Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Denesee
Har lige købt et PX80 og sat det til... Har så fulgt jeres guide til break-in af tvet, men da jeg ikke kunne få den dvd i linker til, til at virke, tyede jeg til at pille antenne stikket ud og køre flimmer kanaler...
Mit problem ligger så i jeg ikke kan finde ud af at få tvet til at holde op med at slukke af sig selv, og udover det, hvor lang tid skal man så køre break-in?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Drop break-in. Med px80 er det ikke nødvendigt. Søg i forum efter lignende tråde. Det et omtalt flere gange før.
Brugeravatar
Af kthomsen
Denesee...

Jeg har selv PX80. Istedet for break-in, så tjek flatpanels.dk's indstillinger i testen af PX80 her på sitet. Brug de indstillinger og se så normalt tv.
Så længe du ikke holder det samme billede på tv'et i flere timer sker der ikke noget. ;)
Af Denesee
Har jeg gjort, men er det noget med man skal halvere kontrasten i starten?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis dit brugsmønster er alsidigt, så er det ikke nødvendigt at sænke kontrasten, men hvis du vil være på den sikre side, så er det en god idé lige at skrue lidt ned i starten. Vær dog opmærksom på at en lavere kontrast også betyder at indkøringsperioden forlænges, da fosforens ældning er afhængigt af hvor kraftigt lys den skal generere.
Brugeravatar
Af kthomsen
Denesee skrev:Har jeg gjort, men er det noget med man skal halvere kontrasten i starten?
Kan kun sige jeg kun har fulgt indstillingerne fra testen og ikke skruet yderligere ned for kontrasten, og har ikke mærket noget til retention eller andet. Om Tv'et så måske kun har en levetid på 10år istedet for 11(?) det rager mig en papand, da jeg nok skal have nyt TV-tapet på det tidspunkt......mon ikke? :D

Indstillingerne giver et virkelig godt billede med naturlige farver på PX80. Kommer du fra et tv med farver og kontrast i det høje niveau, vil det synes lidt underligt at det skal lidt ned, men tro mig, efter 1 uges tilvænningstid så kan du se at det var en god idé. Især når du opdager hvor meget dine venners og familens tv sæt står for højt i farveniveau. ;)
Af Denesee
jamen så siger jeg mange tak for hjælpen igen :)
Af lynestar
Hejsa gutter, vil lige starte med at sige tak for dette forum, har virkelig været en stor hjælp under køb af mit tv. Har nu købt en 42px80 og nu spørger jeg nok dumt, men better safe than sorry.
Jeg kommer ikke til at se tv på den, kun dvd. Er der så stadig ingen grund til break-in? Med de forskellige film jeg kommer til at se kommer der jo nok til at være sorte rammer i en del af dem, bør jeg så zoome her de første mange timer, eller skal denne tråd forståes sådan at det ligegyldig hvad ikke er nødvendigt med break-in når man har px80?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du slet ikke ser andet end film med sorte bjælker, så bør du nok zoome af og til.
Af lynestar
Tak for svaret. I mit tilfælde kan det så godt betale sig at køre break-in, eller vil jeg under alle omstændiger blive nød til at zoome af og til?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du bare zoomer lidt en gang imellem, så er det udmærket. Det essentielle er blot at du får vist noget vekslende materiale over hele skærmfladen, dvs. så du ikke konstant har en del af skærmen der eksempelvis er sort (såsom en tynd kant for oven eller for neden).