Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dd
Hej,

Flere nye Sony tv indeholder en såkaldt avc mpeg4-tuner (fx V4500-modellen). Dette skulle give mulighed for at se HD-kanaler uden brug af en tilsluttet ekstra boks fra fx You See. Er dette rigtig forstået ?

Nogen der ved, om denne mpeg4-tuner også understøtter mpeg2, således at man også kan se digitalt kabeltv uden ekstra boks fra You See ?.

Samlet: kan man med et sådant tv se både HD-kanaler og digitalt tv(kabel) uden køb af ekstra bokse/tuner ?. Har som sagt kabel-tv fra You See.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er rigtigt forstået, dog må du undvære ting som Video-On-Demand og den programguide som ligger i en YouSee boks.

Der er også en alm. DVB-C tuner i TV'et så du kan også se de almindelige kabel-TV kaneler.

Husk dog at du skal have et CA modul til at sætte dekoderkortet i for at det virker. Dette skal købes seperat.
Af dd
Ok. Det lyder som en smart ting, at man kan se både de digitale og HD-kanalerne uden at skulle have en ekstra boks - og dermed en ekstra fjernbetjening. På den måde er det vel en god løsning at vælge et tv med mepg4-tuner(programoversigt osv. betyder ike så meget) ?

Jeg kan se, at fx Fona sælger et 32v4500 for 8000, mens man kan spare ca 1500 kr. hos Wupti.com og LCD.dk. Er der nogen grund til ikke at spare disse penge ?. Sælger de parallelimporterede varer ???
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, typisk vil den forhandler der er billigst benytte parallelimporterede varer. Sådan vil det være med stort set alle TV.

Mht. programguiden, så har TV'et selv en funktion der giver dig en lignende funktionalitet, men ofte så er den ikke helt så avanceret (der er dog visse undtagelser).
Af dd
Ok. Men er der så en grund til at holde sig fra et parallelimporteret tv ?. Kan man fx. risikere, at Tv´et ikke er identisk med det dyrere ?. Vil nødig stå i en situation, hvor tv'et ikke har de specifikationer eller lign, som man regner med.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Altså ud over de grunde jeg allerede har givet dig... ;)

Der burde ikke være nogen forskel på Sonys TV uanset hvor du køber det. Generelt er TV fra Tyskland identiske med dem i DK, men af og til er der nogle forskelle i funktionaliteten af DVB-T tuneren.
Senest rettet af Torben Rasmussen 16 jun 2008, 15:50, rettet i alt 1 gang.
Af NoNameDesigndk
dd skrev:Ok. Men er der så en grund til at holde sig fra et parallelimporteret tv ?. Kan man fx. risikere, at Tv´et ikke er identisk med det dyrere ?. Vil nødig stå i en situation, hvor tv'et ikke har de specifikationer eller lign, som man regner med.
Jeg ved ikke om du så min post, men LCD.dk har ikke parallelimporteret deres Sony.. eller stortset aldrig med Sony.. og V4500 er også dansk hvis du køber ved dem..
Af kopalszczak
Jeg modtager TV-signal fra satelit; får jeg glæde af Sonys indbyggede mpeg4 tuner?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Satallitmodtagelse kræver en DVB-S tuner og virker ikke på en DVB-C tuner.
Af Gabba
Desværre, nej. Du skal bruge en DVB-S eller DVB-S2 tuner.

TV producenterne har rottet sig sammen og sørget for, at de digitale signaler, der i det store hele er ens, har indbygget små subtile forskelle, så de holde et højere prisniveau på tunere til stor gene for os stakkels forbrugere !:(

Pioneers nye 5090H serie har indbygget DVB-S tuner (og trådløs modtagelse af multimedie-filer), og går for at være det bedste TV på markedet.

Desværre er prisen 27.999 vejl. uds.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sharp har dog også modeller med DVB-S tunere, ligesom NAD's TV har det.
Af kopalszczak
Men sender Canal Digital og Viasat signaler i mpeg4 format i det hele taget, eller har planer om det?