Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af CenTrixX
Hej FP,

Jeg har lige fået min samsung 2253BW skærm med et CMO panel.

Nogen som kan forklare mig hvad et CMO panel er og hvorfor nogen synes det er så dårligt i forhold til et "ægte" samsung panel?

på forhånd tak for hjælpen ^^

Med Venlig Hilsen,

CenTrixX
Af red_martians
Hej
Det er højst sandsynligt fra kinesiske Chimei. Pga. deres beliggenhed, laver de rigtig gode paneler til pengene, og det er ofte paneler man ser i de billigste skærme. De er sjældent af dårligere kvalitet end konkurrenternes, det der ofte adskiller dem, er at der skal justeres en smule mere, hvilket oftest skyldes dårligere billedebehandling end selve panelet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
CMO er en producent af paneler ligesom Samsung er det. Selve paneltypen hedder TN.

Der har været en del snak om dette panellotteri, fordi CMO panelet eksempelvis kan have dårligere fordeling af lyset over panelet. Det kan betyde, at du vil opleve, der kommer mere lys f.eks. i hjørnerne af panelet - specielt tydeligt i mørke scener af en film eller på en helt sort baggrund.
Det er ikke nødvendigvis sådan, og CMO laver generelt gode paneler, men det har været tilfældet ind i mellem.
Af CenTrixX
ok

nej jeg synes ikke at jeg har oplevet at der skulle være en uligefordeling af lyset bortset fra at oppe i toppen kan man se en kraftig lys streg når man f.eks er i gang med at loade en bane i crysis.

men det er ikke sådan at det er værd at sende den tilbage og "trække" en ny skærm bare fordi det er et CMO panel der sidder i? for umidbart så virker skærmen fint.