Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så skete det, jeg håbede på ikke ville ske - min trofaste 19" CRT skærm gennem 8 år, havarerede her til aften i en massiv og ildelugtende røgsky :(

Jeg havde håbet på, at den havde et par år i sig endnu, da jeg stadig er meget skeptisk overfor fladskærme generelt, men nej.

Jeg er på herrens mark, da jeg naturligvis har brug for en skærm snarest - men jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skal gribe situationen an.

Jeg tegner en del i CAD programmer, hvor jeg lægger vægt på semi-realistiske renderinger, hvor jeg til tider også efterbehandler billederne i fotoprogrammer. Derudover surfer jeg meget og skriver opgaver. Jeg spiller aldrig spil, og ser aldrig film på PC'en.

Som jeg ser det, er der en del muligheder.

1. Købe en low-budget skærm nu - så jeg i det mindste har et billede, og så vente på bedre teknologier om 2-3 år. (<2000kr)

2. Købe en billig skærm og håbe på, at den kan tilfredsstille mit behov nogle år endnu. (2000-3000kr)

3. Købe en skærm der vil give mig en reel substitut for min CRT-skærm, som jeg kan have længe (>3000kr)

Mht. størrelse på skærmen, ved jeg heller ikke, hvad der vil være ideelt. Jeg kommer som sagt fra en 19" CRT, som kørte 1280x1024. Har hørt om mange, der er blevet glade for det ekstra arbejdsområde, en 1920x1080 skærm fører med sig, men jeg ved ikke om jeg er klar til at smide +5000kr efter en god 24”.

Hvad vil I råde mig til at købe? Jeg sætter stor pris på Jeres besvarelser!
Brugeravatar
Af Andromedia
Hvad med at købe en brugt 19" CRT i den blå? Du får dem smidt i nakken til næsten ingen penge. Så kan den forhåbentlig holde til LCD teknologien er kommet op på CRT niveau.
Af BrunoB
Andromedia skrev:Hvad med at købe en brugt 19" CRT i den blå? Du får dem smidt i nakken til næsten ingen penge. Så kan den forhåbentlig holde til LCD teknologien er kommet op på CRT niveau.
Selvom jeg selv efter et tilsvarende haveri af min gamle 17" CRT med Triniton rør hoppede på en NEC 20WGX2 Pro,
som jeg er 100% tilfreds med, (B
så er dette råd ikke helt i skoven.
;)
Hvis du vil opføre dig MEGET forsigtigt.
Og minimere ærgelser over at LCD bliver bedre og bedre.
:)
Den eneste bagdel er at du måske aldrig får en LCD:-)
Af Krede :)
Mange tak for besvarelserne indtil videre!

Jeg har stadig svært ved at bestemme mig, men jeg tror som udgangspunkt, at jeg er færdig med CRT skærme, da den her omgang var en grim oplevelse. Jeg kunne også godt bruge mere plads på min desktop. Derfor vil jeg ikke købe en ny brugt af disse.

Den OcUK Value L2442W ser unægteligt ret interessant ud, og den kommer helt sikkert også med i mine overvejelser! Er der nogen der kender til et professionelt review af denne skærm?

Ellers synes jeg også NEC MultiSync 20WGX2Pro ser spændende ud. BrunoB, har du sammenlignet denne med andre skærme før du valgte denne?

Andre skærme jeg har kigget på:

EIZO FlexScan S2231WSEK ca. 4000kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=430461

Lenovo ThinkVision L220X ca. 3500kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=440990

Dell SP2208WFP ca. 2300kr (billig skærm med TN panel, men den har fået flotte anmeldelser og har USB hub).
http://accessories.euro.dell.com/sna/pr ... sku=130005

Har til sidst også kigget lidt på et par 24" TN paneler til under 3K, men er bange for at det bliver kritisk med betragtningsvinklerne, da jeg sidder ret tæt på skærmen.

Har i kommentarer til disse, eller andre bud?

Igen tak!
Af puggie
Jeg har selv lige været gennem samme overvejelser og det endte med at jeg købte en 21" Sony Trinitron i den blå. Den holdt en mdrs tid hvor den så døde... Heldigvis gav jeg ikke alt for meget for den.

