Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kasperdall
jeg har hørt at dette sker pga. det er en plasma....

Men jeg ved ikke hvor normalt det er..

(har ikke selv plasma fjernsyn)
Af Monsen
Taget fra Panasonic PX80 testen:

"Skærmen lover en responstid på langt under 1 millisekund, men responstiden er alligevel ikke perfekt. Plasma skærme kan have en let efterglød i fosforen, som der tegnes på. Det hænger udelukkende sammen med, at farven ikke ”slettes” hurtigt nok.
En plasmaskærm tegner konstant på et fosfor-lag yderst på panelet, og ved enkelte meget hurtige bevægelser på visse farver, kan der registreres et let grønt efterslæb. Jeg ved fra personlig erfaring, at det er de færreste der bemærker det, men jeg registrerede det f.eks. i GTA 4 på min PlayStation 3. Det er absolut ikke kritisk, men dog en anelse mere tydeligt end på f.eks. Samsungs Q97 plasma Tv, som jeg også har stående lige i øjeblikket.
Under fodboldkampene og generelt på Tv udsendelser bemærkede jeg det dog aldrig."

I testen nævner han dette fænomen, men det lyder for mig som om at det ikke er noget den "normale" og ikke super-kritiske bruger vil lægge mærke til, emn jeg syntes at det er VIRKELIG tydeligt i den video jeg har linket til? Er det mon et særtilfælde?
Brugeravatar
Af Tech2007
Alle de video'er med eksempler vdr. dette problem, vises med et Panasonic TV. Selv Panasonics nye Plasma Tv'er har disse trails problemer.

Jeg tror ikke at Pioneer Plasma Tv'er har disse grøn/gul trails. ;)
Af kasper_j
Der findes masser af sider der også omtaler fænomenet på Pioneers tv. Angiveligt er der nogen mennesker der kan se det, og andre som ikke kan - Det skulle heller ikke ses nær så tydeligt i virkeligheden som det ses på diverse videor på nettet. På en video optagelse forstærkes effekten og alle kan se den, i virkeligheden kan langt de fleste slet ikke se det.

Problemet knytter sig ikke til specifikke mærker, men til plasma teknologien generelt.