Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dd
Hej, jeg har gennem et stykke tid kigget på diverse fladskærme, da jeg gerne vil med på fladskærmsvognen i stedet for mit nuværende analoge "kasseapparat" :)

Jeg er tæt på at investere i enten et Sony32w4000 eller et Sony 32/37v4500. Både fordi det skulle være god kvalitet og helt nye modeller, men også fordi de begge har indbygget dvb-c tuner samt HD-tuner, da jeg helst vil undgå flere fjernbetjeninger, og jeg har også hørt skrækhistorier om funktionaliteten med Yousees Hd-bokse.

Kan dog ikke finde ud af, om jeg dummer mig ved at stirre mig blind på disse krav og altså giver køb på vigtigere ting for i stedet at sikre mig dvb-c tuner/Hd-tuner indbygget ???

Er det en ok investering eller ???

Hjælp her i 11. time O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kort sagt, så giver du køb på billedkvaliteten idet du kan få skærme til samme penge, som vil give dig et bedre billede. Men da du selv nævner at DVB-C/HD tuneren har stor betydning for dig, så er det nok Sony du får mest for pengen med i øjeblikket.

Man kan desværre ikke både få i pose og sæk...
Af dd
Ok. Har været ude og se på skærmene, og der ser fine ud. Er jo også nye modeller med bl.a Bravia 2 engine, så teknologien burde være up-to date og absolut konkurrence dygtig eller hvad ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Konkurrencedygtig indenfor LCD verdenen ja. Vælger du et plasma-TV til samme pris, så vil du typisk få lidt bedre billedkvalitet, men så må du undvære de digitale tunere.
Af dd
Men i 32"(som det nok bliver) er Plasma jo ikke så aktuel....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej - dvs. de 32" er et bevist valg og ikke blot en nødvendighed pga. budgettet?

I dagens Danmark er 32" et reletivt lille TV, især til stuen.
Af dd
Jeg ved det. Vores stue er ikke så stor. Vi sidder 2,5-3 m fra skærmen. Pt er vores tv 26". Vil ofre ca 6-7.000, så jeg vil hellere have et bedre 32" end et dårligere 37"(som så måske er for stor i forhold til den position, den skal have i stuen).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Smag og behag - jeg sidder i samme afstand til mit TV og næste gang bliver det 50".

Til 7000 kr. kan du få et 37" Panasonic PX80E, som dog mangler DVB-C tuner, men leverer det bedste billede i sin prisklasse.
Af pauly
Du vil absolut ikke fortryde køb af Panasonic px
Af dd
Bliver helt i tvivl nu..

En Hd-boks koster jo ikke mere end et ca-modul, så jeg sparer ikke penge på at købe et tv med indbygget dvb-c tuner... O_O

Så er der lige det med fjernbetjeningen. Synes efterhånden, at man har så mange liggende, og at det er irriterende at man ikke bare kan tænde for tv´et uden også at skulle bruge en anden fjernbetjening. Men måske man vender sig til det ???

Og hvad med HD-boksen ?. Der har været så mange skrækhistorier om den efterhånden, men er tingene i orden nu eller hvad ???. Gider ikke alt det bøvl.

Og en sidste ting. Vil en 37" plasma bruge meget mere i strøm end et lcd ?

Er blevet lidt i tvivl nu, om jeg skal droppe mine krav om indbygget dvb-c tuner :s
Af dd
Kan se at en px80 bruger 0,7 w i standbyfunktion, men en Sonyw4000 kun bruger 0,19. Virker som en stor forskel synes jeg, men det er måske ikke så galt ??. Er vi nede i så små tal, at det ikke skal være strømforbruget, der er afgørende.

Er px80 at anbefale, hvis man har kabel-tv ?.

Er nået til en tvist mellem disse to tv: 37"px80 eller Sonyw4000

Sonyen har jo indbygget hd-tuner, hvilket jeg ser som en klar fordel, men herinde anbefaler de fleste px80(som dog så vil kræve en hd-boks - og en ekstra fjernbetjening).

Tv´et skal bruges til 90% tv og 10% dvd/film. Altså ikke til spil osv. Hvad skal jeg vælge ?
Af Ponduus
Angående strømforbrug så mener jeg, at jo lysere farver et plasma tv skal vise, jo mere strøm bruger det. Og jo mørkere, jo mindre. Hvorimod et LCD tv har et konstant strømforbrug.

Det fik jeg at vide, da jeg købte mit PX80.
Af M-Sniper
Hej DD

Man kan også få Plasma i 32.
bl.a. den nye LG 32PG6000 den har dog heller ikke HD tuner eller DVB-C tuner. (der kommer hvist en andmeldelse af 42pg6000 modellen her på siden, hved ikke hvornår)

PX modellen er en rigtig fin model, men W4000 modellen er heller ikke den billige ende af sony tv'erne, så der må vi også formode at billed kvaliteten er god...

Det bedste du kan gøre er ud og kig på de to medeller, (måske 3 med lg'en), og vælg selv efter billed kvalitet osv. det er trods alt dig der skal se på tv'et. Der synes jeg det er vigtigst at du vælger selv.

Uden tvivl vil panasonic modellen vinde i teknisk spec. og test, men alt er ikke teknik.

der ikke andet end at tage ud og se :)

Og husk de gode ord du har fået med fra forumet...

- husk at se efter sort gengivelsen, (ikke bare de tekninske tal) hvordan er den sorte skjorte osv.
- hvor god gengiverden hår (hårstrå)
- farve overgange.
- se både SD signaler men også HD signaler (der kan der også være forskelle)

håber du kan bruge svaret...

good luck
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
dd skrev:Kan se at en px80 bruger 0,7 w i standbyfunktion, men en Sonyw4000 kun bruger 0,19. Virker som en stor forskel synes jeg, men det er måske ikke så galt ??. Er vi nede i så små tal, at det ikke skal være strømforbruget, der er afgørende.
Altså, du betaler godt 1.20 kr/kWh (plus afgifter) afhængigt af hvem der leverer din strøm. Hvis vi antager at dit TV står på standby 365 dage om året, så vil regnestykket se således ud:
Pris pr. kWh: 1,20 kr.
Timer på ét år: 8760
forskel i kW fra 0,7W til 0,19W:
0,00051 kW
Prisforskel i standbyforbrug på 1 år:
5,36 kr. plus afgifter (produktet af alle de forrige tal).

Så ja - det er et ret forsvindende tal, som du kan tjene ind ved at genbruge 2 poser fra Netto...

Ser du på strømforbrug når TVet er tændt, så vil plasma-TVets forbrug variere afhængigt af intensiteten af farverne, men overall så vil de bruge ca. lige meget strøm. En kalibrering af skærmene vil oftest medføre et lavere strømforbrug.
Senest rettet af Torben Rasmussen 30 jul 2008, 11:17, rettet i alt 1 gang.