Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nimos
Jeg kigger fortiden efter en ny skærm som jeg har bestemt mig får skal være en flad en, og logisk nok forsøger jeg at finde noget information omkring, hvad der er et godt køb, eftersom jeg ikke rigtig ved noget om dem. Jeg har ingen ambitioner om at kaste 4000 kr efter en, så det bliver en til omkring 1500-1900 kr. Jeg kan se på edbpriser at der er et stort udvalg af 22 tommer skærme i den pris klasse. Men nu mere jeg læser om fladskærme, ikke bare de billige, men generelt. Virker det som om det er lidt et lotteri, med mindre man er villig til at betale mere end 6000 kr for en.

Jeg får det indtryk at når man køber en, så må man bare krydse fingre og håbe at man ikke får en der er alt for "defekt" med hensyn til pixel fejl, at den kan finde ud af at genskab farver ordentligt, der ikke er skygger på tekster, skumle reflektioner osv, og at den kan bruges til andet end word.

Det virker lidt som at købe en bil og så efterfølgende finder man ud af at der er ridser i lakken og at den sorte farve man ville have, pludselig er mørkebrun, og den ikke kan dreje til højre og det kan man så ikke gøre noget ved.

Syntes det er lidt mærkeligt at man ikke kan forvente at når man køber noget, sådan set lige meget, hvilken prisklasse den ligger i, at skidtet så også virker ordentligt.

Men det kan også bare være mig der får det forkerte indtryk når man læser de her posts og informationer.

Som sagt har jeg kigget på nogle forskellige skærme, og er ikke helt skræmt væk fra ideen om en fladskærm, eftersom jeg har en gamle 19 tommer på størrelse med en varevogn, men hvad kan man forvente af en skærm som denne i forhold til min gamle samtron 19 tommer som sådan set virker fint, den er bare upraktisk?
For jeg får det indtryk at man stort set kan tag og tyre den lige i skraldespanden :(

Jeg skal bruge den til at lave noget grafisk arbejde, tekst behandling, køre nogle film, og spil osv. Sådan ganske normale ting. Men gider ikke hvis det er den laver skumle farver og hakker rundt osv.

NEC MultiSync LCD225WXM
EDBpriser Specs
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror du har fået et lidt for sort syn på sagen. Det er sandt at du må leve med risikoen for pixelfejl - sådan er det bare. Der er uhyggeligt mange små transistorer der skal virke i en skærm og hvis du ikke vil betale den pris det koster at få premium paneler (som er testet for fejl) så må du tage denne risiko med.

Skarpheden af en fladskærm afhænger af om du har VGA eller DVI tilslutning. Du kan risikere at billedet ikke bliver helt skarpt med VGA tilslutning, men det er essentielt ikke skærmens skyld. En fladskærm er digital, så hvis du vælger at fodre den med analoge signaler, så er det, så og sige, din egen skyld hvis resultatet ikke er helt perfekt.

Jeg går ud fra at din nuværende skærm ikke er kalibreret på nogen måde, korrekt? Og du benytter vel også denne til at redigere billeder, se film mv. uden at tænke over om farverne er korrekte i forhold til virkeligheden? En billig fladskærm leverer ikke 100% korrekte farver ift. virkeligheden, men det gør din nuværende heller ikke, så dér vil du nok ikke være dårligere stillet.

Jeg vil da helt klart anbefale dig at gå ud og få set en skærm i virkeligheden, så du ikke blot danner dine erfaringer fra andres meninger.

Når alt dette er sagt, så må jeg lige løfte pegefingeren lidt:
Grunden til at der er et segment af skærme, der har visse fejl eller mangler er netop at der sidder nogen derude som ikke vil betale dét det koster at få noget ordenligt. Du sætter selv et budget på 1500-1900 kr. og det er altså temmelig stramt. Dette presser producenten til at lave produkter, hvor der er slækkes på både materialer og indmad.
Du nævner selv bilkøb som en parallel - hvis du køber en ny bil til 30.000 kr. så forventer du vel ikke at få samme kvalitet som en til 90.000 kr?
Af Nimos
Tak for svaret

Det jeg forventer er sådan set bare at den ide mindste kan overgå min nuværende skærm generelt set.

Min nuværende skærm er ikke kalibreret på nogen præcis måde, så hvis den kan vise farver i den standart er det også fint. Jeg forventer selvfølgelig ikke en top end skærm for de penge.

Men må nu indrømme at jeg ville forvente at hvis jeg købte en bil, om den så kostede 30000 kr som ny, at der ikke var ridser i lakken :p

Men jeg syntes nu stadig det er lidt mærkeligt at man bare må finde sig i pixel fejl, om der så er en trillion små transistorer og det er en billig skærm osv, kan jeg ikke rigtig se, hvordan det kan være kundens problem at de ikke gider bruge tid og penge på at teste deres produkter.

Men anyway jeg må bare krydset fingre og håbe jeg får en fra en gode produktion ;)