Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Er på udkig efter en projektor, og har egentlig kun det krav, at det skal være 1080p.

Den skal bruges til HTPC, Playstation3 og til dels tv-signal (ikke vigtigt).

Har kig på en Panasonic PT AE2000 efter at have læst et review på Cnet: http://reviews.cnet.com/home-theater-pr ... 30824.html

Den kan fås til ca 18000kr på hifipriser.

Er det et godt køb? Er ret blank på dette område. :D

Vh
seekasr
Af NoNameDesigndk
hvorfor en projekter ? fjernsyn er vist bedre til normal brug.. Man (med "man" mener jeg ikke nødvendigvis dette forum) plejer at anbefale folk der vil have en projektor, også at have et tv til normalt brug, da projektorer er bedst til en filmaften eller måske en fodboldkamp.. i længden bliver man dog træt af den, hvis den skal bruges til normalt brug. for meget lys om dagen til man kan se noget m.m.
seekasr skrev:Er på udkig efter en projektor, og har egentlig kun det krav, at det skal være 1080p.

Den skal bruges til HTPC, Playstation3 og til dels tv-signal (ikke vigtigt).

Har kig på en Panasonic PT AE2000 efter at have læst et review på Cnet: http://reviews.cnet.com/home-theater-pr ... 30824.html

Den kan fås til ca 18000kr på hifipriser.

Er det et godt køb? Er ret blank på dette område. :D

Vh
seekasr

Det simple svar fra min side er NEJ, hold dig væk.

Næste ting er et par uddybende spg.
Har du et tv? Da mit eget gamle CRT-tv er ved at stå af, kører jeg af nød tv over min projektor pt. men det er ikke anbefalelsesværdigt at bruge denne som primær tv-kilde. Der skal mørklægges en del, især på denne tid af året.
Hvad er prisniveauet, max-pris for din søgning?

Dernæst en kort uddybning af min affejning. Din linkede projektor er en LCD-projektor. Jeg vil til vær en tid klart anbefale en DLP-projektor i stedet. Ikke mindst når det er til film og spil.
En DLP har bl.a. bedre kontrast og sortbalance, samt er normalt mere støjsvag end LCD.
Dernæst. Jeg og kammerater har kun gode erfaringer med Infocus DLP-projektorer og en anbefaling er derfor at undersøge om en af disse ikke var noget.
Af seekasr
Tak for svarene.

Jeg har tidligere haft en projektor (1080i) og har nu et Samsung M86 i 46" - så jeg har prøvet begge dele, og kender derfor fordele og ulemper. Jeg er mest til projektor, så den side af sagen er klar.

Vil helst nøjes med ca 16000kr, hvis den ryger lidt over går det nok.

Brian, hvorfor siger du nej til den projektor?
Af Brian Olesen
seekasr skrev:Tak for svarene.

Jeg har tidligere haft en projektor (1080i) og har nu et Samsung M86 i 46" - så jeg har prøvet begge dele, og kender derfor fordele og ulemper. Jeg er mest til projektor, så den side af sagen er klar.

Vil helst nøjes med ca 16000kr, hvis den ryger lidt over går det nok.

Brian, hvorfor siger du nej til den projektor?
Læs mit nederste afsnit.
Det er en LCD-projektor og generelt set er DLP-teknologien bedre end LCD, ikke mindst hvis du planlægger også at skulle se film på den (sortniveau & støjsvag), hvorfor jeg vil anbefale at finde en DLP 1080p i stedet for.
Om det kan lade sig gøre at finde en rimelig én indenfor det budget skal jeg lade være usagt.

Infocus projektorer
IN81 & IN82 ligger på 20-24.000 pt. og dermed lige over dit budget.
IN83 har jeg en kammerat der så småt er på vej ud og købe. Han har fundet den til ca. 30.000, jeg er dog ikke klar over, om det er import.
Af ML
Vil lige irettesætte udsagnet om at DLP er mere støjsvage end LCD, den er ikke korrekt. Det er nu den anden vej rundt. DLP projektorer bliver meget varmere end LCD og har derfor kraftigere blæsere monteret.
Men ellers er det korrekt at DLP generalt har mere kontrast og bedre sortniveau, de er oftes også mere lysstærke end LCD, men der findes jo også et problem ved DLP som hedder regnbuer, hvilket kan være ret irreterende for nogle personer. Hvis man ikke ved hvad regnbuer er så kan man se her hvordan det opleves.
http://www.dietforum.net/balagee/projected/rainbow.html
Hvis man ikke har problemer med regnbuer, vil jeg også klart anbefale at købe en DLP projektor.
Af DLP projektorer vil jeg klart anbefale BenQ W5000 som kan fås til 14.000 , den slår alt i dens prisklasse og også projektorer som er en del dyrere, efter mange eksperters mening.

MVh