Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Reloath
Hej,

Jeg har investeret i de 2 stykker hardware som står i topic. Det undre mig, at fjernsynet ikke er i stand til at registrere når jeg tænder PS3 og så automatiske skifte over til denne. Burde det ikke være muligt?

De første dage med fjernsynet brugte jeg min dybt forældede DVD afspiller via Scart kabel. Her skiftede TV'et automatisk over når jeg tændte for DVD afspilleren.

Jeg kan ikke gennemskue hvad jeg kan ændre i opsætningen på de to maskiner for at ændre dette. HDMI styring lader ikke til at fungerer.. Men der må da vel være en anden måde? ;;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sådan er der desværre nogle TV der er indrettet. De lytter ikke på HDMI porten og tænder derfor ikke når der er signal igennem.
Af jakobnybo
Det kan der vist godt ændres i har jeg hørt.

Hvis du går ind i indstillinger og kigger under HDMI (eller bare noget med indgange) så kan man vist ændre noget derinde til at TV´et skal tjekke HDMI indgange for tilslutninger og dermed selv skrue over på HDMI kanalen automatisk.

Hæng mig ikke op på det, men giv det et forsøg. Og hvis det virker må du gerne skrive tilbage så vi har det mere viden ;)
Af Reloath
På fjernsynet findes et punkt som hedder 'HDMI-opsætning'. Her er det muligt at slå HDMI-styring til (som åbenbart skulle kunne bruges til at tænde/slukket enheder) - hvilket jeg har gjort. Men denne funktion kan ikke finde min PS3 (desuden tror jeg ikke at dette har noget at gøre med omskiftning af kanal ved signal).

Det underlige er at min gamle DVD afspiller som er tilsluttet med SCART automatisk bliver registeret at TV'et som så skifter kanal. Underligt hvis TV'et har denne funktion for SCART men ikke for HDMI..
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Scart har en analog conncetor i stikket, som sørger for dette. Hvis HDMI skal gøre det samme, så skal det typisk være vha. en funktion i selve Tv'et.

Funktionen kaldet HDMI-styring er en anden slags funktion. Den benyttes til kommunikation mellem HDMI tilsluttede enheder, så f.eks. forstærkeren tændes samtidig med Blu-Ray afspillere og lydsstyrken justeres herefter.
Brugeravatar
Af nikolajfriis
Har nøjagtigt samme problem som starteren af denne tråd. Jeg har samme type og model Sony Bravia og har tilsluttet PS3 via HDMI. Problemet opstår som regel efter at TV'et har været slukket natten over, hvorefter det ikke kan detektere at PS3 er tilsluttet. Har flere gange forsøgt både at slå HDMI styringen fra inde i TV menuen, slå det til og diverse konfigureringer, men problemet opstår fortsat. PS3'eren har jeg også genstartet flere gange og forsøgt med diverse konfigureringer. Er der nogen der har "THE solution"???? Ringer nok til Sony DK på mandag, og hvis jeg får et fornuftigt svar vil det straks blive posted herinde. God søndag og forår.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sidst jeg så en løsning på et sådant problem involverede det roden med servicemenuen (det var dog på et Panasonic TV) og mit gæt er at det er det samme du skal ud i. Når du roder i servicemenuen er der dog en overhængende risiko for, at du kan ødelægge TV'ets software så det ikke længere vil fungere. Du bør have 100% styr på hvad du trykker på i denne menu og hvilken konsekvens det har.

Som Rasmus skriver så er HDMI-styring ikke den rigtige funktion, idet den er tiltænkt andre formål.
Brugeravatar
Af nikolajfriis
Kors hvor er det dog frustrerende. Valgte NETOP et Sony tv for at undgå sådanne konflikter.
Vil lige anføre mine enkelte komponenter:
Playstation 3 (40 GB)
Sony Bravia kdl-40w3000AEP
Belkin Full HD HDMI kabel
desuden
Apple TV (via component og AV kabel)
Pioneer reciever (får lyd fra Bravia via optisk audio kabel (TOSLINK))
AirPort Expres (streaming af AirTunes fra iTunes)
Airport Extreme (trådløs router)

Oplever følgende:
1: Tænder for tv og vælger AV 5 indgangen (PS3'erens HDMI tilslutning)
2: Tænder for PS3 (som ER sat op til HDMI i dens menu, har afkrydset alle de 4 mulige opløsnings muligheder)
dernæst er der ofte sort skærm, og dette selvom jeg lige har haft PS3'eren tilsluttet uden problemer.
Har så prøvet at lade hele skidtet stå tændt uden at røre noget og så pludselig, efter 6-7 minutter, er der signal igennem og det hele fungerer.

Har ikke oplevet at der har været signal udfald eller andet mens jeg har spillet PS3, så jeg tror ikke at kablet fejler noget. Det skulle jo også være et fuldt understøttet HDMI kabel, endda mærket "Full HD" fra Belkin.
Har forsøgt at skifte HDMI indgange på fjernsynet, men med sammme nedslående resultat.

Har efterhånden stødt på en del andre i både udenlandske og DK fora som oplever det samme.

