Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

hej flatpanels :).
Jeg er en dreng på 16 år, som vil invester i en fladskærm, men er meget i tvivlt om hvilken. Den skal bruges til a spille på(ps3), se film på(dvd,blu-ray) og selvfølgelig til at se tv på. Jeg har fundet 3 skærme, og er meget i tvivl. Samsung LE32A656 F er lige i overkanten prismæssigt, men hvis den er bedre en de andre, så bliver det den. Har også en outsider, som er Panasonic TH 37PX80, da har hørt gode ord om den til prisen. Hvilken skærm skal jeg vælge, og har i andre forslag? max 6000 kr.

Samsung LE32A656 F - 5900 kr,-
PHILIPS 32PFL5403D - 4389,-
Sony KDL-32V4500 - 4.990 kr,-
Panasonic TH 37PX80 - 6015,-

- Priser fra hifipriser.dk

på forhånd tak for hjælpen :) .
Af Ponduus
Hvis man kigger på de, hvad 1000 andre tråde omkring køb af tv med de kriterier, så vil PX80 være svaret. Du kunne prøve at søge lidt på forummet på dette enme :)

Men lige udmiddelbart vil jeg foreslå dig PX80.
Af toft
okay, tak :). Jeg sidder, ca. 2-3 meter væk fra skærmen, er den ikk dårligt så, altså når man tager størrelsen i betragtning?
Af Kratz
Hvis du er bange for en 37 tommer skærm bliver for stor på 2-3 meters afstand, så er svaret nej, det er absolut ikke for stort!
Spørgsmålet er selvfølgelig om du har plads på værelset :)
Af Ponduus
Jeg sidder selv 2,5-3 meter væk og mit PX80 i 37" er for småt nu. Hvis jeg selv skal sige det :p
Af toft
er px80 bedre end de andre rent billedmæssigt? også bare når jeg ser fjernsyn? og har den alle de forskellige signaler den skal have?
Af Ponduus
Jeg har kun set skærmen fra Samsung, og der er PX80 bedre. Vil også vove at påstå, at den er bedre end de andre. Px80 er den bedste skærm i det prisleje - ingen tvivl.

Forskellige signaler? Snakker vi DVB-T og DVB-C?

PX80 har kun DVB-T tuner. Dvs. at man kan få digital tv via din normale antenne. Hvis du har kabel-tv skal du have en ekstra box til det.
Af toft
har hørt noget med at man skal have mpeg4 eller sådan noget i 2012? kan det passe? px80 må også være nice at spille på, har den ikk full hd? har hørt det skulle være godt på en ps3?:)
Af mejersken
Px80 har ikke full hd, men det betyder ikke noget ved den størelse og med den afstand
Af toft
nåh okay. men har den 32 tommer sony ikk full hd? og jeg troede skærmene blev mere utydelige jo større de blev..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Utydelige? Den må du vist lige forklare.

Husk på at det alt sammen afhænger af hvor godt et signal du fodrer skærmen med. Hvis du kun se almindeligt kabel-TV, så er opløsningen på 720x576 pubkter, hvilket er NOGET lavere opløsning end TVet har. Samtidigt er kvaliteten ofte noget ringere end eksempelvis DVD som også har samme opløsning.

Får du derimod fat i noget HD materiale via BluRay, så er det straks en HELT anden sag!
Af Ponduus
Angående full-hd, så er det ikke noget du vil få gavn af på skærme under 46-50" alligevel.
Af toft
nåh okay, tak for hjælpen :) .. men i mener allesammen at px80 er den bedste i den prisklasse?. kan også at flatpanels har lavet sådan nogle lister med anbefalinger på skærme, og der er px80 både på gamerlisten, og tv listen, så det må være en superskærm. Den har også 1080p, og 100 Hz, er det godt, troede især 1080p var godt i spil(ps3)..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den kan modtage 1080p signaler, men opløsningen er kun 1024x768. Det betyder at signalet nedskaleres til skærmens opløsning.

PS3 spil er normalt ikke i 1080p, men oftest i 720p. Det er BluRay film der er i 1080p.

Du bør nok lige kigge i et par af de artikler vi har i vores fokus-sektion. Blandt andet denne artikel om købsråd:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202
déri er 100 Hz forklaret og hvorfor 100 Hz på plasma og LCD ikke er det samme.