Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af OleJ
Jeg er kommet lidt i tvivl vedr. model og opløsning. Efter at have anvendt afstandsredskabet her på siden siger den 3,1 m afstand til et 42" PX80. Da jeg sidder lidt tættere på, ca. 2,8 m, bør jeg så tage et PZ85, hvilket unægteligt er noget dyrere?
Af NoNameDesigndk
har du prøvet at se en 42" PX80'er live ? hvis ikke, så prøv at se om du kan finde et sted de har den stående fremme, og så stil dig ind på den afstand du regner med at have derhjemme, eller måske tættere, og se hvad du synes ..
Af Zacho
Ellers må du jo smutte ned i en 37".. :-)
Af tommyv
Jeg har også stået med valget mellem de to skærme og har set begge i panasonic center. billedmæssigt synes jeg de var helt fine begge, men jeg kunne bedst lide designet på pz85. Så det henter jeg på fredag :)
Af NoNameDesigndk
så har man da for mange penge, hvis man vil give 6000 for designet eller deromkring.. ? :O hmm ;)
Af tommyv
hehe ja. det kan virke sådan ;) . Der er selvfølgelig specs der forsvarer forskellen, men med alm tv i panasonic centret var det ærligt designet, der gjorde udslaget.

Historien er dog samtidig, at jeg satte 10K af til tv, da px80 kom på gaden og har valgt at købe tv'et pz85 i grænsebutik i Tyskland til 11.000 kr.

Men mit råd er også til OleJ at se skærmene live, hvis budgettet er til det kan det jo blive et pz85 eller et px80+afspiller begge dele er efter min mening et godt køb.
Af NoNameDesigndk
tommyv skrev:hehe ja. det kan virke sådan ;) . Der er selvfølgelig specs der forsvarer forskellen, men med alm tv i panasonic centret var det ærligt designet, der gjorde udslaget.

Historien er dog samtidig, at jeg satte 10K af til tv, da px80 kom på gaden og har valgt at købe tv'et pz85 i grænsebutik i Tyskland til 11.000 kr.

Men mit råd er også til OleJ at se skærmene live, hvis budgettet er til det kan det jo blive et pz85 eller et px80+afspiller begge dele er efter min mening et godt køb.
Nårh okay, så giver det lidt mere mening ;)

hvilken grænsebutik ? er det en fast pris de har pz85'eren til eller ? så får man da ikke de danske panasonic garantier med.. ?
Af tommyv
NoNameDesigndk skrev: hvilken grænsebutik ? er det en fast pris de har pz85'eren til eller ? så får man da ikke de danske panasonic garantier med.. ?
Det var et koordineret køb hos fleggarad, så det skal afhentes og bringes tilbage, hvis der er problemer, det er tysk garanti

Vi kunne købe den danske udgave til 13.000 og 46" tysk til 13.900

læs evt. om indkøbet her
http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39336&PN=1
Af NoNameDesigndk
nårh okay.. troede det var et eller andet tilbud .. ;)
Af Mr.V
Der er noget du helt har misset, Ole. Det er en MAX afstand, altså skal du MAX sidde 3,1m væk fra den for at kunne se forskel på pixels. Sidder du tættere på er det helt fint.

1,7m - 3,1m er det helt idelle for en 42" PX80. Sidder du tættere på end 1,7m skal du overveje noget andet :)
Af NoNameDesigndk
Mr.V skrev:Der er noget du helt har misset, Ole. Det er en MAX afstand, altså skal du MAX sidde 3,1m væk fra den for at kunne se forskel på pixels. Sidder du tættere på er det helt fint.

1,7m - 3,1m er det helt idelle for en 42" PX80. Sidder du tættere på end 1,7m skal du overveje noget andet :)
hvor kommer de 1,7 nu fra ?
så vidt jeg har forstået så er det den maksimale afstand du skal have til en sådan for at du kan se forskel på pixels på stillestående billeder.. Dvs. at man helst skal sidde længere væk, ved stillestående billeder, for ikke at blive irriteret over at man ikke ser et fulft billede, men en masse prikker.. (overdrevet en del ;) ) Ved film og spil med mere kan man godt sidde tættere på før man ser pixelsne..

eller har jeg forstået den applet helt forkert ?
Af Mr.V
Det kan også være, at det er mig der har misforstået den helt, men der står vel "Maksimal siddeafstand for at kunne skelne mellem pixels", så man kan vel godt sidde tættere på for at gøre det?
Det er vel lavet for at vise, at FullHD ikke er særlig vigtigt medmindre man indgår i et intimt forhold med sit fjernsyn.

Og de 1,7m kommer fra en FullHD opløsning på en 42", som er det alternativ han søgte (PZ85).
Af NoNameDesigndk
Som du selv siger: "Maksimal siddeafstand for at kunne skelne mellem pixels", hvilket er en ting man gerne vil undgå, da dette betyder du kan se prikkerne i stedet for et helt billede.. Så derfor er det bedst at sidde længere væk, men da disse beregninger er baseret på stillestående billeder (mener jeg at have læst i et indlæg) kan man godt sidde tættere på, da de færreste bruger den til primært at se billeder.. man bruger et tv til billeder der bevæger sig..
Af Mr.V
Jeg forstår 'skelne pixels' som, at få noget udbytte af den høje opløsning.

For der står også det her:
"Hvis du sidder længere væk fra et Full HD TV end vores applet angiver, så har du ikke behov for denne opløsning. Du vil ikke kunne se forskel på et TV der har full HD og et TV der "kun" har 720p opløsning. Ofte så giver det større valgfrihed mht. TV idet faktoren omkring opløsning pludselig ikke er vigtig længere."

Men du siger, at det er bedst at sidde længere væk?