Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skulle meget gerne i den nærmeste fremtid ud og invistere i et lille fjernsyn, som primært skal bruges til PS3, TV og input fra PC, derfor må det gerne være så højopløseligt som muligt.

Jeg har kigget på nogle forskellige på hifi-priser.dk:

LG 22LS4R
MIRAI DTL-722P302
Samsung LE-22A656A1D

Mit budget ligger på omkring 3,5k, dog hvis det er pengene værd vil jeg godt give lidt ekstra.

Er der nogle TV som I kan anbefale her? Desuden skal det være så småt pga. jeg ikke har meget plads at gøre med og kommer også til at sidde forholdsvis tæt på.

Samtidig kunne jeg også godt tænke mig at vide hvordan det fungerer, hvis køber et TV med 1680x1050 opløsning. Jeg har set at de fleste sagtens kan fodres med 1080i og 720p signal, men hvordan bliver det så skaleret? Idet så vidt jeg ved 1680x1050 er 16:10, vil der så komme sorte kanter i toppen og i bunden af billedet?

På forhånd tak :)

EDIT: Rettet overskrift.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skærmen vil med stor sandsynlighed blot strække billedet så det fylder hele bredden og samtidigt strække det i højden. Uanset hvad, så skaleres et input til skærmens opløsning da den ikke passer på hverken 720p eller 1080p.

1680x1050 er egentlig beregnet til PC brug og det skinner også lidt igennem at producenterne blot har taget et PC skærm-panel og sat i TV'et.