Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sommer
Hey folkens,

Jeg har sammen med min kæreste fundet frem til at vi skal have os et Sony 32" E4020 (den hvide med alukant) da 40" desværre bliver for stort (ifg. kvindemennesket - for mig kunne det fylde hele væggen).

Anyway, jeg har selv designet mit TV-bord, bygget det osv. og er topglad for resultatet. Det er et terrarie, og indeholder otte styks Stenodactylus sthenodactylus hvis nogen vil vide det ;)

Billede

Billede

Som I kan se vil det pynte at få smidt det gamle lort ud, og væk med anlægget. På bordet vil Wii'en så blive rykket op også. Det vil passe perfekt, og er designet efter netop den tanke.

Mit spørgsmål er så om 32"'eren her har PRÆCIS samme specifikationer som 40" modellen? Og i bund og grund er E modellen så ikke bare en W4000 model redesignet?

Hvis E-serien er lig med W-serien (pånær design) er jeg godt klar over jeg betaler ekstra for designet (1500 kroner vel egentlig :| - men hva, det holder vel mange år og så er konen glad = bedre onsdage?).

Nå, nu blev det hele vist noget sludder, så skriver lige lidt punktform herunder:

- E4000 = W4000, ik?
- 32E4020 har både DVB-C (til Yousee) og Mpeg4 tuner? Jeg sætter stor pris på at alt er indbygget

Er der noget jeg skal være opmærksom på udover at jeg spilder 1500 kroner på design, og er villig til det?

----------------

Som tillægsspørgsmål: Getmore.dk - er den noget værd at handle med? Trustpilot siger god, men hvad mht. reperationer osv?

----------------

Tillælgsspørgsmål 2: I det design, hvilket Surround anlæg skal jeg så smide op? Overvejer lidt IS10 (den fra sidste forår med "golfboldstørrelse" højtalere, men den er jo ikke hvid :| - Nogen forslag til et hvidt anlæg, som ikke er Jamo (jeg har simpelthen set for dårlig reperationsstatistik på deres DVD-afspillere/forstærkere i den butik jeg arbejdede). Nogen forslag til hvide anlæg?

-----------------

Håber det er ok med et lidt rodet indlæg, og håber nogen af Jer vil hjælpe mig med de sidste spørgsmål inden jeg bestiller fjernsynet. Anlægget venter nok til jul (vil hellere have en PS3 til billedet, og den kan gemmes på venstre side af TV-bordet ;))
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
For at svare på dine hovedspørgsmål, så jo, E4000 og W4000 er teknisk identiske, så det er kun designet der adskiller dem. Jeg er dog enig med dig i, at E serien er de ekstra kroner værd, men det er jo i sidste ende et spørgsmål om smag og behag 8)

Og yes, 32E4020 har også DVB-C tuner der understøtter mpeg4.

Du kan se den fulde specifikationsliste på Sonys hjemmeside her: http://www.sony.dk/product/t32-e-series ... nicalSpecs

I den nederste sektion finder du information om "kabeltuner" (DVB-C)og "jordbaseret tuner" (DVB-C).
Af TYBO
Du vil helt klart fortryde hvis du ikke tager et 40" frem for et 32".
Prisen er jo ca. den samme og som jeg kan se det på billederne der så er 40" ikke for stort.

http://www.pricerunner.dk/pl/2-1091437/ ... ign-Priser

Vis dig som en mand....hun skal vel ikke både bestemme designet og størrelsen :)
Af Sommer
Først og fremmest tak for svarene. Jeg havde kigget på Sony, men fik vist ikke kigget rigtigt. Fandt det dog nu! Så super duper!

Nu opdager jeg så til min store frustration at 40" Sony med Alukant (og ikke deres - i mine øjne - grimme blå kant) ikke sælges på nettet? For som I nok rigtigt observerede så er størrelsen mere hendes ønske end mit, hvor jeg dog alligevel måske synes 40" vil være for stort til rummet...(?!? Alle de tvivl, livet er hårdt i denne rige verden :D)

Hvad er nu det for en uorden? Kan det virkelig passe, eller er jeg bare top blind?

