Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg fik en 42" PX80 ind af døren i fredags, men jeg må indrømme at jeg er noget skuffet over kvaliteten af billedet. Jeg kan ikke tro at det er sådan billedet skal se ud. Det skal siges at jeg har en sagem boks, hvor signalet er digitalt

Godt nok sidder jeg forholdvis tæt på denne store skærm, men som jeg har forstået det, så burde det ikke betyde noget. Specielt når jeg ser fodboldkampe er det tydeligt. Rundt om spillerne er der nærmest skygger eller små pixels fejl

Hvad kan det skyldes? Jeg har prøvet at pille ved indstillingerne, men udnen resultat
Senest rettet af ajooba 17 mar 2008, 23:42, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Du nævner i den anden tråd, at problemet opstår i fodboldkampe. Netop fodboldkampe er jo nogle af dem, som er mest komprimerede, og specielt TV3 og 3+ er ikke særlig rare ved signalet. Der er pixellering omkring spillerne i selve signalet, så skærmen viser naturligvis ikke dette bedre end kilden tillader.

Nu ved jeg ikke hvordan det ser ud på din skærm, men forklar gerne problemet lidt nærmere. Hvornår ser du det og hvornår gør du ikke.
Har ud prøvet at køre signalet analogt uden om din Sagem boks og se hvordan det så ser ud? Hvordan ser billedet ud på f.eks. DVD eller hvis du har en HD kilde?
Af ajooba
Det er også på andre kanaler. På zulu ser jeg lige noget comedy og der er det heller ikke specielt godt. Det skal også siges, at førhen på min gamle skærm, 20" et eller andet, der var billedet suverænt til fodboldkampe med min boks. Både på viasat og canal+ kanaler, men også bare generelt var det godt førhen

Må indrømme jeg havde forestillet mig noget andet, men jeg vil vænne tilbage når jeg ved mere. Har også en bekendt som er ansat i en expert. Han må kunne hjælpe..
Af Otto J
ajooba skrev:Det er også på andre kanaler. På zulu ser jeg lige noget comedy og der er det heller ikke specielt godt. Det skal også siges, at førhen på min gamle skærm, 20" et eller andet, der var billedet suverænt til fodboldkampe med min boks. Både på viasat og canal+ kanaler, men også bare generelt var det godt førhen
Det er i virkeligheden meget simpelt: Du har gjort billedet fire gange større, og rigtigt mange udsendelser er ikke lavet i en kvalitet der fungerer, i dén størrelse TV burde vises med. Det er ikke tv'ets skyld, og det vil kun blive ringere af at du køber et andet tv i samme størrelse.

Når du siger "pille ved indstillingerne", har du så sat tv'et på "biograf" indstillingen? Det ændrer væsentligt på hvor meget tv'et fremhæver fejl i billedet, og viser billedet meget mere korrekt. Det kan godt se lidt dødt ud lige når du skifter, men det går meget hurtigt over.
Af ajooba
Kan det have noget med antennen af gøre? En bekendt snakkede om en antenne forstærker. Jeg ved ikke om det lyder sandsynligt, men billedet hakker også sommetider..
Af ajooba
Vi lige hive den tråd op.

Jeg har haft nogle dvd'er i og her er billedet meget bedre end når jeg ser det digitalt gennem min boks. Kan det skyldes antennen, og vil en antenne forstærker her hjælpe?

Jeg vil også spørge den lokale expert i morgen
Af Otto J
ajooba skrev:
Jeg har haft nogle dvd'er i og her er billedet meget bedre end når jeg ser det digitalt gennem min boks. Kan det skyldes antennen, og vil en antenne forstærker her hjælpe?
Nej, når du modtager signalet digitalt, vil du enten have perfekt signal, eller udfald i billedet. Det skyldes, som sagt, at TV-udsendelserne er i en relativt lav kvalitet, og det ser du tydeligere nu hvor du har fået et større tv. DVD har højere billedkvalitet end TV-udsendelser.
Af ajooba
Okay

Jeg synes bare billedet er fuldstænding elendigt, når jeg ser fodboldkampe på canal+. Det er enormt skuffende, men det må jeg vel bare acceptere. Det kan vel ikke være en skidt ting at have et stort tv

Måske jeg senere hen vil få det optimale af mit tv