Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilken af disse ville DU vælge ?

Samsung T220
2
67%
Samsung T220P
1
33%
Samsung T220HD
Ingen stemmer
0%
Jeg skal have en ny skærm, til en ny spand. Jeg har næsten valgt hvilken skærm jeg vil have, og det er en Samsung T220. Jeg synes den er pæn, synes at have læst pæne ting om den, og så har jeg været super-tilfreds med den SyncMaster 206BW, jeg har brugt, og stadig bruger.

Men ! T220 kan man få i flere modeller. Og selvom jeg efterhånden ved en del om PC-hardware, så er jeg ikke lige så selvsikker, når det kommer til skærme, derfor beder jeg om hjælp, tips, råd, forklaring og vejledning herinde.

Samsung T220
Samsung T220P
Samsung T220HD

Hvad er forskellen ? Hvilken er bedst ? Hvilken giver mest for pengene ?

Skærmen skal primært bruges til internet, spil, lidt foto- og artikel-skrivning. Det sker jeg ser lidt DVD på puteren, men er pænt sjældent.

Jeg har naturligvis googlet, og sammenlignet data på de 3 modeller, men synes ikke jeg er blevet så klog af det, at jeg ikke gerne vil have jeres input.

Håber I tager jer tiden, til at komme med nogle indspark. Tak.
:s
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Samsungs egen hjemmeside vil være et godt sted at starte. Her kan du se forskellen på skærmene.

www.samsung.dk

Her ville du kunne se at HD modellen har en TV tuner, som du naturligvis kommer til at betale for, P modellen har højttalere, som du også skal betale for og den rene T220 har den laveste responstid.

Ud fra disse informationer kan man nok slutte:
- T220HD er til brug hvis du vil se TV på skærmen
- T220P er til hvis du vil tilslutte en konsol, men ikke vil have eksterne højttalere
- T220 er sagen hvis bruge skærmen til de ting du selv nævner...
Af mhca
En ret væsentlig ting, som yakken har glemt at nævne:

T220p har en opløsning på 1920x1200. Til gaming vil det muligvis ikke være specielt tiltalende, da det vil kræve utroligt meget af dit hardware at trække spillene i den opløsning.
Til gengæld vil det give dig noget mere plads at arbejde på til generel brug, samt en lavere dot pitch, som i manges øjne er for stor på 22" med 1680x1050 opløsning.

Om denne har lige så god farvegengivelse og er lige så hurtig som de andre modeller, det aner jeg ikke noget om.
Jeg synes dog, at det er tiltalende at den højere opløsning i 16:10 også ses på de mindre skærme nu.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er nok samme panel som Lenovo har brugt i deres L220x, men man må håbe at T220P gør det bedre for skarpheden var helt i hækken med Lenovos model.
Af darth nissan
Jeg var egentlig nået frem til samme, angående forskellene på de 3 modeller.
Dog var det med TV-tuneren lige røget hen over hovedet på mig. Men okay, så er HD´eren ude af billedet.
Indbyggede højttalere i P´en, ser jeg lidt som et minus. De lyder sikkert ikke ret godt, så mine Abit iDome´s er nok et bedre valg, til at gengive lyd. Omvendt lyder det jo godt, med den højere opløsning. Spanden som skærmen skal bruges til har 4Gb RAM, Q6600 SLACR og et 9800 GTX, så mon ikke den kan trække den højere opløsning ? Noget andet er, at jeg løbende opgraderer (lidt hardware-narkoman er jeg jo), så et 260/280 GTX, eller 4870/4870X2 er nok ikke SÅ langt ude i fremtiden.
Men okay, måske T220 uden noget efter er det bedste bud. Den er jo også billigst, og det gør jo ikke ligefrem noget... Men svært er det da. Er nede på T220 og T220P så, og T220 har nok et lille forspring, eller hvad ?
;;) [/i]
Af mhca
Personligt ville jeg nok vælge T220p, men jeg har helt valgt at droppe T-serien, da den har for ringe ergonomiske muligheder, og den kan ikke engang vægophænges e.l., hvilket ville kunne kompensere for det.

At den har indbyggede højttalere er kun et minus, hvis de sidder synligt og er grimme. Ellers kan du jo bare lade være med at bruge dem.

Indbyggede højttalere kan være et plus hvis du i fremtiden vil anvende skærmen som ekstra TV til soveværelset. I så fald kan den jo simpelt tilsluttes en tuner via HDMI.

Hvis du er hardcore gamer, så kan du vist roligt holde dig til T220. Medmindre du føler et behov for at have høj resolution at arbejde med.
Af CrackMaND
yakken skrev:Samsungs egen hjemmeside vil være et godt sted at starte. Her kan du se forskellen på skærmene.

www.samsung.dk

Her ville du kunne se at HD modellen har en TV tuner, som du naturligvis kommer til at betale for, P modellen har højttalere, som du også skal betale for og den rene T220 har den laveste responstid.

Ud fra disse informationer kan man nok slutte:
- T220HD er til brug hvis du vil se TV på skærmen
- T220P er til hvis du vil tilslutte en konsol, men ikke vil have eksterne højttalere
- T220 er sagen hvis bruge skærmen til de ting du selv nævner...
Står selv i samme situation som #0 og kigger på T220 og T220P. Har tjekket manualerne ud for begge skærme og kan altså ikke se nogen steder at T220P skulle have højtalere. Eneste sted det står, er i beskrivelsen af skærmen og mit gæt er at Samsung bare har copy-pastet teksten fra en lignende model og så tilrettet kun noget af teksten. Hvis man laver en sammenligning på deres side kan man se på specs at kun T220HD har indbyggede højtalere.

Mit behov er dog foruden PC gaming også at benytte den til min Xbox 360 via VGA kabel. Har dog meget svært ved at bestemme mig da jeg er i tvivl om hvilken opløsning min xbox skulle køre med på en af disse skærme.

Så vidt jeg ved så kan følgende opløsninger bruges på xboxen:
1280 x 720
1280 x 768
1280 x 1024
1360 x 768
1920 x 1080

Hvis jeg sammenligner det med specs fundet i manualen (side 60) er stort set ingen af dem nævnt.

Mit spørgsmål er så: Kan det passe at disse skærme ikke kan vise ovenstående opløsninger???

Hvis det viser sig at de kan, hvilken opløsning vil være den bedste til xboxen?
Det vil nemlig afgøre om jeg skal have T220 eller T220P!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som regel kan skærmene vise de fleste opløsninger, hvorefter billedet skaleres så det passer på skærmarealet. Det er dog kun T220P der har en fysisk opløsning der kan håndtere 1080p signalet.

Vær også opmærksom på at PC monitors pt. kører med 16:10 formatet hvor din Xbox primært benytter sig af 16:9 opløsninger. Det vil sige at billedet vil blive lidt forvrænget.