Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej tak fordi I kiggede på tråden.

Jeg står og vil have mig et nyt fladskærms tv. Jeg er ikke lige så skarp til det her med tv, men har da fulgt med herinde en del på det sidste og fundet ud af, at man får meget for pengene hos panasonic, hvilket er meget rart når man er studerende som mig.
Jeg har bestemt mig for, at det skal være et 42" tv, da mindre ikke kan gøre det og større bliver for stort.

Jeg er så faldet for modellen px80 (ca 7000) og den noget dyrere model pz80 (ca. 1000), hvor jeg tænker om jeg ville kunne se nogen forskel, som sagt er jeg ikke ekspert. Det ene er et HD-RDY og det andet er Full HD. Begge har fået gode anmeldelser. Lige pt har jeg kun en dvd-afspiller, men den vil i den nærmeste fremtid vil jeg anskaffe mig en blue-ray afspiller. Selv om jeg er studerende og derfor ikke har kassen, så er jeg alligevel meget materialistisk, men selvfølgelig ikke for hver en pris.

Noget andet er, at jeg gerne vil slutte min computer til fjernsynet, hvor det kunne være gavnligt med en full hd opløsning.

Så mit spørgsmål er om jeg skulle vælge den billige px80 eller den noget dyrere pz80?

link til både px80 og pz80: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?misc ... 1199870992

px80: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1213261291
og:
http://www.danskitlager.dk/plasma_tv/42 ... rom=kelkoo

pz80: http://www.danskitlager.dk/plasma_tv/42 ... rom=kelkoo

på forhånd tak :)
Af Diazz
Hej Søren :)

Jeg stod præcis i samme situation som dig og er også selv på SU. Mit valg faldt på PZ80 både pga. design men også Full HD.

Der skulle ikke være den store forskel medmindre du sidder tæt på skærmen men vil gerne indrømme at jeg klar er mere til full hd og man vil jo nok også kunne se forskel nu hvor du anskaffer dig en bluray afspiller :)
Af elton
Tusind tak for svarret Diazz :)

Jeg er også rimelig sikker på, at det skal være pz80 netop af samme grund, og no matter what er det jo stadig meget billigt.

JEg er også bange for, at ikke et full hd fjernsyn vil blive forældet alt for hurtigt, og at jeg i sidste ende ville ofre penge på et full hd fjernsyn.

Men har da ikk bestemt mig, så vil da gerne have flere svar :)
Af TYBO
Prøv at tag ud og se en butik som sender signalet som normal HD på en 42". Det ser pisse godt ud...men knalder du full HD på så skal du stå helt op ad skærmen får du kan se forskel.

42" er for lille til full HD med mindre du vil bruge den som monitor.

Og skal man bruge den som monitor så ville man nok vælge LCD :)

HUSK at strømforbruget på Full HD plasma skærme er væsentlig højere end på de plasmaskærme som kun kan vise normal HD.

Dvs...du betaler mere for skærmen....den er dyre i brug...og du kan ikke se forskel.

Så meget for det når man er på SU :)
Af elton
Mange tak for svarret TYBO

Okay - Ja det havde jeg selvfølgelig ikke lige overvejet, og når jeg flytter fra de gamle begynder jeg jo nok at tænke på strømforbruget også. Jeg havde slet ikke lige overvejet det med, at størrelsen også har noget at sige, når man vælger full hd eller bar alm hd, men det kan jeg da egentlig logisk nok..

Jeg tænkte på, hvorfor bruger man hellere LCD til monitor i forhold til plasma?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du har det samme statiske billede stående på et plasma-TV i lange perioder (som du jo normalt har hvis du arbejder med Word, Excel eller lign.) så kan det brændes fast i plasmaen.
Af elton
Tak for svaret yakken

okay - det lyder sQ os træls.. Men okay får nok heller ikk brug for det på den måde.. Men hva siger i ellers til de to tv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De er begge gode TV, men du bør få gjort dig klart om du har behov for fuld HD (og råd til det i længden). Retfærdigvis skal det siges, at det ikke er flere hundrede Watt der er til forskel på PX80 og PZ80 i samme størrelse. Man er kommet langt med at sænke strømforbruget af fuld HD skærmene, men forvent nok at PZ80 brænder omkring 250 - 300 W af.
Af kasper_j
elton skrev: JEg er også bange for, at ikke et full hd fjernsyn vil blive forældet alt for hurtigt
Ja det kunne let ske, hvis dine øjne altså bliver bedre med tiden ;)
Af elton
hahha;D det er selvfølgelig rigtigt kasper;D
Af elton
hmm ja rigtigt yakken mange tak for dine svar :)

Jeg tror nok bare det bliver den px80'ern, men jeg så også at kontrasten ligger noget højere på pz80'ern, men det er måske heller ikke noget jeg bare lige ville kunne se (er ekstrem ny på området)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
altså generelt er pz modellen bedre end px - også ud over opløsningen. Hvis du har råd til pz80 (også i længden) så er det en bedre skærm, men med mindre du har skærmene ved siden af hinanden, så vil du nok ikke kunne se forskellen.
Af Falcon
Jeg har selv en 42" PX80 og havde også fortrudt at jeg ikke gav de sidste penge og fik en full HD, indtil jeg så Spiderman 3 i Blue-Ray på mit ikke fulll HD og jeg siger dig, det ser bare KANON godt ud. Måske mit syn ikke er hvad det har været, men JEG har ihvertilfald ikke brug for bedre billeder en PX80'eren giver både med BR, HD og alm digitalt TV. Så jeg tror ikke du bliver skuffet ved at spare nogle penge og så købe ikke Full HD TV'et.
Jeg har også lagt nogle fotos fra mit digital kamera over på PS3 og de ser altså også OK ud på PX80 så alt i alt kan du nok se at PX80 er et virkeligt godt TV til en billig penge. Bare se de forskellige anmeldelser af det på nettet.

mvh Jørn
Af fladpande
Jeg fik hjælp på Flatpanels til at købe mit PX80 for 1 1/2 måned siden, og jeg må bare sige at jeg er tilfreds. På PS3 Blueray tror jeg ikke, at det almindelige øje kan se forskel. Så jeg fortryder ikke, at jeg ikke gav det ekstra for at få pz80 (er forskellen virkelig kun 1000 kroner nu?)

Det med burn-in eller hvad det hed, har jeg ikke oplevet det midste. Mange tak til flatpanels for hjælpen.
Ja måske lige en enkelt ting. Jeg kom fra et B&O fjernsyn. Fjernbetjeningen ikke den bedste, men mon ikke det er gældende for begge.
Hvis en med en PX80 kunne hjælpe med en ting, så mangler jeg en knap til at sætte fjernsynskærmen sort. Kan man slet ikke det. For eksempel når man hører på musik fra PS3?
God weekend.
Sus