Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

42" PX80 vs. 42" PZ80

4
22%
14
78%
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
hvis du har råd til PZ så køb den, ellers så tag PX. Det er begge gode TV, hvor PZ vil dog have lidt højere strømforbrug, men billedkvaliteten er lidt bedre. Fuld HD er ikke så relevant i denne situation.
Af AndyBN
Er der nogle planer om at teste PZ80 her på siden?
Af Peiter@work
Jeg har både PZ80 og PS3 .... du vil ikke blive skuffet ved DVD og Blu-ray 8) Almindelige TV udsendelser er mere ordinære at se på, men det afhænger meget af kvaliteten på det sendte TV signal.
Af Beaviz
Jeg har set begge TV side om side med hhv. SD, HD og signal fra PC. Ved SD er der absolut ingen grund til at vælge PZ'eren. Ved brug af HD-kilder, er PZ-serien at foretrække, HVIS(!) du kommer tæt på skærmen. På afstand er billedkvaliteten (i hvert fald med mine øjne) lige god! Den eneste grund til at vælge PZ'eren over PX'eren er IMO, hvis du skal bruge skærmen til PC-tilslutning (surf osv.). Her står billedet noget skarpere på PZ-serien, da den har en "rigtig" widescreen opløsning, som kan scaleres 1:1 med PC-signalet. Hvis det udelukkende er til film fra PC, så er forskellen dog minimal, som med de andre kilder.

Designmæssigt så hader jeg personligt den nederste sølvfarvede plasticramme på PZ80-modellen. Den ser bare SÅ billig ud!

Jeg stod lidt i samme dilemma, men konkluderede, at merprisen for PZ80 ikke var "dét" værd for mig.
Af AndyBN
Er PZ80 ikke mere fremtidssikret end PX80?
Af Rasmusdc
jeg må tilslutte mig, har leget med begge paneler, i helt ren form, uden ramme eller noget, i testsituationer (ikke mig der skulle teste, men fik lov til at sidde og rode lidt med dem)..

Ved blindtest (hvor man ikke ved hvilken det er man ser på) så valgte jeg faktisk at PX80 havde mere skarphed og mere naturligt udseende, ved DVD og ved SD signal fra tv.

Dog PZ var klar vinder selv ved 3 meters afstand ved hd materiale.

og som tidligere nævnt, så er PX80 ubrugelig til PC input, pga skaleringen, det er slet ikke kønt med tekst på den 4:3 opløsning som kører 16:9, man kan faktisk ikke finde et område det ser godt ud i.

Til hvad jeg bruger mit tv til, ville PZ80 være det klare valg (ser meget sjældent Tv, mest hd materiale og konsol hvis det er). SD er på vej ud, og at kunne køre Bluray uden skalering, men også fremtidlige konsol kilder, som forHÅBENTLIG kører de rigtige 1920x1080 og ikke skalere i boksen. ville for mig være at foretrække.

Men er det pengepungen der klør så er PX80 som sig selv, et fint tv, selv tilbage i PV60 tiden var det et af top konkurrenterne, dog dengang med de grufulde purplesnakes eller purple banding eller hvad man kalder det
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu kan man jo bare vælge at sende et 16:9 format til PX80 skærmen i stedet og så leve med at du ikke får 1:1 pixelmapping. Så skaleres billedet korrekt.
Af lennon
Rasmusdc skrev:jeg må tilslutte mig, har leget med begge paneler, i helt ren form, uden ramme eller noget, i testsituationer (ikke mig der skulle teste, men fik lov til at sidde og rode lidt med dem)..

Ved blindtest (hvor man ikke ved hvilken det er man ser på) så valgte jeg faktisk at PX80 havde mere skarphed og mere naturligt udseende, ved DVD og ved SD signal fra tv.

Dog PZ var klar vinder selv ved 3 meters afstand ved hd materiale.

og som tidligere nævnt, så er PX80 ubrugelig til PC input, pga skaleringen, det er slet ikke kønt med tekst på den 4:3 opløsning som kører 16:9, man kan faktisk ikke finde et område det ser godt ud i.

Til hvad jeg bruger mit tv til, ville PZ80 være det klare valg (ser meget sjældent Tv, mest hd materiale og konsol hvis det er). SD er på vej ud, og at kunne køre Bluray uden skalering, men også fremtidlige konsol kilder, som forHÅBENTLIG kører de rigtige 1920x1080 og ikke skalere i boksen. ville for mig være at foretrække.

Men er det pengepungen der klør så er PX80 som sig selv, et fint tv, selv tilbage i PV60 tiden var det et af top konkurrenterne, dog dengang med de grufulde purplesnakes eller purple banding eller hvad man kalder det
Jeg er så en af dem der ikke kan se forskel på HD materiale - hverken på 3m eller 2m afstand !
Personligt ville jeg alligevel vælge PZ80 bla pga af nævnte PC egenskaber, - men mest pga den højere opløsning/kvalitet når man ser sine JPEG billeder .