Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af VK
Jeg har et Asus GeForce 6800GT kort sluttet til Dell 2007FP skærm, med et 10m Roline dual link kabel. Windows OS i 1600x1200 og nyeste (Nvidia 71.xx) drivere.

Jeg har stødt på en del problemer, efter VGA kablet blev udskiftet med DVI.

For det første,
når maskinen startes, er skærmen godt dækket med en støj af røde pixels. Støjen forstætter under Windows. Problemet forsvinder dog i Windows, når skærmen slukkes og tændes i Windows. Bagefter er støjen helt væk under Windows, men stadig dukker på under opstarten.

For det andet,
skærmen har tendens til at blive slukket lige før Windows login menu dukker op. Den siger, at "resolution is out of range". Efter at have slukket/tændt skærmen, dukker billedet op igen.

For det tredje og mest irriterende,
er der problemer med at se video i fuld skærm. Ingen problemer med et mindre vindue, heller ikke i mindre oplysning (1280x1024) men i 1600x1200 med fuld skærm, bliver billedet sløj og uskarp og helt diffus på venstre side.

Jeg søgte lidt på diverse fora. Der er nogle der taler om et såkaldt "bandwidth problem", altså, at kortet/kablet ikke kan trække fuld skærm i så store oplysninger.
Så vidt jeg ved, kan en single link DVI kabel trække op til 1600x1200. Mit er dual link og ikke nogen noname. Desuden, burde GeForce 6800GT sagtens kunne trække 1600x1200, ikke ?

Ideer, bud ? Især på "fuld skærm" problemet ?
Af muttleydk
Hej davs..

Mit bud er dit 10 meter lange kabel.. Der er stor diskussion om hvor langt man mener dvi kan række, nogle siger max 5 meter, andre 25 meter.. så det handler nok om hvor kræftigt grafikkortet sender signalet og hvor følsom modtageren(skærmen) er..

Prøv med et kort kabel 1-2 meter og se om ikke alle dine problemer bliver løst..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Faktisk så tror jeg ikke at 6800GT er duallink, selvom dit kabel er. Det har vist kun en båndbredde på 167 MHz på DVI porten, hvilket lige netop er på grænsen til 1600x1200. Det KAN være problemet, men jeg ville nok også lige tjekke kablet først.

Båndbredden følger jo antallet af pixels, så jo højere opløsning, des større krav til båndbredden og kvaliteten af kabel og DVI udgang på grafikkortet.
Af VK
Så jeg har taget en anden maskine og lavede nogle flere tests med følgende resultater:

- 6800GT med 2m DVI kabel = ingen røde prikker overhovedet, dog samme problem med fuld skærm
- Ti4200 (en anden maskine) med 2m DVI i 1600x1200 - ingen problemer!
- Ti4200 med 10m DVI kabel = ingen problemer!
Altså, ingen problemer, hvis man bruger det samme kabel bare i en anden maskine.

Så kan man vist konkludere, at det er GeForce 6800GT der er synderen, ikke ?
Maskine med Ti4200 har WinXP med Nvidias nyeste drivere(v.93.71) mens den første har Win2003, også med de nyeste drivere, dog til Geforce 6-serien - v.178.13.
Problemet opstår både i Windows Media Player 11, Classic og PowerDVD.

Hvis det er ret hardware problem i 6800GT, er det besynderligt, at en del ældre Ti4200 ikke laver det samme nummer :-?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
jo det virker underligt. Hvis de to maskiner bruger samme interface til grafikkortet kan du prøve at bytte dem rundt. Driveren er jo den samme, så det burde køre uden videre. Så kan du da se om det virkeligt ER kortet.