Gør jeg noget forkert eller er det Sonys skyld??
Brugeravatar
Af nikolajfriis
nikolajfriis skrev:Kors hvor er det dog frustrerende. Valgte NETOP et Sony tv for at undgå sådanne konflikter.
Vil lige anføre mine enkelte komponenter:
Playstation 3 (40 GB)
Sony Bravia kdl-40w3000AEP
Belkin Full HD HDMI kabel
desuden
Apple TV (via component og AV kabel)
Pioneer reciever (får lyd fra Bravia via optisk audio kabel (TOSLINK))
AirPort Expres (streaming af AirTunes fra iTunes)
Airport Extreme (trådløs router)

Oplever følgende:
1: Tænder for tv og vælger AV 5 indgangen (PS3'erens HDMI tilslutning)
2: Tænder for PS3 (som ER sat op til HDMI i dens menu, har afkrydset alle de 4 mulige opløsnings muligheder)
dernæst er der ofte sort skærm, og dette selvom jeg lige har haft PS3'eren tilsluttet uden problemer.
Har så prøvet at lade hele skidtet stå tændt uden at røre noget og så pludselig, efter 6-7 minutter, er der signal igennem og det hele fungerer.

Har ikke oplevet at der har været signal udfald eller andet mens jeg har spillet PS3, så jeg tror ikke at kablet fejler noget. Det skulle jo også være et fuldt understøttet HDMI kabel, endda mærket "Full HD" fra Belkin.
Har forsøgt at skifte HDMI indgange på fjernsynet, men med sammme nedslående resultat.

Har efterhånden stødt på en del andre i både udenlandske og DK fora som oplever det samme.

Gør jeg noget forkert eller er det Sonys skyld??
Har talt med Sony support, såvel dem der håndterer Playstation og dem der har med Bravia at gøre. De var ikke bekendt med at der skulle foreligge ogen kommuniktions- eller kompatibilitetsproblemer mellem PS3 og Kdl-40W3000. Deres umiddelbare bud var at det kunne skyldes at mit HDMI kabel IKKE understøtter 1.3a "standarden" som PS3 har "indbygget". Gik derfor ned i den nærmeste Game Stop butik og købte et af Sonys PS3 HDMI kabler (3 m), proppede det i PS3'eren og mit TV, og vuptii; Der kom billede og lyd med det vuns. TV'et skifter nemt og uden problemer over til 720p når jeg starter mine spil og tilbage igen når menuen kommer frem. Heller ingen problemer med afspilning af Blu Ray film.
Kunne altså lade til at de kære Sony folk havde ret i deres vurdering af at det var et kabel problem. I morgen får Fona derfor besøg af mig og et stk. HDMI kabel retur til Belkin.
Tak for de inputs der kom herinde fra, håber at andre kan bruge mit indlæg.
Af Reloath
Hej Nikolaj,

Godt at høre, at du har fået det til at fungere.

Når jeg læser dine posts får jeg den opfattelse, at dit problem primært har været problemer når PS3 har skiftet mellem forskellige opløsninger (f.eks. 720p -> 1080p). Er det ikke korrekt?

Det har jeg ikke problemer med. Mit problem er derimod at mit TV ikke automatisk skifter til AV4 (min PS3 kanal) når jeg tæner for PS3'en - og dernæst skifter tilbage til almindeligt TV når jeg senere slukker for spillemaskinen igen.

Har du også oplevet dette problem. Eller rettere - skifter TV til AV indgang med dit nye kabel?
Brugeravatar
Af nikolajfriis
Hej Nikolaj,

Godt at høre, at du har fået det til at fungere.

Når jeg læser dine posts får jeg den opfattelse, at dit problem primært har været problemer når PS3 har skiftet mellem forskellige opløsninger (f.eks. 720p -> 1080p). Er det ikke korrekt?

Det har jeg ikke problemer med. Mit problem er derimod at mit TV ikke automatisk skifter til AV4 (min PS3 kanal) når jeg tæner for PS3'en - og dernæst skifter tilbage til almindeligt TV når jeg senere slukker for spillemaskinen igen.

Har du også oplevet dette problem. Eller rettere - skifter TV til AV indgang med dit nye kabel?
Hejsan. Næh, mit problem har aldrig været opløsningen men simpelthen at min PS 3 ikke blev registreret af fjernsynet før end at der var gået 5-8 minutter. Tror ikke at vi kan få den til at skifte over til PS3" AV kanalen sålænge man bruger HDMI indgang, det vil nok godt kunne lade sig gøre hvis man bruger scart stikket, men så går der jo en hel del opløsning tabt. Som andre har skrevet i en masse andre fora skulle der teknisk set ikke være noget i vejen for at Sony fik tilføjet "HDMI" styring på PS3'eren men har ikke kunne finde noget om dette evt. skulle være på vej. Indtil da må vi henslæbe vores liv i en tilværelse hvor man skal skifte manuelt over til AV indgangen via fjernbetjeningen. Dog har jeg en universal fjernbetjening hvor jeg har forprogrammeret tv'et til at skifte til "PS3" indgangen samt skifte mit surround anlæg over til "PS3" lydindgangen, så det er ikke SÅ slemt endda

God pinse, tilbringer den i det gode vejr, desværre uden adgang til min kære PS3 og fladskærm :((