Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Stefan V
Jeg har lige siddet og læst artiklen omkring paneltyper med stor interesse. Efter jeg havde læst det ville jeg selvfølgelig lige sammenligne paneltyper på en række skærme. problemet er bare at langt de fleste nye skærme ikke er med i listen :( Er det ikke en ting som i burde opdatere og holde i gang?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hej Stefan.

Tænker du på panelsøgefunktionen her: http://www.flatpanels.dk/skaerme.php

Jeg opdaterer den løbende, men det kan være svært at få alle nye skærme med. Hvis du har overblik over hvilke skærme der mangler, må du meget gerne skrive det her i tråden.

Vi kan eventuelt benytte denne tråd til at supplere fremover. Hvis folk således savner skærme i paneldatabasen, kan det skrives her og jeg sørger for at få opdateret.
Brugeravatar
Af Stefan V
Det er præcis den funktion jeg tænkte på :)
Da jeg tjekkede tidligere idag kiggede jeg efter
Sony W og X serien og Samsungs nye A serie. Det var umiddelbart nogle skærme jeg godt kunne tænke mig at kigge lidt nærmere på. Kan jeg på nogen måde selv finde paneltyperne til disse modeller? Evt. om du kender til en anden database, eller andet sted hvor jeg kan finde oplysninger?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sony og Samsung har PVA paneler i deres skærme større end 26". Desværre så kan der være afvigelser indenfor en model, idet de af og til får andre til at samle skærmene for sig, ligesom det har været tilfældet med Samsungs monitors.

Generelt så er det ikke helt så svært at gætte panelerne i TV, idet hver enkelt producent har deres favorit, som de benytter. TV er begrænset af at man ofte har brug for meget høje betragtningsvinkler, hvilket eliminerer TN paneler. Sony og Samsung benytter PVA, Philips benytter IPS, Sharp sværger til ASV og så videre.
Brugeravatar
Af Stefan V
Super, så man kan i hovedtræk bare se på hvad de selv har udviklet?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jep, for Tv producenterne gælder den hovedregel. Men som altid er der dog undtagelser.

Philips har f.eks. benyttet Sharps ASV paneler i nogle af deres topmodeller.

Panelsøgefunktionen er dog primært rettet mod PC monitors, og derfor er det også fortrinsvis disse skærme jeg opdaterer i den.
Brugeravatar
Af Stefan V
Det kunne jo næste ikke være mere simpelt :)
Jeg takker for hjælpen!