Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg har kigget mig rundt omkring og fulgt lidt med herinde og læst lidt anmeldelser af TV osv..
Jeg behøver ikke købe TV lige nu, men jeg har længe været fristet.

Jeg overvejede 37" men jeg bor på et dobbelt kollegieværelse og min indretning placerer mine øjne ca 1.6-2.2 m fra fjernsynsskærmen, når jeg ser film. Jeg synes derfor at 37" virker lidt voldsomt. Et 32" vil nok klart være det mest optimale.

Det kommer sikkert mest til at være film jeg ser, men det er ikke til at sige, om jeg får behov for at bruge det til andet fra computeren, som skal være tilsluttet det udover min DVD (der bliver tilsluttet via et godt scart-kabel).
Jeg var i Fona og Merlin idag. I Merlin havde de blandt andet LG42PG6000 ved siden af LG6000. Jeg synes ikke at sortniveauet på plasma'et var imponerende i forhold til LCD'et.

Jeg så også på Sony 32V4500 og 32W4000. Begge TV stod utroligt flot, men blev dog i begge Fona'er vist med HD materiale. Jeg fik ikke sat analogt signal på, da signalet alligevel så ret ringe ud på Samsung A656, så jeg ikke ville kunne bruge det til at vurdere så meget uden sammenligning med ex et CRT eller et plasma-tv.
Jeg bemærkede desuden heller ingen tydelig forskel på at W4000 er Full-HD og V4500 ikke er. Ekspedienten sagde også, at han ikke mente Full-HD var relevant på 32" medmindre jeg sad endnu tættere på.

1. Jeg kommer højst sandsynligt ikke til at sidde tættere på end de 1.6-2.2 m i fremtiden... Vil der være nogen grund til at betale for Full-HD?

2. Og hvad siger I til de foreslåede TV? Er de gode valg?
3. Eller bør jeg se på om 37" kan lade sig gøre med ex et Panasonic? Tror ikke helt mine øjne er skarpe nok til at bemærke det ekstra sorte niveau.

4. Vil det være dumt at købe TV'et over internettet for at spare 2000 kr. i forhold til Fona? Hos en af disse forhandlere
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... &Soegeord=

Mvh. Martin

EDIT:
Hvilket kabel bør jeg benytte til at forbinde min computer (ca 3 m kabel) med 2 DVI-stik i grafikkortet til fjernsynet? Et DVI til HDMI? Og hvilke er gode til prisen?
Brugeravatar
Af jakobdam
Ja, jeg er enig med ekspedienten. Ved 37" kan jeg selv kun lige akkurat se en forbedring fra 1080i/720p og op til 1080p(24), så ved 32" ville jeg gå efter andre ting.

Eftersom W-seriens force (ift. V-serien) primært ligger i den større farvedybde (10bit/kanal) ville jeg nok også mest kigge på V-serien hvis jeg var i din situation.

Hvis du ikke kunne se en forbedring på sortniveauet på plasma'erne ift. LCD'erne, kan det jo skydles et par ting; dels er S-PVA-panelet som Sony bruger, et af de bedste LCD-paneler til at levere sort - og dels kan LG-skærmene være kalibreret ret forkert. Jeg ville dog aldrig overveje plasma i så små størrelser, men det er også først nu de begynder at kunne fås under 40" i større udvalg. Men det er jo bare min mening...

Mht. analoge signaler, så har kun X-serien en reel upscaler indbygget når vi snakker Sony (BRAVIA ENGINE EX samt PRO).

Til dine spørgsmål:

1) Nej
2) Ja, de er fine. Tag bare V-serien, og brug de penge du sparer på noget andet.
3) Det ville jeg afgjort ikke gøre. I denne størrelse havner du på 1024x768 native, eller noget i den stil. LCD vil give dig 1366x768 native eller højere.
4) Jeg valgte at give 2000 mere for mit 46" i Sony Center, ift. billigste pris på nettet. Det er jo en smagssag og et vurderingsspørgsmål - ligesom med forsikring. :) Men nogle mere reelle fordele ved at købe i butik, er at du er sikker på det ikke er paralllelimporteret, og at hardwaren i TV'et derfor er steamlinet efter det danske marked, og ikke eks. det franske eller hvad ved ikke jeg.

Mht. kobling; ja, et DVI til HDMI er fin-fint :) Fungerer ganske godt :)
Af mhca
Hej Jakob

Mange tak for dit dejligt grundige svar.

Ang. LCD vs. plasma med LG så var det LG LCD TV jeg så ved siden af LG plasma'et. Men jeg bemærkede det stadig ikke rigtigt i forretningen. Forholdene kan selvfølgelig give en noget anden oplevelse hjemme på værelset, men stadig.

