Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kagemand
Hej.

Jeg kunne godt tænke mig en stor widescreen fladskærm, og har haft kigget på bl.a. Philips Brilliance 200W6CS. Jeg har ved at søge i forummet fundet ud af at Philips har været meget gode til at blande det hele sammen fordi skærm findes i 2 versioner (00 og 05), og derved vildleder kunderne en del.
Hvis man f.eks. går ind på www.enavia.com, står både den billige og den dyre udgave af skærmen til 8ms. Det er ret forvirende.
Jeg er med på at det er 00-modellen der er den nyeste samt det er 8ms udgaven. Men kan så ikke forstå hvorfor den gamle (16ms) står til 8ms. :o

Jeg er meget åben overfor andre skærme. Har bl.a. kigget på denne ViewSonic:
www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=184673

Ved at købe den undgår jeg jo både forviringen med 16/8ms på Philipsen, og den er jo samtidig billigere end 8ms modellen fra Phillips ( og pænere :)). Men er det en god skærm?

Mine krav til ny skærm:
20" som minimum, og jeg er ønsker ikke at betale mere end 3500 for den, men sætter dog 4000 som det maksimale loft. Jeg ønsker medium/stor synsvinkel, samt andre ting man kan forvente sig af en dyr fladskærm. Helst 8ms eller lavere, og hvis den ser pæn ud gør det jo heller ikke spor :)

Kom endelig med nogle bud på ny skærm...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Et bud kunne være Belinea 102035W
Af kagemand
Så vidt jeg kan se er Belinea'en på 16ms
www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=181846

På specifikationerne virker det som om man får mere på nogle af de andre skærme end som Belinea'en, men skal nok huske den i min overvejelse.

Nogen der kender noget til den ViewSonic jeg nævner?
Af kagemand
Okay, så bare lige for at slå fast, så er det tiden fra grå til grå man altid bruger når man nævner hastigheden på en skærm, og ikke sort til hvid?

Eks. står der både på Belinea'en og ViewSonic'en at grå til grå ligger på 8ms, mens sort-hvid ligger på 16ms.
Af koolind
syntes at der er flere som anbefaler Belinea... er det et godt mærke (har aldrig hørt om det.. men er så heller ikke så meget inde i LCD-verdenen)
Af Lyngbo
Jeg har Philips skærmen og er rigtig godt tilfreds med den. Jeg har haft stillet både 8ms og 16ms skærmene op ved siden af hinanden, og selv om det er ret ulogisk, så var jeg slet ikke i tvivl om på hvilken skærm farverne og kontrasten m.m. var bedst. Det var på 16ms modellen.

Jeg har prøvet at spille lidt Medal Of Honor Spearhead på den, men det er i gameres øjne sikkert et helt yt spil at bedømme noget som helst på. I hvert fald fungerede det helt fint. Jeg spiller meget sjældent, så det jeg kan bedømme den på er almindelig filmkiggeri, billedebehandling, tekstbehandling, surfning osv. Til det er den rigtig fin. Det eneste problem jeg har er i forhold til widescreen formatet. Det egner sig ikke fantastisk til at surfe da siderne slet ikke fylder skærmen ud og bogstaverne er temmelig små i dens native opløsning.
Af koolind
lýngbo - småt i native ?.. må vel ca svare ti lat køre 1280x1024 på en 17" antager jeg ?... og ja de fleste sider er vel generelt smalle så de kun er en lille stribe i midten... men kan man så ikke nærmere have 2 sider ved siden af hinanden ?.. eller eks en side og word ?...
Af Lyngbo
Jeg skal ikke kunne sige om det svarer til 1280x1024 på en 17", men småt er det i hvert fald. Jo, jeg kan sikkert godt have to sider ved siden af hinanden, men da jeg alligevel kun kan læse en side ad gangen og da det hele jo er ret småt så er det ikke noget jeg bruger :)

Tjek iøvrigt lige denne tråd hvor jeg har lavet nogle skærmbilleder af hvor skidt browserne udnytter bredskærmsformatet:

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=830
Af koolind
lyngbo - dvs du mener at 16 ms udgaven er bedre alt i alt end den nye opdaterede 8 ms udgave ?... lyder absurd... men ikke udsansynligt.. man kunne vel godt forstille sig at den halverede tid kan have sin bekostning...?
spiller ikke så meget... men er dog alligevel svært at skulle købe en skærm som på papiret er dårligere end hvad man ellers kan få til samme pris... :/
Af Lyngbo
Ja det mener jeg faktisk. Jeg synes også det er ulogisk og måske er det også kun i det øjeblik man har dem stillet op ved siden af hinanden (som jeg havde) at man lægger mærke til forskellen. Jeg har iøvrigt skrevet noget om det her:

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=821

Det er som sagt muligt at den nye skærm vinder når det handler om at spille, men det har jeg ikke styr på. Jeg kan sagtens forstå din tvivl mht at købe en skærm der på papiret er dårligst, men jeg var ikke i tvivl da jeg prøvede begge to. Vil iøvrigt lige nævne at jeg pressede ElGiganten til at sælge den til 3500,- (Var i deres reklame til 3999,- i sidste uge) ved at stikke Metro's priser i hovedet på dem. Hos ElGiganten har du jo 30 dages returret, så du kan jo evt. prøve den der. Den nye model får du vel ikke til 3500.- - eller hvad?
Af koolind
lyngbo - tjo altså man kan købe den til hvad ?.. 3300 et sted.. der står da at den er 8 ms.. men hvor meget man skal stole på det ved jeg så ikke... hehe.. så den i elgiganten til 3700 i går (dog sluttet til i en meget ikke native opløsning)... og den er faktisk pænere end jeg lige troede...

og ja det er ærgeligt at det er så besværligt at skulle ovebevise sig selv om at man godt kan nøjes med 16 ms (altså jeg spiller ikke.. kun når der er nye NFS spil eller andet bilnoget :D og det kræver vel ikke så lav respons endda..)
Af Lyngbo
Jeg tror du har ret i at man ikke kan stole på at det er 8ms modellen de har når den står til 3200,- , men det er noget rod at man ikke kan regne med deres tal. F.eks. gjorde jeg for ca. 14 siden Enavia.dk opmærksom på (pr. telefon) at de havde to forskellige modeller opført på deres side - begge med 8ms men med vidt forskellige priser. Det ville de rette - sagde de - men forvirringen er stadig at finde på deres hjemmeside. Har lige lavet et skærmbillede der viser det.

Iøvrigt igen et godt eksempel på at widescreen formatet ikke er genialt hvis man surfer meget. Her er også rigtig meget spildplads i siderne.
Af koolind
lyngbo - ok.. men så på trods af rod med modelnumre osv... og på trods af at widescreen-surfing er noget stads, anbefale at købe den skærm ?... er du glad for wide eller ønsker du at du hellere havde købt en 20" 1600x1200 skærm ?