Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af One Eye Black
Hej alle,

Jeg har gået og overvejet en 30" skærm til Grafisk brug da jeg gerne vil have mere skærm plads. Efter en del læsning på nettet er jeg blevet usikker pågr. af backligt-bleeding. Derfor ville et Dual-Screen setup måske være en løsning.

Det jeg havde i tankerne er en 24" Dell eller Lacie324 med en tilhørende 20" skærm på højkant (til værktøjslinierne). Er her nogle der har god erfaring med sådant et setup og evt. nogle billeder?

Jeg arbejder stort set udelukkende i Photoshop og Illustrator. Håber nogle kan hjælpe og give lidt råd om valg af skærme osv...?

Mange tak!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg benytter selv de skærme jeg har i min signatur til samme programpakke, men der er lige en lille krølle på det: I den nye photoshop kan du ikke hive dine toolbars over på en anden skærm end den photoshop kører på. Så du får reelt ikke noget ud af skærmen ved siden af.
Af One Eye Black
Når du siger "toolbar", mener du vel kun værktøjslinien med de små ikoner ikke? Layers, Navigator osv. kan vel godt flyttes over ik?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er en dock til højre som kan udvide sig dynamisk, men den virker kun på den primære skærm. Du kan godt hive elementerne ud af denne dock, men så flyder de rundt enkeltvist.

For mit vedkommende er det lidt ligemeget, idet min digitizer kun er er mapped til min primære skærm, så jeg kan slet ikke nå vinduer på den anden skærm, men det er lidt mærkeligt at Adobe ikke har gjort det muligt at hive hele denne nye dynamiske dock over på den sekundære skærm.

Vælger du en 24" skærm og en 20" skærm, vil disse have samme lodrette opløsning, så det er en dum idé at vende skærmen, idet du da ikke vil kunne føre musen fra den ene til den anden på alle punkter af skærmen. En 20" skærm har 1600 punkter horisontalt, så når du vender den, vil den ikke passe med skærmen ved siden af og der vil være 400 punkter hvor du ikke kan flytte musen til den ene side. Du vil få langt mere ud af at lade 20" skærmen stå i sin normale indstilling.

Personligt kan jeg godt anbefale det setup jeg har stående, givet at du kan få skærmene på tilbud. I det tilfælde kan de erhverves for godt 8.500 kr. alt i alt. Dog har den nuværende 24" model fra Dell lidt problemer og du bør måske vente lidt indtil rev. A01 udgives (dvs. engang i juni). Desværre så er det meget sjældent at to premium skærme i forskellige størrelser er på tilbud hos Dell, så det var måske en idé at give dem et kald hvis du vælger denne løsning.