Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af icing
Jeg kunne godt tænke mig at købe et fladskærms-TV, men er kommet i tvivl om jeg skal vente til næste år med at købe. Har nemlig læst her på siderne, at DVB-T tuneren, som jo findes i alle nyere TV, vil blive forældet når det nye sendenet etableres (kan ikke huske om det er det analoge net der endegyldigt erstattes af det digitale....?) Er det rigtigt?

Hvad sker der til næste år, og hvad skal man evt. sørge for, at et nyt TV skal have for at det også kan bruges til næste år uden ekstra bokse?

Jeg har YouSee kabel-TV og et fint velfungerende CRT TV.

Pft.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
DVB-standarden har såmen været forældet lige siden den udkom. Signalet er jo stadig SD kvalitet, hvor langt de fleste TV i dag er HD-ready. Der findes enkelte modeller med HD tunere indbygget, men prisen er stadig ret høj for dem.

Du vil dog altid kunne købe en seperat TV-tuner og tilslutte den til det TV du vælger, men du bør lige gøre op med dig selv først: Har du brug for et fladskærms-TV eller er det blot fordi der er så megen hype omkring dem?

Der er meget få kanaler der sendes via DVB-T, i forvejen, så hvis du har kabel-TV, så har du intet at bruge en sådan tuner til uanset om de analoge signaler lukkes eller ej. Det du har brug for er en DVB-C tuner og det er også næsten umuligt at opstøve. Du kan ikke helgardere dig mht. at slippe for ekstra bokse i fremtiden - TV-producenterne er ikke ligeså hurtige til at implementere dekodere, som TV-selskaberne er til at ændre mening om hvilken standard de vil benytte.
Af icing
Tak for svar. Jeg er også kommet til at tænke på hvad man skal gøre med recordere. Det er vel også vigtigt, at de er med DVB-T tunere, hvis man vil undgå en boks (og DVB-C når man har har kabel TV), når de luftbaserede signal stopper. Så hvis jeg kan nøjes med en HD-tuner i fremtiden ville det jo være fint. Men du har ganske ret i at man nok ikke kan undgå bokse helt.... :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som det ser ud pt. så er det meget svært at helgardere sig og da fladskærmsproducenterne jo ikke udvikler TV specifikt til Danmark, så er vi nok overladt til hvad der nu end bliver dominerende andre steder i verdenen.

I Amerika er man lidt mindre hys med hvor mange fjernbetjeninger og ekstra bokse man har liggende, så dér køber man lystigt ind af hvad der nu end ser godt ud i butikken uden det helt store hensyn til hvilken slags tuner der sidder indeni. Den leveres alligevel af et af de selskaber der udsender HD materiale herovre (og der er et godt udbud, skulle jeg hilse og sige), såsom Verizon, Comcast mf.