Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har købt et Amitech 32" lcd tv for lidt over et år siden. Tv-tuneren er så gået nu og fik den sendt til reperation, men de kunne ikke skaffe tv-tuneren, så de tilbød mig et nyt som var væsentlig dårligere, så det afslog jeg.
Så jeg krævede mine penge tilbage, men så sagde han noget med at der er noget tab af de penge som jeg gav for fjernsynet. Altså at der er 33% værdigtab efter hvert år. Dvs. efter 3 år får man ingen penge.

Er det noget i har hørt om? og kan det være rigtigt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er garantiperioden oftest ikke på mere end 1-2 år og reklamationsretten udløber ligeledes efter 2 år, så du har reelt ingen krav på noget som helst efter denne periode. At TV'et kun er 33% af nyprisen værd efter 2 år lyder ikke usandsynligt.

Personligt synes jeg dog at det er utroligt ringe at man efter kun ét år ikke kan skaffe en reservedel hjem til sine produkter.
Af Thor-thor
Du skal have en ny vare af mindst samme standard eller det fulde beløb tilbage!!
Ring evt. til forbrugerstyrelsens hotline (9-12) hvis der opstår yderligere tvivl.

T
ps.
Som yakken skriver er der stor afskrivning på elektronik, men det gælder ikke ved reklamationer og har har firmaet jo erkendt at der er tale om en begrundet reklamation, siden de tilbyder en løsning.
Af jessmoeller
Du skal have et tilsvarende produkt eller pengene tilbage, hvis de ikke kan reparere dit tv.
Beløbet du skal have er det samme som gav for det i sin tid, ikke noget med afskrivninger m.m.
Af vocale
Okay. ja mente også at jeg skulle have hele beløbet. Men han sagde at det var noget med efter dansk lovgivning så kan de tillade at trække 33% fra. De rekvitterer den idag til min bankkonto, så hvis de har trukket de 33% kan jeg vel klage over det?
Af jessmoeller
vocale skrev:Okay. ja mente også at jeg skulle have hele beløbet. Men han sagde at det var noget med efter dansk lovgivning så kan de tillade at trække 33% fra. De rekvitterer den idag til min bankkonto, så hvis de har trukket de 33% kan jeg vel klage over det?
Er her tale om et forbrugerkøb: køb til eget forbrug fra en erhvervsdrivende?
Hvis ja, så er det fulde beløb der skal falde og ikke noget med en afskrivning ned over x antal år. Der henføres til købeloven § 78 stk 4: ophævelse af køb
Når der sker en ophævelse, er det som om den aldrig har fundet stedm dermed skal du overdrage det købte (skærmen) og de (Amitech/sælgeren) skal overføre købesummen

Og nej, der står ingen steder i lovgivningen at der kan afskrives med et vist beløb, ikke når der er tale om forbrugerkøb i forbindelse med en reklamationssag
Af vocale
tak jessmoeller :) det siger jeg til dem, hvis de snyder mig. Og til jer andre så handel aldrig med Amitech. Det er det værste lort, og deres serviceafdeling er total ringe. De lover at ringe tilbage, men gør det aldrig og de henviser altid til en anden af deres ansatte, som tilfældigvis ikke er på arbejde den dag. Jeg ringede hver dag sidste uge bare for at få dem til at kunne rekvitterer beløbet og der skete ingenting. Så nu håber jeg at de rekvitterer beløbet. Men først påstod de at jeg skulle betale fordi tv-tuneren var gået, og det kan jeg jo umuligt have gjort.