Til din kommentar omkring valget af forhandler, så har jeg tænkt lidt på at vælge Wupti blandt de listede forhandlere. Jeg har bemærket at de blandt andet skriver at deres Panasonic TV er DK modeller og ikke parallel-importerede, så jeg satser på, at deres Sony TV heller ikke er.
Jeg giver dem måske et kald.
Men bag dem står L'easy og de reklamerer for sig selv i TV. Jeg synes derfor, at det virker som en butik, der ikke er interesseret i negativ omtale, og som forhåbentlig vil yde deres kunder fornuftig service.

Hvor kan det anbefales at købe DVI->HDMI? Når jeg læser nogle steder, så lyder det som om, at jeg skal undgå for lange kabler, når det er denne type?

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du er bestemt ikke garanteret at et TV ikke er parallelimporteret ved køb i en butik. Du bliver nødt til at spørge dig for før du køber!

Hvis blot dit HDMI kabel er af god nok kvalitet, så kan du godt føre lange kabler. Det er den mekaniske kvalitet der varierer mellem et dyrt og et billigt kabel, men hvis det billige kabel kan føre signalet fra afspiller til TV uden at du får artefakter på skærmen, så vinder du intet ved at købe et dyrere kabel. Der er ikke noget der hedder kvalitets 0'er og 1-taller og et HDMI signal er krypteret, så tab af data, vil kunne ses ret tydeligt på skærmen.

Personligt ville jeg købe et rent HDMI kabel og så finde en DVI->HDMI adapter til dit grafikkort i stedet. Så kan kablet også bruges til andre ting i fremtiden.

Jeg forstår dog ikke din argumentation mht. L'Easy. Deres priser er blandt de højeste jeg til dato har set og jeg har ikke indtryk af at deres service er bedre end så mange andre.
Af mhca
Hej Yakken

Også tak for dit svar.

Hvor er gode steder at lede efter DVI-> HDMI adapters? Synes jeg har svært ved at finde en. Lyder som en god ide at købe en HDMI-HDMI kabel i stedet.

EDIT: Jeg fandt sådan en her: http://www.edbbiksen.dk/shop/dvi-d-til-hdmi-18481p.html
Synes bare det lyder lidt pebret for en adapter, sammenlignet med blot at købe et DVI->HDMI kabel til næsten samme pris.

Ang. min "argumentation" med Wupti, så tænkte jeg blot, at det er en forhandler, der har gjort deres navn kendt. De er måske dermed mere påpasselige med at opnå negativ omtale end andre netforhandlere, der i nogle tilfælde blot kan dannes igen under et nyt navn.
Men jeg kan godt se at det lidt er noget vrøvl, at det skulle forholde sig sådan.
Måske jeg bare vælger en af de andre forhandlere, der virker pålidelig. Jeg har følt mig rimeligt fortrolig med at handle over nettet.

Men hvor bekymret skal jeg være for parallel-importeret Sony? Gør det nogen forskel for garantien og service?

Mvh. Martin
Af mhca
Jeg fandt disse DVI->HDMI adaptors... der er væsentlig forskel i prisen.
http://www.av-connection.com/?ML=413

Jeg overvejer blot en af dem til 59 kr. Supra converteren koster over 300 kr.

Evt. sammen med dette 5 m kabel på tilbud til 239 kr.:
http://www.av-connection.com/?PGr=2002&ML=785

Eller med et 3 m kabel fra ClickTronic til 289 kr.:
http://www.av-connection.com/?PGr=863&ML=785

Vil det være fornuftige valg? Er det ene bedre end det andet (3 m kabel er absolut minimum)? Og vil det være synd med den billige adapter?

Mvh. Martin
Af mhca
Hejsa

Jeg bestilte mit TV hos Vivashopping.dk i fredags, hvor der er gratis levering af deres egne folk i storkøbenhavn. Super lækkert, da jeg ikke altid stoler på PostDK's behandling af varerne. Fik endda tilbudt at vælge et 2-timers interval at få det leveret i, så jeg ikke skulle være hjemme hele dagen.

TV'et er umiddelbart ret lækkert. Jeg har ikke leget så meget med indstillingerne.

Det har dog en lille fejl i skærmen. Den er lidt underlig, for det er ikke en pixelfejl som i en lysende eller død pixel, men ligner tæt på en svag mis-alignment i pixels. Jeg opdagede den dog først på en hvid baggrundskærm via HDMI, og skal fokusere på den, hvis jeg ellers skal se den. Og den er kun synlig ved lyse billeder, da den blot medfører en svag grålig nuance.

Er det noget I har hørt om før?

Jeg gider ikke returnere TVøet af den grund. Ville ikke være besværet værd.

Glæder mig til at lege med det.

Kan I foreslå mig nogle steder at lede efter forslag til billede-indstillinger?