Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ph0ton
Jeg sidder og skal vælge skærm til min nye macbook. Skærmen skal primært bruges til mine studier, film, billeder, email. Da jeg er ingeniørstuderende på AAU betyder det at jeg sidder foran skærmen 10 - 12 timer om dagen på universitetet, så ergonomien er meget vigtigt.

Jeg har en Viewsonic Vx2025wm derhjemme, og den har et P-MVA panel. Den er meget mere behagelig at arbejde med end de TN skærme jeg har benyttet. Billedet er mere "roligt" og "varmt." Bilder jeg mig selv noget ind ?

Jeg har ikke noget imod at give de. 1.700 ekstra som 2231'eren koster, hvis det giver noget ekstra ydelse og ergonomi med et bedre panel.

Eizo skærmene synes at passe ind til mine behov, da de er ergonomiske, og har et effektivt design (læs: pænt i mine øjne). Men skal det være et S-PVA panel eller TN ?

Tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Umiddelbart skulle et VA panel ikke give dig et mere roligt eller varmt billede ift. eksempelvis TN. En skærm kan kalibreres til at give så varmt et billede som du ønsker. Dér hvor du ser forskellen er ved højere betragtningsvinkler og et dybere sort niveau.

Lad mig lige forstå det korrekt? Slæber du skærmen med dig på universitetet?

I praksis har du ikke brug for så dyr en skærm som Eizo leverer. Mindre kan sagtens gøre det, men det er helt klart at farvegengivelsen "ud af kassen" vil være bedre på en Eizo model. Rent ergonomisk så vil der ikke være forskel på hvordan dine øjne belastes - ergonomien fra den ene til den anden skærm skal komme i form af flere muligheder for justering af eksempelvis højde og tilt.
Af ph0ton
J, vi har grupperum på universitetet. at gå på AAU er meget ligesom at gå på arbejde.

jeg tror jeg nupper den med TN panel. tak for hjælpen.