Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej herinde! Jeg er ny på dette forum, første tråd, da jeg ikke har kunnet finde nedenstående besvaret andetsteds på forumet:

Jeg kigger på 24" skærme (1980x1200) i øjeblikket, og kan se at visse af dem ikke understøtter 1:1 pixelmapping. Bl.a. Samsung 245B: TrustedReviews

Ud fra hvad jeg har læst på diverse sites og fora kan jeg forstå at dette giver problemer når man tilslutter eksterne disk-afspillere til skærmen, da billedet så ikke bliver vist i den korrekte størrelse, men bliver trukket helt ud til skærmens kanter.

For mit eget vedkommende vil jeg gerne have en skærm der kan vise 1080p HD-film afspillet fra en INTERN Blu-Ray afspiller, når jeg til sin tid får købt en sådan.

Mit spørgsmål er nu: Er fraværet af 1:1 pixelmapping et problem når man benytter en PC-intern afspiller, eller er det kun når man tilslutter eksterne enheder?

På forhånd tak :-)
Trust
Af fifafrazer
Hvis du har et nvidia grafikkort, har du mulighed for at lade driveren lave 1:1 pixelmapping, og så er der ingen problemer ;)
Af teamet
Problemet er, så vidt jeg ved, at wide monitors er 16:10 mens fladskærmsformattet er 16:9. Men intern bd mener du i computeren ik? i så fald kan du bare afspille i vlc eller media player classic og sætte formatet til 16:9 - så er alt godt igen.

så vidt jeg ved i hvert fald..
Hvis du har et nvidia grafikkort, har du mulighed for at lade driveren lave 1:1 pixelmapping, og så er der ingen problemer
Jeg har ATI Radeon X1550, og umiddelbart kan jeg ikke finde 1:1 pixelmapping eller 16:9 skalering i Catalyst Control Center (Version 7.10, som ikke er den nyeste version). Men det kan jo være jeg har overset noget...
teamet skrev:Problemet er, så vidt jeg ved, at wide monitors er 16:10 mens fladskærmsformattet er 16:9. Men intern bd mener du i computeren ik? i så fald kan du bare afspille i vlc eller media player classic og sætte formatet til 16:9 - så er alt godt igen.

så vidt jeg ved i hvert fald..
Jo, det er rigtigt forstået; jeg tænker på et internt Blu-Ray diskdrev i PC'en, ligesom man kan få cd- og dvddrev. Og det ser ud til du har ret mht. Windows Mediaplayer (jeg tjekkede med nyeste version 11), idet man kan vælge at afspille i 16:9 format. Om det så også virker på Blu-Ray ved jeg jo ikke, men featuren er ihvertfald tilstede.

Mange tak for de hurtige svar! :-)