Jeg så den dog i Fona for et øjeblik siden til svimlende 15000 kroner! Og ift. W4000 så er E4020 med alukant altså IKKE 6000 kroner mere værd. På den anden side ville jeg gladeligt vente en måned og give fx 11.000 for den med alukanten. Det er lidt slemt, for det irriterer mig faktisk lidt at jeg ikke kan finde den 40" på nettet. Og vil simpelthen ikke have den med sort kant. Det SKAL være alu hvis det skal noget (så den matcher 100% til både bordet og Wii'en).

Kunne man dog måske forestille sig at 40E4020 (20 er vist betegnelsen for alukanten alene, ik?) falder en del i pris de næste måneder? Eller tror I den vil holde sin pris?

For skal kun bo her de næste tre-fire måneder endnu, så spørgsmålet var måske om man skulle starte med 32"'eren og når vi flytter smide den i soveværelset, og derefter købe en 40" af samme model? Det kunne jo også være en mulighed.

Kom meget gerne med input om Jeres tanker prismæssigt der.
Af Sommer
Jeg tror faktisk jeg er blevet lun på at starte med en 32", og så når vi får kæmpestuen er der ikke den store tvivl om at det skal skiftes ud til 40"'eren.

På den måde kan jeg holde budgettet nu OG få mig en PS3 til at vise Bluray film. Det tegner til på sigt at være en ren win-win situation!

Igen, kommenter gerne. Jeg tænker lidt højt nu.

------------

JEG GLEMTE LIGE! Der er meget præcis 2½ meter fra fjernsynets panel til midt på sofaen (dvs. 2.40 hvis man sidder lænet fremaf, 2.75 hvis man er tilbage lænet)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har en applet der kan give dig en idé om hvornår du sidder for langt fra TV:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Benyt vælgeren øverst til at vælge om du ser TV/DVD (576p) eller BluRay/HD (1080p). Da TVet jo har fuld HD, så kan appletten bruges i denne forstand også, selvom den egentlig er beregnet til at oplyse hvilken opløsning man bør satse på til selve TVet og ikke kildematerialet.

Dvs. vælger du 576p, så vil appletten fortælle dig at 3.4 m er maks. afstanden for et 32" TV, hvorimod du skal ind på 1.3 m for at få glæde af BluRay materiale... Lidt mere at tænke over.
Af Sommer
Den har jeg prøvet, men tak for linket alligevel!

Der mit problem vel egentlig ligger er om nyhederne vil være grimme på en 40" og pæne på 32" (fordi jeg sidder så tæt på) eller hvordan en fodboldkamp ser ud på den ene kontra anden.

Selvfølgelig: Smider jeg en Blueray film på så betyder det jo ikke en skid om skærmen så var 60" - jo, mit bord ville brase sammen, men det er jo så det.

Jeg ser mest TV - vil jeg så ikke blive sindsyg af flicker eller hvad det hedder på billedet? Eller er det blevet stærkt begrænset? Jeg er simpelthen bange for at sidde for tæt på TV-programmer så jeg bliver ked af at kigge på det!

Det kunne måske løses ved at stille et andet spørgsmål: Yousee har lige overtaget vores kabelantenne hernede. Kunne jeg ikke bare købe sådan en kortlæser der til at smække i siden og betale de 200 kroner i TDC butikken og nyde udelukkende digital TV?

Eller roder jeg mig ud i noget her som ligger år forude, eller ingen effekt har?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En af grundene til at vælge Sonys LCD TV skulle jo NETOP være at man vil benytte DVB-C tuneren, som vil fungere med et YouSee digitalt abonnement. Dog skal du også lige have fat i et CA modul ved siden af, som fås til godt 600 kr. (digitalkortet sættes heri og hele molevitten sættes ind i CI slottet i dit TV).

