Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AndyBN
Jeg mener jeg læste et sted, at man ikke må ligge en plasmaskærm ned, da det kan ødelægge de celler der er i skærmen. Kan det være rigtigt?
Af thomit
Man bør, for sikkerhets skyld, ha et plasma TV stående under frakt, det er riktig. Det kan gå bra liggende, men altså....
Af red_martians
cellerne kan ikke ødelægges bogstaveligt. Problemet er at panellet er ret følsomt for stød, og især de store plasmaskærme hvor glaspanelet spænder over 37" skal der meget lidt til at glasset knækker, revner osv. Ved at placere skærmen oprejst er chancen for at glasset går i svingninger minimeret rigtig meget. Præcis af samme årsag at glarmesteren fragter sine glas oprejst uden på bilen.
Af AndyBN
tak for svaret...
Af Zacho
Mange firmaer sender blot plasma med post, og også liggende.. Jeg vil umiddelbart gætte på det kun går galt i ca. 1/30 tilfælde.. De er ikke så sarte som rygtet siger.
De fleste serviceværksteder ligger dem også selv ned i deres biler når de afhenter dem hos kunder.
Brugeravatar
Af Stefan V
Det er rigtig nok at det kan lade sig gøre at fragte en plasmaskærm liggende. Udsagnet om at plasmaskærme ikke skrøbelige som rygtet siger, vil jeg nu alligevel stille spørgsmålstegn ved!

Der er utallige eksempler på mennesker, som ikke har kendt noget til faren ved plasma, og derfor kommet til at smadre deres skærm.
Jeg ved også at der er en del fragtmænd, som ikke vil transportere plasmaskærme fordi risikoen er for stor...

Jeg ville helt klart transpotere skærmen oprejst, det andet er langt fra risikoen værd :)
Af TYBO
Zacho: Der er en grund til at plasma fragtes stående på en palle.
Så kan den simpelthen ikke ligges ned.
Af Zacho
TYBO skrev:Zacho: Der er en grund til at plasma fragtes stående på en palle.
Så kan den simpelthen ikke ligges ned.
Tjah, arbejder selv i en webbutik til daglig, og vi har flere mærker hvor et Plasma fragtes liggende, også på en palle.. Mirai f.eks.

Men det er fair nok I mener det skal være stående.. Jeg siger bare jeg ikke kender til specielt mange tilfælde hvor glasset inde i Tv'et er revnet som følge af fragt.
Af Daniel
Er det kun revner i glasset man risikere?
Og vil det så sige at hvis der ikke er sket noget ved akomst, så er alt OK. man risikere ikke skjulte fejl, som først kommer senere?
VH
Daniel
Af red_martians
kun og kun. Skærmen er ødelagt og kan ikke tænde, og du hænger på den, hvis ikke det er transporteret forsvarligt. Dernæst er det helt korrekt at plasmaskærme ikke er så følsomme som de har været. Men jeg ser forsat ødelagt paneler efter transport. Især på panasonic før 8-serien. tab på over 20cm giver ofte også skader, især på panasonic. Så jeg vil tage det ret seriøst, man ja det går intet galt i cellerne. Flere steder har de plasmaskærme til at hælde på vægge, og kører rundt i underlige stillinger i butikkerne.