Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steffen_amby
Hej allesammen.

Jeg har lige fået en Samsung SyncMaster 2232BW, som jeg synes er en udemærket og flot skærm.
Men da jeg også bruger den til at spille på har jeg en lille ting som undre/irritere mig, og håber i kan afhjælpe.

Når jeg spiller et spil som CS bliver det sløret når jeg drejer mig, dette skete også ved min tidligere skærm (syncmaster 930bf).
Men tilbage ved min gamle ctr skærm var alt klart på alle tidspunkter.

Er det skærmen der ikke kan følge med? eller er det noget helt andet?

- Steffen
Af fifafrazer
Ja CRT-skærme er ovelegne når det kommer til gaming, især Quake, CS og den slags.
Det kan godt være skærmen, der har en smule trailing/ghosting, men den samsung der skulle vist være ret hurtig. Det kan lige så godt være dig selv den er gal med. Forklaring:
En crt-skærm blinker 85 gange i sekunder, hvis den kører med 85 hz. Dvs mellem hvert billede er skærmen helt sort. Den sorte skærm sørger for at det gamle billede i din hjerne bliver visket ud.
Dette er ikke tilfældet på de fleste fladskærme. Her ændrer billedet sig, men det gamle bliver ikke 100% visket ud af din hjerne. Dette opleves af brugeren som et sløret billede. Sløret i dit tilfælde er sikkert en kombination af begge dele. Der produceres i dag fladskærme, der indsætter et sort billede efter hvert skærmopdatering. Denne teknologi kaldes bl.a. BFI (Black Frame Insertion). Mener BenQ laver en tft-skærm med denne funktion.
Af Steffen_amby
Jeg er højst sandsynlig lidt tosset... men jeg har set på andre tft skærme at det har kørt rent. hehe...

Men jeg kan også kun køre 60hz, og det kan selvfølgelig godt være skyld i det kunne jeg forestille mig.
Det er bare vildt irriterende!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det lyder meget udsansynligt at du har oplevet andre skærme hvor det har kørt flydende hvis de eksemplarer du nævner hér ikke har. Fifafrazer forklarer på nydelig vis hvorfor fladskærmene simpelthen ikke kan give dig samme oplevelse med mindre man giver sig til at emulere CRT skærmens mørke perioder og dette kan du ikke have set på nogen fladskærme endnu ;)
Af Steffen_amby
Det tager jeg også som en fin og god forklaring, tak for det forresten.

Men jeg er helt sikker på jeg har ser det køre flydende på en fladskærm.
En af mine venner har en LG der kører uden at sløre.
Men om den sætter de sorte frames ind ved jeg så ikke, men har set det køre flydende før.
Det var egentlig også derfor jeg håbede man kunne ændre det på en eller anden måde, men kan man jo så desværre ik! :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det var nu ikke for at tvivle på dig, men mere for at forsøge at sige at hvis én skærm kan stille dig tilfreds, så burde andre også kunne. LG har ikke nogen black-frame-insertion på nogen modeller, så det har været en ganske almindelig skærm. Intet hokus-pokus.
Af Steffen_amby
Nu hvor jeg ellers var overbevist om min hjerne var lidt sløv kom jeg til at læse en artikkel i bt, hvor min skærm er testet.
Der er ms på skærmen testet til knap 30ms og ikke kun 2.... kan det passe, og hvis det gør kan det så være derfor?

http://www.bt.dk/apps/pbcs.dll/gallery? ... 005&Ref=PH

For det er da "falsk" markedsføring hvis det er en test man kan stole på!!! eller hva?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sådan en gang <indsæt bandeord her>

Det er et velkendt faktum at responstiden må angives for den farveovergang der er hurtigst. Det har aldrig nogensinde været en hemmelighed og at BT (og forbrugerstyrelsen) bliver forbløffet over at responstiden ikke er korrekt siger mere om dem end om nogen andre. Du kan læse mere om responstid her:
http://www.flatpanels.dk/hvad.php#10

Jeg vil se en detaljeret gennemgang af hvordan de har udført testen før deres resultater kan bruges til noget som helst.
Af Steffen_amby
Det er bare meget der er målt ved siden af synes jeg?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der vil altid være peakværdier. Det er simpelthen uundgåeligt.

Som sagt, så vil jeg dog godt stille spørgsmålstegn ved denne test indtil jeg har set hvordan den er udført. Man tilslutter altså ikke bare lige en responstidsmåler, som man har flettet sammen af ler... Det kræver den rette hardware og så sandelig også den rette software.
Af Steffen_amby
Ja okay, det kan jeg selvfølgelig godt se!
Men synes bare det er vildt ærgeligt at markedsføre en skærm på at den er 2ms, hvis det ikke passer... også selvom folk ved det måske ikke helt passer, for det er alligevel et stykke ved siden af, det bt har målt. (Hvis det alstå passer selvfølgelig)...

Jeg har jo ingen ide om det er en test man kan stole på, men de resultater de har fået kan man jo ikke andet end undre sig over, efter min mening!??!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er nu forbrugerstyrelsen der har lavet målingen. Hvis det var BT, så ville jeg have afvist resultatet som værende direkte forkert med det samme...

Samtlige tests der er blevet lavet til dato, hvor responstiden er blevet målt viser andre responstider end det producenten opgiver. Hvis du læste mit link til hvordan responstiden måles, så ville du se hvorfor.
Af Steffen_amby
Nu kan jeg godt se hvordan det lige hænger sammen i forhold til dit link.
Men er det sån på alle skærme at det måske mere er 30ms og ikke 2ms?

For kan stadig ikke finde ud af om det er meget "forkert" det testen viser, alt efter testmetode der er brugt, eller om det er fint nok!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan se på nogle af de målinger der er foretaget her:
http://www.xbitlabs.com/articles/other/ ... nch-4.html

Disse gutter er til at stole på. Her er en af de målinger som de har foretaget, hvor de skanner en hel række af overgange og måler responstiden:
Billede
Som du kan se så er der altid en eller anden overgang der IKKE leverer en god responstid. Og der er også nogle overgange der er meget meget hurtige. Når nu producenten selv kan vælge hvilken overgang han vil opgive, så er der ikke så megen fornuft i at vælge den på +50 ms, vel? ;) (de kan naturligvis ikke vælge det punkt diagonalen mellem 0,0 og 255,255 da det jo ikke er en farveovergang, men bare stilstand og derfor har responstiden 0 ms).

Bottom line: Der er intet snyd i de opgivelser som du ser i specifikationerne, men da man kan vælge helt frit fra den graf du ser herover, så er det naturligvis altid "best case scenario" der opgives. At folk så ikke er opmærksomme på dette er altså ikke butikkens eller producentens skyld! Så må man lave sin research ordenligt før man brokker sig...