Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Madmanden
Jeg kunne vildt godt tænke mig en ny skærm, gerne en 20" widescreen. Problemet er bare, at jeg først regner med at købe ny computer om et års tid, derfor sidder jeg nu på en 3 GHz P4 med et 6800 GT. Jeg er ikke overbevist om, at den vil kunne trække spil som Battlefield 2, FEAR og Call of Duty 2 i native opløsning?

Så hvilke muligheder har man, hvis man vil game i mindre opløsninger - kan man nøjes med et 4:3-agtigt format, bare med sorte striber i siderne? Eller kan de fleste skærme interpolere rimeligt?

Lad os f.eks. sige jeg købte en Belinea 102035W... ville den kunne bruges optimalt med min PC?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Velkommen til.

En række 20 tommer widescreen skærm har muligheden for at køre i spillet rigtige opløsning, således at man får sorte bokse omkring billedet. Det er f.eks. muligt på Dells widescreen 2005FPW og Eizo S2110W.

Det er desværre ikke muligt på omtalte Belinea 102035W. Her strækkes billedet uanset hvad. Det betyder også, at spil i der oprindeligt ikke er lavet til widescreen bliver strukket. Man har mulighed for at patche eller "hacke" udvalgte spil, så de kan køre korrekt i widescreen, men det er stadig ikke alle.

Interpolationen varierer fra skærmen til skærm, men størstedelen har tydelige sideeffekter. Det har ikke helt lige så stor betydning i spil, som det har ved tekstbrug, men det er ikke det optimale billede man får i sidste ende.
Af Madmanden
Tak for svaret! Er der andre end de to nævnte skærme, som kan køre andre opløsninger som beskrevet? Jeg foretrækker S-IPS el. P/MVA paneler.

Ved du i øvrigt, om Dell har fået ordnet backlight problemet på 2005FPW?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er desværre ikke en feature som fabrikanterne skilter med, selvom de burde gøre det, så det er svært at svare på uden at have haft skærmen mellem hænderne.
Af Dunker
Hej

Jeg har dell's 20 widescreen model og er glad for den. Jeg har en amd 2100+ maskine med et GeForce 6800 grafikkort. Wow trækker maskinen fint i den høje native opløsning. Bf2 tror jeg slet ikke understøtter den opløsning, man kan ihvertfald ikke vælge den. Ellers kører jeg 1024x768 i bf2 uden dog at have alt på high men det kører fint...
Det var så lige lidt erfaring.....
Af Madmanden
Takker, det hjælper alt sammen. :)