Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

I min søgen efter en ny skærm på enten 22" eller 24" har jeg igen i aftes kigget lidt rundt.
Jeg faldt over LG's L246WH-BN på edbpriser. Den koster dog næsten 3000 kr. inkl. fragt.

Ting der tiltaler mig ved skærmen er:
- Pixelmapping 1:1
- Lækkert simpelt design (synes dog Samsung 245B+ er endnu mere dejlig simpelt)
- God mulighed for at hæve den til fornuftig højde på den medfølgende stand
- Mulighed for vægophæng (modsat fx Samsung T240)
- USB (savner dette til kamera-billeder og USB-keys)

Mener umiddelbart at jeg faldt over at skærmen faktisk er 1½ år gammel. Er denne model ikke attraktiv længere?

Kan I ellers hjælpe med tilsvarende skærme? Det må gerne være TN, men helst med fornuftigt billede.

Mvh. Martin
Af mhca
Fandt lige ud af, at man i Nvidia driversne kan bede den om ikke at skalere billedet.

Da jeg pt. ikke regner med at bruge skærmen med så meget andet end min computer, så tror jeg ikke længere at pixelmapping 1:1 bliver et must.
Det vil kun være, hvis jeg skal anvende det som ekstra TV (udover mit 32" Sony LCD).

Så jeg er egentlig bare på jagt efter en fornuftig skærm der gerne må kunne vægmonteres, men også gerne må have gode ergonomiske muligheder.
Jeg har dårlig ryg og er høj, så ofte vil en skærm på bordet medføre at jeg sidder med bøjet nakke.

Er Samsung 245B+ et klogt valg?

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Først og fremmest bør du være klar over at hvis man betaler mindre end 3000 kr. for en 24" skærm, så får man en skærm til den pris. Det er ret billigt for så mange tommer, hvilket skyldes brugen af TN paneler.

Dét problem du kan komme ud for er, at betragtningvinklernes begrænsning vil blive synligt pga. de relativt store vinkler du får til top og bund af skærmen. Flere har klaget over synlige farveforskelle hen over skærmen af netop denne grund.

Hvis du kan leve med dette, så er 245B+ et udmærket bud på en 24" model.
Af mhca
Ja, jeg er klar over at det er utroligt meget skærm jeg forsøger at få for de beskedne penge. Men når jeg lige har brugt 6000 kr. på et LCD-TV i ferien samt en ny subwoofer til anlægget, så synes jeg det begynder at være frås hvis jeg ofre 4-5000 kr. på en computerskærm også.

Ang. de relativt store vinkler til top og bund (og vel også i siderne?), mener du så i forbindelse med de store 24" skærme? For jeg har fx ikke det store problem med min 17" skærm, der også har et billigt TN panel.
Jeg bemærker dog let farveændringerne hvis jeg ser på den mens jeg står op eller lignende.

Hvis jeg skal slippe for problemer med betragtningsvinkler, så skal jeg vel op og betale over 3000 kr. for en 22" skærm, hvilket nærmest er dobbelt op i pris i forhold til nogle billige 22" skærme med TN paneler.

Jeg er bekymret for størrelsen på 24", men opløsningen på 1920x1200 tiltaler mig bare rigtigt meget, da det især er den ekstra opløsning at arbejde med, som jeg gerne vil have. Ved ikke om jeg vil opleve den samme effekt på en 22" med 1680x1050.

Mvh. Martin

EDIT:
Vil 245B+ umiddelbart være et bedre valg end LG'en?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For at bringe prisen på 24" (og 22") skærmene ned lader det desværre til at man har sparet lidt hist og her, hvor ét af stederne er på den coating der ligger yderst på skærmen. Denne coating har en ret essentiel rolle for TN paneler, da den medvirker til at sprede lyset og øge betragtningsvinklerne. Din nuværende model har nok ikke være underlagt samme stramme budget, men derudover er den heller ikke ligeså høj. Det er nemlig primært i det vertikale plan at man har problemer med betragtningsvinklerne på TN paneler.

Jeg har ikke nogen erfaring med hverken Samsungs eller LGs model, så du må gå efter mavefornemmelsen.