Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hannibal
hej

har læst flere tråde, og er ikke blevet meget klogere.

har pt. et 40" samsung lcd i stuen der er 5 m til sofa og et tilsvarende
samsung dvd-surround-anlæg på stander, ser rimeligt cool ud :)

Men tvet er 2.5 år og har kikket i de sjove butikker og set at kvaliteten er
steget noget siden jeg en en dag for 2.5 år siden købte det.

Så nu vil jeg rykke det på gæste værelset og have noget nyt.

Derfor har jeg brug for hjælp drenge, so please.

Der er ingen der snakker om samsung ? er det helt væk ?

Det skal bruges til film/tv/sportstv , ikke noget pc.

Nogen der kan foreslå et surround anlæg ? (op til 10k)

gerne med links.

På forhånd tak til alle der vil hjælpe

MVH
Af zyckelmaster
Med det behov du beskriver (film, sport og alm. tv i øvrigt), så er jeg nød til at spørge, hvorfor det skal være en LCD-skærm?

Som markedet ser ud lige i øjeblikket, så får du bedre skærm i det prisleje ved at vælge blandt topmodellerne inden for plasmaskærme:

Pioneer 508XD (50") kan du få for under 17k (uden højtalere og bordstander/vægbeslag). Den er virkelig værd at overveje.

Men hvis du virkelig vil have toppen, så skal du vælge den nye model fra Pioneer, LX5090, som lige er kommet på markedet. Den koster godt nok 27K lige i øjeblikket, men det kan ikke vare længe inden den falder til under 25K (igen uden højtalere og bordstander/vægbeslag) - tjek eventuel denne anmeldelse: http://www.hdtvtest.co.uk/Pioneer-PDP-LX5090/

Alternativt til ovenstående skærme, så gå efter Panasonics topmodeller (PZ80, PZ85 eller PZ800). Det er virkelig også fremragende skærme til pengene, men niveauet er nok lige lidt under Pioneer.

Hvis du absolut vil have LCD, så tyder anmelderserne på, at du skal gå efter den nye topmodel fra Samsung (600-serien) eller Sony W4000. En frækt bud kunne dog også være Toshibas topmodel (se test: http://www.hdtvtest.co.uk/Toshiba-40ZF355D/), men jeg ved faktisk ikke om den er kommet til Danmark endnu (og i så store størrelser)?

Men hvorfor vælge LCD, når du i øjeblikket kan få mere for pengene ved at købe plasma?

Og nå ja, så husk for guds skyld at få kalibreret din skærm, når du er parat til at bruge så mange penge på den. Du kan selv gøre det nogenlunde via en kalibrerings-dvd, men i det prisleje ville jeg da overveje en professionel kalibrering af skærmen. Det koster ca. 3000 kr., men du vil så også virkelig opleve en markant forskel i billedkvaliteten i forhold til udgangspunktet for skærmen.
Af hannibal
hmm

har kikket på den tråd med pio-5090, men synes der er meget bavl med den brummer, pixel tam tam.

synes sjældent jeg hører samme problemer med lcd ?

og hvis man ikke kan gå hjem og "tænde" for sit fjernsyn uden at få det
kalibreret. ?

wtf. kører skiver igennem først for at få gang i tvet. Det er nok også en af
grundene til måske at vælge lcd. ?

Men jo, 5090 ser nice ud.

MVH
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til gengæld så hører man om at LCD har elendig billedkvalitet og ret så middelmådig sortgengivelse. Så kan du jo vælge imellem 2 onder...

Selvfølgelig kan du gå hjem og tænde for dit TV uden at få det kalibreret. De TV der er foreslået indtil videre står bedre end 90% af markedets TV out-of-the-box. Det der menes er blot at de kan blive ENDNU bedre.

De nævnte Panasonic modeller ligger nok mere i din priskategori end 5090 gør.
Af hannibal
et par k fra eller til er underordnet, gav 28 for mit samsung dengang da det var toppen af poppen.

Kan se fona er til at snakke med, måske det skulle prøves.

De fleste elektronik kæder mangler oms, da kundernes købelyst er på standby.

Så mon ikke, der kan snakkes.

MVH
Af -jacob
Jeg har et SONY W3000 46" som jeg er meget glad for, men overvejer dog at skifte den ud med den nye X4500 hvis den viser sig at blive så god som det tyder på... man bliver jo som et lille barn med nyt lejetøj O_O

Jeg har indstillet theatre/bigraf som de anbefaler hos HDTVreview, men det er ikke mig med sådan et (kedeligt) billede, og jeg synes sagtens man kan indstille´TV´et selv uanset om man vælger PLASMA eller LCD.

Den nye LX5090 lyder fed, men det virker også som om man hele tiden skal ændre på parametrene for at få det optimale billede afhg af hvad man ser.

jeg kan godt lide skarpheden og det farvekraftige punch som min LCD skærm giver, og det fact at jeg bare kan tænde for skærmen når jeg vil se tv uden at skulle bekymre mig om noget.

hvis du har det lige som mig, synes jeg du skal kigge nærmere på W4000 eller W3000 som har lidt flere indstillings muligheder, eller vente på den nye X4500 som lader til at blive rigtig fed (og dyr) og nok sniger sig meget tæt på plasma´erne på mange områder ( den sidste indskydelse skal jeg nok få klø for af alle plasma fansene) :s

Jeg kender ikke så meget til SAMSUNG derfor ingen udtalelser om dem
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du må ikke få det indtryk at der er tale om fanboy-isme. Jeg er tilhænger af det bedste TV og hvis det viser sig at være X4500 så er jeg da all in! Jeg er komplet ligeglad med om det er plasma-celler, organiske dioder eller flydende krystaller/farvefiltre der giver mig farverne.
Af hannibal
hvornår er der launch på x4500

MVH
Af -jacob
Jeg ku forestille mig at de første kommer i slutningen af august, og starten af september. Personligt er jeg vildt spændt på hvordan de klarer sig i sammenligning med de nye PIONEER.
Det bliver det optimale som SONY kan levere på nuværende tidspunkt, men PIONEER er jo en hård konkurrent.
Af hannibal
jepz har også besluttet mig at vente de ca. 45 dage.

for at se forskellen da jeg alligevel skal arbejde 250 timer i aug.

går tiden vel rimeligt hurtigt

MVH og tak for hjælpen