Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Glisse
Hej folkens!

Mit gamle fjernsyn er lige brændt sammen, så nu står jeg og skal til at investere i et nyt. Desværre er jeg blot en fattig studerende og har derfor ikke råd til de allermest funky af slagsen. Alligevel spekulerede jeg på om det kunne betale sig for mig at købe en fladskærm - også selv om jeg ikke kan få en med det nyeste lir.

Jeg vil helst ikke over 10.000 kr. hvis det kan lade sig gøre, men på den anden side er det også vigtigt at den har hvad der skal til hvad angår HD osv. og naturligvis at kvaliteten i øvrigt ikke er helt håbløs.

Jeg er ikke den store ekspert på området, så det ville være lækkert at få lidt hjælp til den store beslutning... Er det naivt af mig at tro jeg kan få noget nogenlunde ordentligt til de pegne? Eller skal jeg helt droppe fladskærmstanken og købe en billigere gammeldags model - og så bare vente med det søde liv til jeg en dag bliver rig og berømt..?

Jeg har fået et tilbud på en Philips 32PF5321 for ca 8.500 - den afløser vidst 32PF5320... Er det værd at se nærmere på?

Nu har jeg også lige set at Aldi har et tilbud på en Medion 32" LCD tv til 8.199 kr. Der står ikke hvad modellen hedder, men man kan finde specifikationer på www.aldi.dk under aktuelt fra den 12.04.2006. (Er det helt dumt af mig at foreslå et aldi-tilbud?? :) )

Er en af disse modeller værd at investere i eller findes der bedre tilbud derude? Eller skal jeg bare helt droppe fladskærmen for denne gang??

Håber I kan hjælpe... Og på forhånd tak!

Mvh.
Rasmus Glistrup Petersen
Af zenne
Hejsa
Udfra erfaringer både med computere og fladskærme ville jeg holde mig væk fra tilbudet fra Aldi. Du kan sagtens få et udemærket LCD-TV til 10.000 kr, men hvis du går bare 2000 kr over dette beløb kan du få en rigtig lækker 32" skærm. Personligt ville jeg holde mig til 26" hvis jeg skulle ha et tv til under 10.000 kr.

Gå efter LE-32M61B eller LE-32R72B - De koster 12-13.000 kr :) Ellers vælg dem ellers i 26" mener os de findes i den størrelse...
Af Glisse
Tak for hjælpen! Det kan da være jeg skal se nærmere på nogle 26" i stedet... Men ved du evt noget om den anden model jeg havde udset mig, altså 32PF5321? 8500 er vidst en del under hvad den normalt koster...

- Rasmus
Af zenne
Nope kender desværre ikke denne model, men specs ser udemærket ud, jeg ville dog altid anbefale, at man går ned og ser TV'et 'live' :) ens øjne er jo uden tvivl den bedste måde at vurdere på.
Af Glisse
Det kan du vel have ret i. Men jeg har stadig lidt svært ved at gennemskue specifikationerne. Vil jeg for eksempel få problemer med HD til den tid? Jeg kan forstå der somme tider er problemer på trods af at der står HD Ready. Var der ikke nogle modeller der skalerer billedet ned - for så at skalerer det op igen..? Så ryger fidusen med HD vel?? Var det ikke især Philips der var slemme til det, eller er jeg helt galt på den?

- Rasmus
Brugeravatar
Af azrael
Jo, varianter af Philips' PixelPlus-teknologi før PixelPlus2 HD skalerer først billedet ned og så op igen. Dette gælder også modeller med PixelPlus2 (uden HD), som f.eks. 9966/67 serien.

Når det så er sagt, så ved jeg ikke længere om jeg synes at PixelPlus2 HD er så vildt god igen. Sidste fredag var jeg nede i Merlin i Ryesgade i Ã…rhus, og der havde jeg mulighed for at se på en del skærme, mest fra Philips og Sony, som viste den nye Harry Potter DVD.

En af skærmene var den aktuelle topmodel fra Philips, 32PF9830. Godt nok havde den de fleste detaljer, men der holdt det gode så også op. Jeg ved ikke hvordan de har formået at gøre det, men billedet på 9830eren (og *kun* på den) så ud som om filmmaterialet var filmet med et videokamera. Det er svært at fatte i ord, men de fleste kan vel huske hvordan engelske tv-serier gerne så ud i 80erne. De havde det der helt bestemte "videolook". Sådan så 9830eren også ud.

Til sammenligning viste 32PF9967 et ekstremt lækkert billede, da sidst var ude i Electric City. Faktisk det mest tiltalende billede jeg hidtil har set for en LCD. Det er måske fordi kildematerialet er SD, og det behandles på en "bedre" måde af de ældre PixelPlus-varianter?

For at komme tilbage til Merlin-oplevelsen, så synes jeg faktisk at det bedste billede i denne sammenhæng kom fra en 37" Sony Plasma (jeg tror det var KE-P37M1 med VGA-opløsning (852 x 480), Wega Engine og Virtual Dolby). Muligvis var det igen opløsningen, der hjalp i dette tilfælde?

Mht. dine spørgsmål ang. HD Ready etc. så er kravene til HD Ready, at skærmen kan modtage HDCP-koderede signaler gennem enten DVI- eller HDMI-stik. Ellers opfylder de fleste skærme, der kan købes p.t., vist det andet kriterie for HD, nemlig mindst en opløsning på 1280x720.

Jeg vil tilslutte mig zenne, og anbefale dig, at se på din "ønskeskærm" med egne øjne. Og da du bor i Ã…rhus ville jeg anbefale dig også at tage en tur forbi Merlin for ved selvsyn at se de problemer jeg beskriver ovenfor.

Hilsen,
az
Af kroppen
hey har du købt Philips 32 LCD 32PF5321?

Går og overvejer stærkt at købe den, synes selv den har udmærket farver og forhandleren sagde det var en forholdsvis model