Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har brugt en del tid de seneste uger på at læse specs og gå i butikker for at finde ud af hvilket tv jeg skal købe.

Kravene er: LCD, 37"-42", Full-HD samt 100 Hz. Billedkvaliteten skal i øvrigt være i topklasse.

Jeg er varm på Sonys KDL-40W4000 og KDL-40W3500 men kan simpelthen ikke finde ud af om de er 100 Hz. Der står ikke noget angivet i deres specs, mens på f.eks X-serien er 100 Hz motionflow angivet.

I både Fona og den lokale fotobutik bedyrer sælgerne med stor overbevisning at de er 100 Hz og at dette er standard idag på skærme i denne prisklasse.

Kan nogen give et præcist svar her?

Og i øvrigt give et godt råd til køb af skærm med ovennævnte krav opfyldt i prislejet 10-15.000,-
Af zyckelmaster
Standardspørgsmålet først: Hvorfor LCD-skærm?

Hvad angår 100hz motionflow på Sony skærme, så findes det ikke på W-serien men kun X-serien (og så D3000, men den findes kun i 32")
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, der er ikke 100 Hz på disse modeller. Du får 100 Hz på D3000 og X serien.

Er det blot af princip at du vil have 100 Hz eller ligger der nogle dybere overvejelser og evalueringer bagved? Vi har en købsguide på forsiden af flatpanels.dk som du nok bør kigge på. Du finder den enten i menuen under TV eller i vores fokusartikler nederst til højre.

Hvorfor har du fastlagt dig på at det skal være LCD?

Hvad skal skærmen bruges til?
Af Nick_S
Glad for at du ikke stoler på hvilken som helst sælger :) Og da slet ikke dem fra Fona ;)
W serien fra Sony har IKKE 100 hz opdatering. Det er KUN deres X og D3000 serie der har det.

Du har krav jeg hører til daglig fra kunder (er selv tv sælger). Oftest har kunderne med disse krav i realiteten mere brug for en plasma skærm end noget andet.
Til 15000 er det absolut bedste TV Pioneer PDP 428XD (der forresten er det bedste 42" på markedet.)
Skal det være LCD, full hd og 100hz skal du have Sony KDL 40 X3000 eller Philips 42 PFL 9732D. Dog vil jeg anbefale Sony'en før nogen anden LCD skærm.

Men må dog lige spørge, hvad skal du bruge dit TV til? Altså brugsmønster tænker jeg?!

Nick

edit: hah, 3 indlæg med præcist samme bagtanke. genialt :)
Af sole
Mine primære overvejelser går på

LCD fordi Jeg har kraftigt lysindfald i stuen og plasma har meget refleks (har jeg hørt). Desuden bruger LCD væsentligt mindre strøm og er efterhånden oppe på en god kontrast i forhold til sort.

100Hz fordi jeg har set forskellen på 50/100 ved selvsyn og havde det på mit gl. 32" Wega som var et super tv.

Full HD fordi jeg vil bruge skrærmen til PC input.

Generelt skal jeg bruge skærmen til at se tv via en set-top box fra fiberbredbånd inckl. et par HD kanaler. Derudover får den signal fra en pc som skal bruges til at vælge musik og film, samt internet. Med tiden også leje film via nettet og youtube.
Derudover skal der ses bluray film og med tiden spilles spil.

Designet er også en vigtig faktor. Jeg vil helst have 37"-40". Absolut max er 42" og kun hvis rammen er lille. Ikke så meget pga. afstanden (3m) men jeg vil ikke have en skærm som dominerer min stue.

Hvis I har nogle gode argumenter der indenfor ovennævnte rammer kan overbevise mig om at jeg skal have et plasma fra Pioneer eller Panasonic så er muligheden da også åben for at overveje det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
sole skrev:100Hz fordi jeg har set forskellen på 50/100 ved selvsyn og havde det på mit gl. 32" Wega som var et super tv.
Jeg går ud fra at du har set forskellen på et LCD TV og ikke bare i al almidelighed? 100 Hz teknologien på LCD og på et CRT TV er slet slet ikke den samme.

Alt dette står i vores købsguide, som du stadig bør læse igennem. Ligeledes diskuteres emnerne dynamisk kontrast, fuld HD og strømforbrug, som du jo allerede har nævnt. Husk på at et LCD TV kun har et højt kontrastforhold hvis du benytter dynamisk kontrast - ellers er det på godt 1500:1 i bedste tilfælde.
Af sole
Tak for svarene.

Jeg har læst Jeres grundinge vejledning i køb af tv og forstår at 100Hz ikke nødvendigvis er godt på et LCD tv og kun hvis den kan finde ud af at tilpasse opdateringshasigheden til 24, 48 hhv. 96.

Det lader til I anbefaler at jeg køber et Sony KDL 40 X3000. Men kan I oplyse om denne model kan finde ud af at opdatere rigtigt afhængigt af det inkomne signal?

Jeg læste også at 1-1 pixel mapping ikke er standard. Hvad mener I om Sony KDL 40 X3000 i forbindelse med dette og specielt om tilslutning af en PC til denne model.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
X-serien kører med 2 forskellige frekvenser alt afhængigt af hvilket input du fodrer skærmen med. Hvis du ser TV, så er signalet ikke sendt med en frekvens der lægger op til x24 Hz afspilning, så dér vil TV'et benytte 100 Hz (PAL er udsendt i 50 Hz). Ved afspilning af 1080p24 kilder, såsom BluRay, så vil TVet slå over på en frekvens der er delelig med 24.