Animal Planet, National Geographic, Discovery kjører ofte i det merkelige 14:9 formatet - dvs. de sender egentlig i et 4:3 format, som noen ganger blir beskåret i topp og bund, slik at det
ser ut som 14:9(!?) - og det virker som om PX80 har problemer med automatikken i slike tilfeller.
Den fungerer vanligvis utmerket på andre kanaler, som sender film - i de tilfeller det er tekst nede i den nederste sorte bjelke, blir bildet automatisk flyttet opp, slik at man får det hele med. Men den har altså problemer med disse kanaler.
Når man ser på et slikt format, kan man manuellt stille TV'n til 14:9. Får man ikke all tekst med da, så still manuellt til 4:3 - man får fremdeles nogenlunde korrekt aspekt-ratio, men da med sorte bjelker rundt det hele.(Eller sort i bund/topp og grå på sidene

) Vil man fylle hele skjermen med et slikt format, og det ikke er så viktig med undertekster, så er Zoom 1 løsningen.
En annen ting jeg kan ta med det samme:
Jeg har IP-TV, (bredbånds-TV) med en mottager-boks fra Altibox/Motorola. Når jeg forbinder denne til TV'n med et HDMI kabel, fungerer autoaspekt-funksjonen på TV'n ikke ... alle kanaler blir tolket som 16:9. Gjennom komponent- kabler eller scart går det fint. Jeg får en liten kvalitets-boost med HDMI, så jeg har fortsatt med det, men må da manuellt stille aspekt for hver kanal. Ergeligt, men sådan er livet 8)