Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har sat et wattmeter ind for at måle hvormeget strøm mit tv egentlig bruger.

Ved alm. brug sluger det ca. 245watt, det havde jeg også cirka forventet da det er opgivet til 240watt fra Samsung.
Men hvad der er underligt er at det ved standby bruger omkring 12watt!!! Samsung lover et forbrug under 1watt. Mit resultat ligger altså mindst 1200% over hvad de lover.

Er der nogen af jer derude der har mulighed for at måle forbruget på et tilsvarende tv?

På forhånd tak

/Plex
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tillader mig at fyre et vildt gæt af:
Du har fået fat på et billigt watt-meter fra en hobbybiks?

Disse måleinstrumenter er ude af stand til at tage højde for fasen i signalet og giver derfor et forkert resultat når du måler standby-forbruget. Du skal have fat i den fra El-sparefonden, som du kan låne på biblioteket eller købe via deres hjemmeside.

Dette emne har været oppe og vende flere gange før for andre TV-modeller også og konklusionen har været den samme hver gang: De billige målere dur simpelthen ikke.
Af Plexah
Well både ja og nej, Jeg har brugt et multimeter til at finde strømme og så derudaf effekten. Jeg er klar over fasen med COS(fi) osv, men tænker ikke det kan forvrænde mit resultat med en faktor 12.

Jeg regner med at låne noget proff udstyr af en elektrikker i dag, så må vi se om resultaterne ændrer sig.

Det startede i virkeligheden med at jeg købte sådan en elspare skinne. Den sku så slå de andre ting der sidder til i samme skinne fra når tv'et gik i standby. Threshold for skinnen er 20watt, under dette sku den så slå fra. Men tv'et kan ikke slå skinne fra. Derfor blev jeg interesseret i tv'et forbrug i standby.

/Plex
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Finten er, at mange spareskinner har samme problem som de billige watt-metre og derfor heller ikke kan måle fasen. De slukker derfor ikke som de skal når du sætter et TV med switchmode strømforsyning til.
Af Plexah
Anbefalet af DONG og alt muligt. Sikke noget billigt pis. Jeg vender lige tilbage med nogle bedre målinger.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis det viser sig at være sandt, at TVet virkeligt brænder 12W af, så kan det tænkes at der holdes liv i DVB tuneren når TV er på standby. Dette har i hvert fald været et problem for visse andre typer TV, hvor man skulle dybt ind i menuer for at slå det fra.
Af Plexah
Jeg har fået fat i en rigtig watt måler, og de viser sig mit TV kun bruger 0,5watt i standby.

Yakken som du er inde på, må det simpelthen være switchmode strømforsyningen der forvirrer spare-skinnen.

Jeg er dybt skuffet over produktet og mener slet ikke det lever op til hvad det lover. Hvis det er andre der oplever samme problematik vil jeg da stærkt opfordre til at skrive til DONG og gøre opmærksom på dette.

Findes der overhoved nogen spare-skinner på markedet der virker med en switchmode strømforsyning?

/Plex