Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Garfield
Hej!

Efter at have været meget tæt på at købe en Panasonics 42PX80 plasmaskærm er jeg nu kommet i tvivl efter at have læst følgende artikel med fremtidens udsendelse af tv-Kanaler.

http://www.recordere.dk/indhold/templat ... 2&zoneid=6

Kan denne skærm modtage fremtidens udsendelse af tv-kanaler? Har skærmen IC-slut og dermed mulighed for at indsætte et CA-modul der konverterer fremtidens MPEG-4 til MPEG-2?

Jeg er rookie på området men har forsøgt at sætte mig ind i tingene men bliver mere forvirret og mere i tvivl om jeg skal købe skærmen desto mere jeg finder ud af.

Håber der er nogle der gider hjælpe.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er ingen personligt kritik, men det irriterer mig lidt med den artikel på recorder.dk. Jeg har skrevet denne artikel:
Digitalt Tv og HDTV: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1207637872

Den blev skrevet d. 8. april og kan findes på vores forside. D. 13. april laver Lars så et regulært rip-off.

Men nok om det, lad os prøve at forholde os til din problemstilling.
Kan denne skærm modtage fremtidens udsendelse af tv-kanaler?
Du vil kunne modtage DR1, DR2, TV2 og DR Update frem til 2012 uden nogen ekstra boks. Hvis du vil modtage dem herefter, skal du enten have en konverter - som skrevet nedenfor - eller en ekstern boks.
Alle de nye kanaler, som der åbnes op for på antennenettet i 2009 sendes dog i mpeg4.
Har skærmen IC-slut og dermed mulighed for at indsætte et CA-modul der konverterer fremtidens MPEG-4 til MPEG-2?
Yes, det er et krav i Danmark, når der integreres en DVB-T tuner. Altså at den har CI-slot.
Af andeo
PX80 = genialt valg

(B
Af Garfield
Rasmus: Jeg forstår din skepsis mht. din artikel som er blevet rippet og lagt ud på recordere.dk men det var tilfældigvis der jeg fandt den.
Som du selv skriver og som det fremgår af den omtalte artiklen så vil alle nye kanaler blive sendt som MPEG-4 i 2009, men vil det have nogen indflydelse på hvordan 42PX80 skærmen viser kanalerne, hvis man køber et CA-modul til konvertering af MPEG4 til MPEG2?

Jeg kunne godt tænke mig at skærmen er brugbar i mere end et par år da det for mig er rimelig mange penge at ofre på en skærm og derfor ikke har lyst til at lave et fejlkøb.
Skal jeg derfor vente med at købe en ny skærm indtil de laver dem med så de kan modtage MPEG-4 eller hvad vil du råde mig til?