Ud over de 200 kr. i kortafgift og de 600 kr. for CA modulet kommer der dog også en udgift til det minimum af ekstra kanaler man skal abonnere på ved siden af (Ja, de ved godt hvordan de presser citronen!).

I teorien skulle signalet fra en DVB-C tuner være på højde med DVD, men det må vist forblive i teorien idet kanalerne er temmelig hårdt pakkede med forringelse af kvaliteten til følge. Ift. et analogt TV signal vil du dog få et væsentlig kvalitetsløft og det kan da kun anbefales at du investerer i digitalpakken også hvis pengene tillader det.

Og 40" kan KUN blive for småt. Hvis du nu blot køber 40" modellen, gemmer kassen væk før konen kommer hjem og bilder hende ind at TVet kun er 32"... Vi mænd har i århundreder kunne forkvakle kvinders vurdering af længdemål i andre sammenhænge, så den her må jo være lige til højrebenet 8)
Af Sommer
Haha, du har fat i noget der! Tak tak! :D Jeg tror jeg er ved at beslutte mig: Jeg napper 40"'eren hvis den da kan findes på nettet (jeg giver simpelthen ikke 15000 for den i Fona!), og ellers bliver det 32"'eren og skifter den ud når jeg flytter afsted om nogle måneder (når man alligevel skal ud og finde tæt på et par mio. skader 12000 ekstra nok ikke noget ;))

--------

Er jeg den eneste der ikke kan finde den hos nogle butikker? Og det skal være med alukant ;)
Af pup
Hej Lars.

Har fuldt dit indlæg omkring 32' contra 40'.

Har overvejet samme som dig, men valgte til sidst en 40' (man er vel mand ha-ha).

Jeg købte en KDL40S4000 FULL HD DVB - T/C, TDC Kabel, efterfuldt af en samsung digiboks m/harddisk (har også mediecenter)

Virklig godt tilfreds, fantastisk billed på HD, godt analog billed med boksen.

Jeg købte Sony'en i Fona for 7979kr (bor i Jylland) det tog godt nok en ½ time at forhandle mig til prisen, måtte købe en forsikring extra på 1800kr. hvilke jeg kun syntes var en ekstra + 5 år's garanti næsten uanset hvad der sker/ incl. uheld.

Kan kun anbefale dette LCD, var også omkring Samsung, men Sony'en vandt.

Så du må ud og handle/kregle lidt.

Mvh
Kurt/Jylland/Danmark
Af Sommer
Fantastisk hjælp man får herinde! Og ... den er jo slet ikke særlig dyr den 40" med alukant... måske skal jeg droppe min PS3 i første omgang og give mig den i julegave og så nappe den flotte 40" i hvid! For satan... der var den jo, lige der online!

Tusind tak for hjælpen gutter, tror kun der er en sidste ting jeg skal finde ud af: Og det er om det er mandag jeg køber den som 32" eller om jeg lige trækker den til den første og napper 40"'eren. Og det er jeg tilbøjelig til at tro det bliver.

Tusind tak for hjælpen. FlatPanels.dk har jeg brugt meget, men forummet er jo ikke sidens, men brugernes skyld er godt - og det klare I sq super! :-)

------------

Dog vælger jeg at købe den over nettet. Den skal forhåbentligt nok holde (krydser jeg fingre for) og snart er jeg færdiguddannet, så betyder det knap så meget med forsikringen, for så skulle jeg gerne få råd til at købe et nyt og springe en "erstatningsperiode" over (kender jeg fra Merlin - forsikringen er fin nok (faktisk super lækker), men man venter lige 3 uger med at få penge til en ny skærm) og så ved jeg at når jeg får mit faste job, så når jeg at købe et nyt i frustration.

Igen, tak for hjælpen...
Af Sommer
Nå, skæbnens ironi endte med at jeg i dag _fik_ et vægophæng SU-51WL (eller WL51?) - den passer til W2000 står der på den.

Vil denne også passe til 40 E4020... for gør den det, så er beslutningen hermed taget! :P