Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af The_thorleif
Hej..

Vil høre om i kan hjælpe mig og mit forvirrede hoved.. Nu har jeg siddet og læst en masse om både HD TV og HD Ready fjernsyn, og kan sku stadig ikke helt se hvad jeg skal vælge.. Hvor vigtigt er det ene frem for det andet, og hvad er evt bedst??

Jeg regmed med at jeg skal ud og bruge 8-10 på et nyt fjernsyn.. Ville høre om der er nogen som der kan anbefales??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
HD TV er ikke en betegnelse du sætter på et TV, men derimod en betegnelse for et TV format. Du tænker måske på full HD vs. HD Ready og igen så er full HD ikke en standard, men en enkeltstående feature, hvor HD-ready er en række kriterier et TV skal opfylde for at få dette klistermærke.

Fuld HD angiver KUN om et TV har en given opløsning, nemlig 1920x1080 og om du har brug for dette kommer i meget høj grad an på dit brugsmønster. For det første så forudsætter denne opløsning at du afspiller materiale der er optaget i fuld HD via en HD-afspiller såsom BluRay. Dernæst så skal du sidde temmelig tæt på skærmen for at du rent faktisk kan se alle de detaljer der er med i billedet. Hvis du kun kan opfylde én af disse betingelser, så er et sådant TV ikke et must - bare en merudgift. Du kan undersøge HVOR tæt du skal sidde på her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

HD-Ready er stort set alle TV i dag. Det er ret let at opfylde de kriterier der skal til og et Full HD TV vil også være HD-ready.