Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bora
Hej allesammen

Sidder og overvejer hvilken skærm jeg skal købe og faldt over opløsningen på PX80, som er 1024*768... hvilket jo IKKE er en widescreen opløsning!?! det må betyde at de pixels der er i skærmen er aflange og ikke kvadratiske!?! hvilket så må betyde at når man sætter skærmen til sin computer og gerne vil kører 1:1 pixelmapping, så bliver billedet forvrænget (for bredt)... men kan det virkelig passe? er det ikke lidt dumt!

håber der er en fornuftig forklaring.
MVH
Bo
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, skærmen har 1024x768 punkter. Dette emne har vi kommenteret i ret mange tråde indtil videre. Du kan eksempelvis søge på "1024" her i forum. Det giver en hel del hits.

Ja, dit signal fra PC'en vil godt nok blive vist som 1:1 pixelmapping, men da en pixel er aflang og ikke kvadratisk, så bliver billedet aflangt.

Når du ser TV, så kan skaleringsalgoritmen i TV'et selv finde ud af ikke at skabe forvrængning af billedet.
Af bora
Ærgerligt... så bliver det nok et PZ70 istedet!
Af Rasmoose
Hey du.

Vil bare lige råde dig til at tage ud og se begge skærme i aktion, inden du tager en beslutning. Står selv og prøver at vælge mellem samme to tv, og hældte også selv mest til PZ70 pga. opløsningen - indtil jeg så de to tv side om side. Må erkende at PX80 var overlegen på virkeligt mange punkter - selv med Discovery HD (fx stod undertekster væsentligt skarpere). Bedst ved det var dog at PX80 var væsentligt mere behageligt for øjnene, at kigge på, hvilket jeg formoder skyldes de 100 Hz (kommentarer er velkomne!).
Af Rasmoose
Tag evt. en bærbar med ud i butikken og prøv at sætte den til begge tv. Regner jeg selv med at gøre her en af dagene (formentlig lørdag).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er 100 Hz i begge modeller.
Vil det have en betydning, hvis man f.eks. ser videoklip fra pc'en på skærmen? Hvis videoklippet er i opløsning 1024x768, som er PX80' max opløsningen, kan det så løse sig på den måde? Det burde det vel ikke, hvis pixels er aflange på PX80? Eller tager jeg fejl?
Af Rasmoose
yakken skrev:Der er 100 Hz i begge modeller.
Rart at vide :) PX70 er ikke 100 Hz, vel? Syntes i hvert fald at det var så behageligt for øjnene som PX80.
Af Smartzipants
Rasmoose skrev:
yakken skrev:Der er 100 Hz i begge modeller.
Rart at vide :) PX70 er ikke 100 Hz, vel? Syntes i hvert fald at det var så behageligt for øjnene som PX80.
I den forbindelse: Er der nogen der kan forklare mig hvad det vil sige at de 24p er ved 96 hz?? ..... vil det sige at tvet skal indstilles til noget særligt for at vise de 24p korrekt eller hvorledes?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, PX70 er også med 100 Hz. Det er kun PX7 og PV7 der ikke har 100 Hz.

PX80 opfanger selv hvis materialet er sendt i 24 fps og ændrer da sin opdateringsfrekvens fra 100 Hz til 96 Hz, så de 24 fps kan vises korrekt. Hvert billede vises da præcist 4 gange pr. sekund.
Af bora
Tror sgu jeg venter til PZ80 kommer... eller måske tager jeg PZ85, kan se den er nede på 16000 nu.