Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Salinas
Nå, det gamle B&O er færdigt, så nu må jeg endelig have en fladskærm. Efter et par timers læsning herinde, kan man næsten ikke være i tvivl om, at det skal være et Panasonic PX80. Tak for det i øvrigt. Dejligt at spare en masse tid.

42" er nok for stort til min lille stie, så det må blive 37".

Sidder og roder rundt på diverse sites for at finde det billigste ikke paralelimporterede. Læsningen herinde siger mig også, at jeg ikke skal købe det paralelimporteret, hvis jeg ikke vil stå med et defekt tv om et år, som jeg ikke kan få repareret. Korigér mig gerne, hvis jeg tager fejl, og paralel er fint.

Men ellers er mit store spørgsmål: Hvor får jeg fingrene i det absolut billigste PX80 i Dk version?
Af kasper_j
Du tager fejl, selvom et tv er parallel importeret er der stadig 2 års reklamationsret som på alt andet man køber.
Af TYBO
Det må være en seriøs lille stue hvis der ikke er plads til en 42".
Synes selv jeg har en lille stue (fjernsynsområdet nok ca. 25kvadratmeter) og der har jeg en 42" på væggen....men den synes jeg er alt for lille og er på udkig efter en 52".
Senest rettet af TYBO 01 aug 2008, 08:53, rettet i alt 1 gang.
Af Ponduus
Der vil jeg give TYBO ret. Du under vurdere din egen trang til en stor skærm :)
Af Salinas
Problemet med stuen er, at det er en lejlighed øverst oppe, så væggene er skrå. 42" modellen er lidt over en meter bred og vist 68 cm høj, og jeg kan sgu ikke presse den ind. Så det er ikke så meget syns-afstanden, der er problemet, men mere at finde en væg, hvor der er plads.

Nogle bud på billigste DK model?

Jeg skrev til komplett.dk for at høre lidt vedr. paralel, og fik at vide, at man risikerede at menuen ikke var på dansk og at der var 'en anden digital tuner i'. Samt at det var dem, der stod for evt. reparation og ikke Panasonic. Jeg bliver sgu ikke helt klog på det, men tror jeg foretrækker en ikke-paralelimporteret version.
Af Salinas
Tak for buddet. Hvis det er det billigste, er det alligevel ca. 1500 dyrere end man kan få det for paralelimporteret. Jeg er sikker på, der er en streng, hvor ulemperne ved at købe et paralelimporteret TV diskuteres, men kan ikke finde det. Bliver i tvivl om det er de 1500 værd.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1500 kr. lyder rigtigt nok. Du får 3 års garanti på skærmen ved køb i DK, hvis du melder dig ind i Panasonics klub (gratis). Garantien er jo kun noget værd hvis skidtet går i stykker, så man kan diskutere fra nu af og til jul uden at du får andet end personlige holdninger til importeret vs. non-importeret.

Det må være op til dig selv.
Af Salinas
Okay, tillad mig et sidste spørgsmål, som jeg ikke synes at kunne finde svaret på: Er den eneste forskel om der er 2 eller 3 års garanti? Dækker de 2 års reklamationsret på et paralelimporteret PX80 det samme som Panasonic DK's garanti?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Reklamationsret og garanti er ikke det samme. Ved reklamation skal du reelt set bevise at fejlen ikke er selvforskyldt, dvs. bevisbyrden ligger hos dig, hvor den med en garanti ligger hos forhandler/producent.

Ved parallelimporterede TV kan du risikere at en reperationstid er længere idet du ikke kan antage at TVet bliver tilset i DK og da du skal igennem forhandleren med en reklamation.
Af Salinas
Tak for det. Tror jeg holder mig fra paralelimport, selv om det så nok betyder, at jeg desværre ikke har råd til et PX80, men må se mig om efter et alternativ.
Af kasper_j
yakken skrev:Ved reklamation skal du reelt set bevise at fejlen ikke er selvforskyldt, dvs. bevisbyrden ligger hos dig
De første 6 måneder ligger den hos forhandleren, her formodes det at fejlen var tilstede ved købet.
Af TYBO
inde for TV er reklamationsret = garenti...med mindre at du selv brækker noget af.
Man siger bare at man har brugt TVet helt som man normalt gør og så er det bevist at fejlen ligger i TVet.

Det er kun ting hvor man laver fysisk slidtage at der kan være problemer med at bevise at man ikke selv er skyld i fejlen.
Af Salinas
Tak for svarene. Det hjalp mig en del. Også selvom det måske fører til, at jeg kigger mig om efter et andet fjernsyn.