Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DgsR
Har læst en del om opskalering osv...
men forstår det ikke helt, er det rigtig forstået at en alm. dvd film sendes i 720x576?
Og mit digitale tv fra zaptor??

Hvis jeg så køber et tv i Full HD ville mine alm dvd film så blive opskaleret et så det passer til 1920x1080??
For så vil det da blive grimt, også kan det da bedre svare sig at ta en skærm der ik er HD, som 1024 x 768?
så skal den ik opskalerer det til noget det ik er, i hvertfald ik så meget... er det korrekt?

Og Vil det ha stor forskel i billedkvaliteten og opscalering at jeg tager et 46" fremfor et 42"?

Som jeg ser det for jeg bedst billed til min zaptor og alm film med et evt.1024*768 i 32"? korrekt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, DVD og TV sendes i 720x576 punkters opløsning.

Nej, det er ikke nemmere at opskalere til 1024x768 end til 1920x1080. Teoretisk set, så er det nemmest at opskalere til en højere opløsning, men rent aspect-ratio mæssigt er det korrekt at 1024x768 passer bedst til PAL signalet. Husk dog lige på at alle fladskærme alligevel er bredformat, så selv med 1024x768 skaleres billedet ikke ens på begge leder når du går fra PAL til bredformat. Der vil altid skulle strækkes eller skæres noget væk.

I det følgende er disse forudsætninger lavet:
- Skærm A og B har samme størrelse
- Du sidder lige langt fra skærmene
- skærmenes billedbehandling er ens

Du vil da sandsynligvis ikke se den store forskel på en skærm med 1920x1080 og en med 1024x768 punkters opløsning. Da skærmene er lige store, så vil billedet jo fylde det samme.

Med dette sagt, så er der stor forskel på hvor godt hver enkelt skærmmodel håndterer en opskalering, deinterlacing, støjreduktion mv. så du kan ikke stille tingene så simpelt op som du forsøger her.

Tager du eksempelvis et 8000 kr. 42" LCD TV og sammenligner med et Panasonic 42PX80, så vil PX80 med 99% sandsynlighed gøre det noget bedre end LCD TVet. Uanset hvilken opløsning TVene har.

Så nej - du får ikke nødvendigvis det bedste billede ved at finde en 32" skærm der kører 1024x768 (som i øvrigt ikke findes alligevel).
Af DgsR
Dvs hvis jeg har en pz80'er i 42" og en i 46", så ændre billed kvaliteten sig ik, hvis samme signal kommer til vær skærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
kvaliteten vil være den samme, men da den ene er større end den anden, vil du nemmere kunne se at signalet er opskaleret på den store skærm. Dvs. Alle fejl der nu end er kommet med er jo blæst op i et større format.
Af DgsR
yakken skrev:kvaliteten vil være den samme, men da den ene er større end den anden, vil du nemmere kunne se at signalet er opskaleret på den store skærm. Dvs. Alle fejl der nu end er kommet med er jo blæst op i et større format.

Bum bum bummm... Det jo et svært valg at ta så... 46" eller 42", gider jo ik det blir alt for opskaleret og grimt..
Af Ziggy Starman
Denne tråd gjorde også mig lidt klogere, thanks Yakken. :)

Men errr, du siger PX80 fx oftest ville være bedre til at opskalere og klare de andre ting der... men hjælp mig så lige med at forstå, hvad det er de siger her:

http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH4 ... libration/

"Video mode deinterlacing: Good; effective jaggies reduction"

"Film mode deinterlacing: Failed 3:2/ 2:2 cadence in all resolutions"

Hvad mener de med video- og film mode? o_o
Af DgsR
Men dvs. hvis jeg køber en full hd skærm fremfor en Hd ready.. så vil visningen af mine alm. dvd film og digital signal fra zaptor blive grimmere, emd den ville på den der var Hd ready?

pga vd film og zaptor var på omkring de kun 500 linier?
Af Otto J
yakken skrev:Ja, DVD og TV sendes i 720x576 punkters opløsning.

Nej, det er ikke nemmere at opskalere til 1024x768 end til 1920x1080. Teoretisk set, så er det nemmest at opskalere til en højere opløsning, men rent aspect-ratio mæssigt er det korrekt at 1024x768 passer bedst til PAL signalet.
Det er faktisk hip som hap, da 720x576 hverken svarer til 4:3 eller 16:9. Så uanset hvordan man vender og drejer det, så får man en "skæv" skalering. Og så er det teoretisk set en fordel at skalere til en opløsning så langt væk som muligt.

Men det kan ikke gentages nok: I praksis er det ikke opløsningen der gør den største forskel for billedkvaliteten.
Af Otto J
DgsR skrev:Men dvs. hvis jeg køber en full hd skærm fremfor en Hd ready.. så vil visningen af mine alm. dvd film og digital signal fra zaptor blive grimmere, emd den ville på den der var Hd ready?
Alt andet lige: Nej, tværtimod.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg siger det lige igen for, at der ikke skal være nogen tvivl: Det er IKKE opløsningen der er den afgørende faktor for hvor godt et billede du får. Der er så stor forskel på gode og dårlige TV, at der er andre faktorer du bør prioritere højere end opløsningen. Alt dette er beskrevet forholdsvist grundigt og let læseligt i vores købsguide.
Af DgsR
AV Precision skrev:
yakken skrev:Ja, DVD og TV sendes i 720x576 punkters opløsning.

Nej, det er ikke nemmere at opskalere til 1024x768 end til 1920x1080. Teoretisk set, så er det nemmest at opskalere til en højere opløsning, men rent aspect-ratio mæssigt er det korrekt at 1024x768 passer bedst til PAL signalet.
Det er faktisk hip som hap, da 720x576 hverken svarer til 4:3 eller 16:9. Så uanset hvordan man vender og drejer det, så får man en "skæv" skalering. Og så er det teoretisk set en fordel at skalere til en opløsning så langt væk som muligt.

Men det kan ikke gentages nok: I praksis er det ikke opløsningen der gør den største forskel for billedkvaliteten.
Nej men dvs med samme specifikationer og den eneste forskel i skærm A og skærm B er det ene er ull Hd andet er Hd Ready...
Så ville den vise alm dvd film og digitalt tv bedst på Full-hd'en?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, hvis det er identiske TV - ikke blot med ens specifikationer. Vi snakker om TV fra samme fabrikant, i samme produktserie og med identiske specifikationer. Ikke noget med et krydse et Philips TV og et Samsung TV med hinanden.