Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fagerlund
Her den 1/11 skal jeg til at flytte og i anledning af dette tænkte jeg at den kommende stue ku trænge til et nyt tv.

Besværligt nok har jeg visse krav, men samtidig et relativt lavt prisloft. Det jeg tænker at jeg gerne vil have er som følger:

40" (42" også fint)
Full HD
DVB-C
Mpeg4

Umiddelbart har jeg set på nogle sony modeller da de synes at være producenten som er længst med Mpeg4. Dog ser jeg gerne at skærmen max koster 8000 (til nøds 9000). Jeg havde fx fundet den gamle model 40D3500 frem, men fandt så ud af at den ikke har Mpeg4. Derudover har Samsung en relativt billig skærm i L40A55/465 som har Mpeg4, men tilgengæld ikke FullHD.

Jeg har læst diverse guides herinde men har sku brug for noget konkret hjælp af nogle kloge hoveder samt brugere med egen erfaring. Det kan lige nævnes at grunden til at jeg ønsker FullHD er, at tv´et ikke skal stå vildt langt fra sofaen..

Alle inputs er velkomne og mine specs er ikke et must, bare tanker jeg har gjort mig.

Mvh Fagerlund
Af Ponduus
Kommer du til at sidde under 1 meter fra tv'et? For ellers er full-hd igegyldigt :)
Af fagerlund
Ponduus skrev:Kommer du til at sidde under 1 meter fra tv'et? For ellers er full-hd igegyldigt :)
Hmm ok, men i forhold til betalings HD kanalerne (tv2sportHD fx), er det så ikke deres naturlige format, altså de 1920*1080? Og ville det således ikke være ærgeligt kun at have de 1024*768 ?

Og kom endelig med nogle forslag til modeller! :)
Af Ponduus
fagerlund skrev:
Ponduus skrev:Kommer du til at sidde under 1 meter fra tv'et? For ellers er full-hd igegyldigt :)
Hmm ok, men i forhold til betalings HD kanalerne (tv2sportHD fx), er det så ikke deres naturlige format, altså de 1920*1080? Og ville det således ikke være ærgeligt kun at have de 1024*768 ?

Og kom endelig med nogle forslag til modeller! :)
Hvis du ikke kan se forskel på om det er full-hd eller hd-ready er det så ikke bedre at spare lidt? :)
Af fagerlund
Fjendbo skrev:Denne Sony har MPEG-4, Full HD, DVB-C og 40" .. Så den skulle gerne opfylde dine krav..

Sony KDL-40W4000 - Ca. 8.800kr.
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... &Soegeord=
40W4500 har lidt connections som jeg ikke reelt har brug for, men derudover 100 Hz flow et eller andet... Er det værd og gå efter? skal man evt tage en ældre top model som har 100 hz og så droppe mpeg4?

Hvor skal mine prioriteter ligge? Kan man se HDTV på et 1024*768 panel uden den har mpeg4, men dog DVB-C tuner samt et "card slot"?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der kræves MPEG4 dekodning for at se HDTV via en indbygget tuner. Der florerer lidt rygter om at der kommer et kort der kan omdanne MPEG4 til MPEG2, men det er som sagt kun rygter.

Når nu modellerne tilbyder MPEG4, så vil det være dumt at sagse på MPEG2, nu hvor det allerede er kommet frem at alle fremtidige kanaler (såvel SD som HD) vil blive kodet i MPEG4.
Af fagerlund
yakken skrev:Der kræves MPEG4 dekodning for at se HDTV via en indbygget tuner. Der florerer lidt rygter om at der kommer et kort der kan omdanne MPEG4 til MPEG2, men det er som sagt kun rygter.

Når nu modellerne tilbyder MPEG4, så vil det være dumt at sagse på MPEG2, nu hvor det allerede er kommet frem at alle fremtidige kanaler (såvel SD som HD) vil blive kodet i MPEG4.
¨

Det har også været min tanke. TVet skal primært bruges til kabeltv, dvd (med opskalering til 1080p) samt bluray film - har du nogle forslag til skærme yakken?
Af fagerlund
Så har jeg erhvervet mig et Sony 40W4000 til 7999kr i en ny åbnet sony center i hørsholm :) de holdt åbningstilbud og jeg synes det var dejligt og ku købe det i sony butikken, og samtidig billigere end diverse netbutikker.

Skærmen er jo dejlig, men til min skuffelse har den ikke s-video indgang.. da der kun var et tv tilbage i butikken blev jeg nødt til at træffe et hurtigt valg, og jeg regnede egentlig et eller andet sted med at det selvfølgelig havde en sådan indgang.

Nå, jeg har min computer koblet sammen med mit gamle tv via s-video og nu kan det så ikke lade sig gøre. Hvilke andre muligheder har jeg for at connecte min bærbare med 40w4000?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Fagerlund
Af dkawa
dvi -> hdmi
Af fagerlund
dkawa skrev:dvi -> hdmi
Hmm ja, men så vidt jeg ved har min 1 år gamle zepto ikke en dvi udgang? men den er desværre også til reparation min zepto så kan ikke engang tjekke :S
Af dkawa
er der ikke vga på TV'et ?
Af fagerlund
dkawa skrev:er der ikke vga på TV'et ?
Jo der er vga på tvet! Men er ik helt 100 på hvordan et vga stik ser ud.. er det standard på bærbare? På den bærbare jeg sidder med nu er der en stik indgang der er lilla og ca 1 cm lang.. er det et vga stik?

Og mange tak for hjælpen.. ved godt jeg kegler lidt rundt i det :)
Af Fjendbo
Hmm ja, det ku' godt lyde til, at det er en VGA port .. Du ka' eventuelt lige søge VGA på Google's billedsøgning ..

Du ka' trøste dig med, at du via VGA ka' køre Full HD opløsning, som du ikk ka' med S-Video - hvilket jeg mener faktisk er en væsentlig grund til at skifte uanset om TV'et havde S-Video..