Jeg har nu bestilt en OcUK Value L2442W jeg har simpelthen ikke kunnet finde noget bedre til prisen heller ikke blandt de lidt dyrere skærme. På papiret er det den bedste 24" monitor man kan få til <5000.-
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Store TN paneler har en ret grim tendens til at forværre de dårlige betragtningsvinkler og når du kommer over 22" så skal du altså være ret opsat på at få en stor skærm billigt før det kan retfærdiggøres at vælge en sådan.

De to første 22" skærme du nævner er også ganske udmærkede kandidater, men 24" modellen fra OcUK skulle også efter sigende have PVA panel i samtlige modeller nu.
Af BrunoB
Krede :) skrev:Ellers synes jeg også NEC MultiSync 20WGX2Pro ser spændende ud. BrunoB, har du sammenlignet denne med andre skærme før du valgte denne?
Du må ikke spørge mig om en ufarvet mening om denne skærm.
For jeg synes stadig den er helt fantastisk :p
Så derfor kan du ikke regne med mig (B

Men hvis du søger her i flatpanels på BrunoB og 20WGX2 så vil du opdage at jeg flere steder beskriver hvordan jeg i løbet af ca. et år gennemtyggede alt om 20" lcd´er.
Alt O_O
Jeg er altid så satans pisseomhyggelig O_O
Jeg havde en enkelt Philips hjemme (200W6CS). Hold kæft noget lort.
Indtil jeg anskaffede NEC´en.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Her på siden har 20WGX2 også den varmeste anbefaling. Da vi testede den her på siden var oplevelserne også meget positive. Du kan læse vores review i testsektionen.
Puggie: Lyder spændende - vil meget gerne høre dit indtryk af skærmen, når du engang får den. Det lader dog til at alle(!), der har modtaget denne skærm er ovenud begejstrede :)

BrunoB: Ja, det lyder jo slet ikke så ringe :)

Yakken: Mht. 20WGX2 og 20WGX2Pro kan jeg se, at de har forskellige paneler. Ved du hvad forskellen ligger i, og om der er lavet andre ændringer? Lyder som en rigtig god kandidat, i forhold til den positive test.

Til sidst - under nyhedssektionen fandt jeg denne nyhed:

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... tart_from=&

Det lyder som en rigtig lækkerbisken af et panel, men er der nogen der ved noget om, hvornår vi kan forvente den implementeret i færdige produkter?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når Rasmus skriver "i den højere prisende" så snakker vi ikke omkring 3-4000 kr., blot så du ikke får forhåbningerne op.

Der skulle ikke være nogen nævneværdige forskelle på 20WGX2 Pro og non-Pro, men du kan vist ikke få non-Pro versionen mere, så det behøver du ikke bekymre dig om. Den er IKKE blevet ringere med opgraderingen af panelet. Den primære forskel på de to er muligheden for at montere en højttaler under skærmen i Pro-versionen.
Af BrunoB
Forskellen er kun den Yakken beskriver.
Ifølge min bedste overbevisning er der præcis samme panel i Pro udgaven.
Jeg har både fået dette bekræftet skriftligt fra NEC´s teknikafd og sææl googlet mig til at det er superpanelet LM201WE2.
:)
Et panel du ikke finder i andre skærme overhovedet 8)
Ja, jeg tror efterhånden jeg nærmer mig en beslutning.

Som landet ligger nu, er de to kandidater Lenovo ThinkVision L220X og NEC MultiSync 20WGX2Pro. Jeg er ikke helt klar på at bruge en forhandler udenlands, så OcUK Value L2442W er umiddelbart udelukket.

De to kandidater har stort set samme pris, men de har opløsning, panelteknologi og størrelse til forskel, så det må siges at være 2 vidt forskellige skærme.
Findes der intet sted her i landet, hvor man kan se disse modeller side om side?

Igen tak for jeres hjælp folkens!
Af TYBO
Kan ikke rigtig se hvad du vil med den 20"....hvis man bruger CAD programmmer er det så ikke størrelsen / opløsningen som er vigtigst.....jeg ville tage en 24" hvis jeg var dig...du kan få nogle forduftige nogen med DVI til 2400kr.