Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tux
Overvejer at anskaffe mig en plasma skærm til under 9000 kr og håber i den anledning at kunne drage nytte af jeres ekspertise..

Jeg har læst i en tråd her på forummet at PV7 er noget bras(?) og at PX80 er kanon. Dog er der også nogen der snakker om at PX80 flimrer og diverse andre problemer. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at tage ud og kigge butikker i morgen for at se om jeg kan kigge på en demo af PX80 og eventuelt også PV7. Men en anden væsentlig ting i dette tilfælde er prisforskellen.

Jeg kan købe en PX80 til ca 8400 inkl fragt fra bj-trading.dk (online butik)
eller jeg kan købe den PV7 som "expert" har på tilbud fra på mandag - den koster 6000 kr.

Altså er PX80 2400 kr dyrere - desuden har jeg ved PV7 fordelen ved at have købt den fra en lokal forhandler, i tilfælde af at der skulle være problemer med den hen ad vejen.
PV7 har ingen digital tuner - men jeg modtager også mit TV signal gennem yousee, så hvis jeg forstår ret så har jeg ikke noget at bruge en digital tuner til alligevel? Derudover er den eneste væsentlige forskel (udover billedkvaliteten) at PX80 har 3 hdmi stik hvor PV7 kun har 1.

Er der nogen der har sammenlignet billedet fra PV7 med PX80? Er PX80 de 2400 kr mere værd? Det er jo alligevel en pris stigning på 40% fra de 6000 op til 8400.
Brugeravatar
Af azrael
PV7 er den mest skrabede model i Panasonics 2007 serie. PX80 flimrer ikke mere end enhver anden plasmaskærm, og ja, de kan godt flimre lidt. Årsagen er, at den måde billedet dannes på (når alt er sagt) mere minder om billedrør end LCD.

I stedet for en stråle, der tegner billedet i et billedrør, så indeholder hver celle/pixel i et plasmapanel en gas, der antændes for at generere lys. Det lys dør så hen, ligesom lyset fra strålen i billedrør dør hen og så gentegnes. Pixeler i LCD holder deres tilstand konstant, medmindre tilstanden *skal* ændres. Begge måder at skabe billeder på har deres egne fordele og ulemper. Typisk skulle man ikke opdage flimren ved plasma, for det flimrer slet ikke på samme måde som billedrør med for lav opdateringshastighed.
Af Tux
Tak for dit svar. Det forklarer lidt omkring den flimren jeg har læst om.
Af NoNameDesigndk
Tux skrev:Tak for dit svar. Det forklarer lidt omkring den flimren jeg har læst om.
Og med hensyn til PX80'eren og netshop m.m., mener jeg flere gange at have læst om nogle der har set PX80'eren i 42" udgaven til 8999 eller lign i et Panasonic center.. måske jeg har læst forkert, men du kan jo prøve at søge lidt her på forummet.. ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Og ja, PX80 er de ekstra 2400 kr. værd.
Af Tux
Nonamedesigndk -> Tak for svar, men jeg tror hellere jeg vil købe den via netshop og bruge de sparede penge på en forsikring så jeg er dækket endnu bedre end hvis jeg købte i et pana center
yakken skrev:Og ja, PX80 er de ekstra 2400 kr. værd.
Tak for svar. Jeg dropper tanken om PV7. Men hvis jeg må spørge, hvad er der i vejen med PV7? Har nogle nørdede kammerater og det er rart at kunne begrunde sine valg overfor dem :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Først og fremmest så har PV7 ikke 100 Hz opdatering, så hvis ud synes at PX80 flimrer, så vil du blive ret skuffet over PV7. Derudover så er der sket så mange forbedringer i PX80 ift. den forrige generation at 2400 kr. synes af meget lidt taget i betragtning af at panelet er en hel generation nyere. Den mest markante forskel vil nok være gengivelsen af sort, som er eksemplarisk i Panasonics seneste panelgeneration.
Af Tux
Tak for hjælpen yakken!
Du har åbenbart forstand på skidtet 8)