TV" . (bemærk brochuren skriver fejlagtigt XEE istedet for XXE)

Samsung har indbygget en masse fed elektronik men det er der sikkert så mange andre mærker der har og billedkvaliteten på kendte mærkevarer er generelt høj i dag. Samsung brillierer i mine øjne mest på deres virkeligt gode PC kompatibilitet hvor de kan synkronisere et bredere område end mange andre (Sony kan f.eks. kun synkronisere 60HZ på D-sub - det 15 polede VGA stik) . Jeg kender ikke billed kvaliteten på andre mærker , kun på mit eget DK Samsung LE40A656 , men jeg vil umiddelbart formode at de fleste hellere ville have et Sony KDL-40W4000 for 8 kilo MED MPEG4 fra Wupti.dk eller som andre foreslår en Sony model 4500 , altså med mindre at det med PC-kompatibilitet eller design betyder mere for dig.
For mig personligt betyder PC-kompatabiliteten meget og jeg ville af den grund ikke eje et Sony , fede billeder eller ej , men jeg tror ikke at der er ret mange der har det sådan , og uden at jeg kender dig vil jeg tro at du vil være lige så glad for et Sony .

M.v.h.

SurfBoy
SurfBoy skrev:Alt det der med HD-boks og tuner syntes mig efterhånden noget uklart , men jeg har fået den opfattelse at vi ikke kan bruge nogle af vore indbyggede digitale tunere til en disse fordi at kabel-TV leverandørerne laver indholds-kodning på alt det digitale de sender så at man skal have en såkaldt CAM-kort-læser-boks (HD-boks)(Selektor/Zaptor/"or whatever") og leje et kort hos leverandøren til boksen og at signalet fra boksen under alle omstændigheder bliver ført ind i TV'et via HDMI stikket alligevel og ikke via antennen.
Du vil ikke få mulighed for pay per view, men de almindelige kabel-TV kanaler og HD kanalerne er jo ikke kodet på den måde. Med en indbygget MPEG4 DVB-C tuner i TVet vil du kunne se kabel-TV ligesom du ville gøre det gennem de bokse der sælges/udlejes hos udbyderne. At der så af og til er lidt knas med at få disse ting til at spille optimalt, er lidt en anden sag, som nok skal tilskrives teknologiens unge alder.
SurfBoy skrev: Samsung brillierer i mine øjne mest på deres virkeligt gode PC kompatibilitet hvor de kan synkronisere et bredere område end mange andre (Sony kan f.eks. kun synkronisere 60HZ på D-sub - det 15 polede VGA stik)
Tænker du i den forbindelse på udnyttelse af højere frekvenser fra din PC til TVet? I så fald bliver du nok lidt skuffet over at læse det her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1147176677
det er stadig gældende for LCD TV i dag, på trods af at skærmen kan køre ved 100 Hz opdateringsfrekvens. Inputtet laves om til 50 Hz først. Det var måske ikke dét der var din pointe?
yakken skrev:Tænker du i den forbindelse på udnyttelse af højere frekvenser fra din PC til TVet? I så fald bliver du nok lidt skuffet over at læse det her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1147176677
det er stadig gældende for LCD TV i dag, på trods af at skærmen kan køre ved 100 Hz opdateringsfrekvens. Inputtet laves om til 50 Hz først. Det var måske ikke dét der var din pointe?
Gee - you got a lot of knowledge man... ( og link til mange gode/fine artikler)
Nej , "Yakken" , min modstand går mere på at for sådan en "gammel-dags" mand som mig så vil jeg (sgu') ha' mulighed for at kunne tilslutte hvilket som helst stykke PC til "dyret" uden at skulle ha' bekymringer omkring at der vil være nogle "konsol modes"/"dos modes"/"bios modes"/"hvad ved jeg modes" som fjernsynet ikke ka' synkronisere.
Jeg sidder med en 8 ports KVM omskifter koblet til TV'et så jeg gider ikke ha' problemer med eventuelle inferiøre evner til at synkronisere den PC's grafik-mode jeg kobler på . Samsung er fed til det der (hent en af deres f.eks. A656 manualer og se under PC delen)
Iøvrigt , den her "konversation" har du med en der ELSKER at sidde og pille med alt muligt gammelt software og hardware , så hvis jeg vil sidde og køre inferiøre DOS spil eller programmer på en PC tilsluttet min omskifter så gider jeg ikke at have problemer - det skal (sgu') da bare virke det der !!!
Forøvrigt syntes jeg også at det er fedt at man så længe at man holder sig til D-Sub kan få synkroniseret mellem 60HZ og 75HZ i Windows , så er man (sgu') da fri for at der sort skærm hver gang man piller uanset om det er seriøst ment eller pillen "bare for sjov" .

M.v.h.

SurfBoy
SurfBoy skrev:Gee - you got a lot of knowledge man... ( og link til mange gode/fine artikler)
Nej , "Yakken" , min modstand går mere på at for sådan en "gammel-dags" mand som mig så vil jeg (sgu') ha' mulighed for at kunne tilslutte hvilket som helst stykke PC til "dyret" uden at skulle ha' bekymringer omkring at der vil være nogle "konsol modes"/"dos modes"/"bios modes"/"hvad ved jeg modes" som fjernsynet ikke ka' synkronisere.
Nu er vi jo stort set kun 2 skribenter her på siden, så enten har jeg været med til at skrive indholdet eller også har jeg læst korrektur på det ;)

Jeg kan godt se fordelen ved at have en skærm der er gavmild mht. hvilke inputs man giver den. Det er et skridt fremaf for Samsung idet tidligere modeller godt kunne være svære at få til at makke ret.
yakken skrev:Det er et skridt fremaf for Samsung idet tidligere modeller godt kunne være svære at få til at makke ret.
YEAH ! - Tell me about it ! (meaning I KNOW)
Tro mig - jeg er sgu' den sidste der er blind for eventuelle problemer Samsung har/måtte have haft !!!!
Af Håndværkeren
Hold da op en stor mundfuld... på den positive måde. I er sgu cool nok (yakken og surfboy) :o) Sorry men har været væk fra pc'eren en uges tid.

I øjeblikket har vi tdc.kabel, men vi har sidste år fået lagt kabler ind fra Com-x (hvor vi kun bruger nettet). Mon ikke de på et tidspunkt tilbyder digital-tv signal gennem kabler, som er gjort klar. Det finder andelsboligforeningen nok ud af på et tidspunkt.

Var inde på fladskærmsshoppen.dk og læse om samsung 40A656
www.onlineprice.dk/product.asp?product=753
og det lyd sgu godt det hele. Kan ikke se om det er en XXE model

Har set LE40A 767 og 766, men ligger uden for vores pengepung. Sony's 40" modeller ligger ikke i vores smag (det hele skal jo passe sammen i vores stue (konen.. haha).

Skal jeg forstå det på den måde vedr. samsung LE40A656 fra fladskærmsshoppen.dk til 7000,-, at dette er et okay køb til alm. hjemmeforbrug, hvis vi alligevel på et tidspunkt skal have en hd-boks/selector.

Hvad mener i med at den ikke er godkendt til DK

Tak indtil nu - Håndværkerer
Håndværkeren skrev:Jeg er på udkig efter en fladskærm 40-42". Pris 6-9000,-
Har set et Samsung LE40A656 på fladskærmsshoppen til 7000,-
Er dette en okay skærm til prisen?
Hej H

Iflg deres hjemme side kan jeg se at produktet ikke er en Dansk vare men en P Vare. Så der er ikke DVB-C tuner i dette tv. Og det er ikke en fordel for dig, Digital signal via DVB-C er en kæmpe fordel.

OG til sidst , denne skærm er en udgået skærm. Anbefaler LE40A676 den har DVB-C og Mpeg4 hvis du køber denne via en dansk Samsung forhandler.

N