Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dudder
Hey alle..
Jeg er klar over at flere har stillet lidt det samme spørgsmål som jeg skal til. Jeg har brugt meget tid på at læse besvarelser og er blevet klogere på mange ting, er dog ikke HELT sikker på hvad jeg skal vælge. Jeg har et budget på omkring 10.000 kr.

Jeg har set lidt nærmere på de følgende modeller:
- Samsung LE-40M87BD
- Sony KDL-40W3000

Sony'en er ca. 3000 kr dyrere end samsung og overstiger budget, men er villig til at ligge lidt mere i, hvis det absolut er det værd. Sony'enhar vist også en form for fremtidssikring? Også Samsungs F8 serie er en mulighed og i samme pris som W3000. Dog er jeg ikke henrykt over designet, der er bredere end M87. Herfra aner jeg så ikke af disse tre, hvad jeg skal vælge eller om det overhoved er et af de to jeg skal vælge. Jeg har intet krav om mærket så både Philips, Panasonic og Pioneer er muligheder. Ser meget tv, spiller PS3 og ser mange film fra PC og DVD'er så det skal være et godt allround tv.
Jeg håber i kan hjælpe med et par modeller og lidt forskellige fordele på jeres forslag, måske også i forhold til dem je har set på. :)

MVH Dudder aka. den forvirrede tv-køber :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad er begrundelsen for at det SKAL være fuld HD? Hvis du læser nogle af de tråde der omhandler dette aspekt, så vil du finde et par andre forslag.
Af dudder
jeg mente at have fået ud den information herinde i følge nogle af de andre tråde, at hvis jeg spillede PS3 og så blueray film ville det være en positiv feature med full hd.. ret mig hvis jeg tager fejl?
har du en mening om mine forslag til køb af fladskærm? De andre tråde forslår plasma hvilket jeg af en eller anden grund ikke føler for, tror jeg har hørt noget negativt om dem gennem tidernes løb og at lcd er blevet lige så godt nu her?
Af TYBO
Husk at der ikke er noget der hedder fremtidssikret.
Om 3-4 år er der teknologier ude som du slet ikke fatter i dag til ingen penge.

Så mit råd er at begrænse pengene du smider ud på fladskærme i dag med mindre at penge ikke er så vigtigt for dig eller du absolut bare skal have en skærm der er bedre end naboens.

Jeg er ret overbevist om at vi om få år skifter TV ud på samme måde som vi gør med mobiltelefoner i dag da de bliver så billigere og hele tiden bedre og bedre.

Der er helt sikkert mange herinde som er uenige med mig men bare vent og se. Dem som købte "fremtidssikrede" fladskærm for bare 3 år siden er allerede ved at skifte dem ud.

De har allerede snakket om små LCD skærme som bliver så billige/tynde/bøjelige at de bliver indbygget i aviser og skal vise reklamer.
Af mca
F8 er ikke pengene værd. Hold dig til W3000 (bedre billede) eller M8 (mere for pengene) hvis valget står mellem de tre. Hvis du prioriterer farvetroværdighed og andre gode sager, så køb en af de plasmaskærme der bliver anbefalet her på stedet. Jeg har selv et 40W3000, som var pengene værd for mig (det bliver brugt til PS3 og Blu-Ray).

PS3-spil (og XBox360-spil) kører sjældent Full HD (1080p) men holder sig til 720p. Så det er kun Blu-Ray (og PC-spil), der har potentiale til at udnytte Full HD fuldt ud.

Jeg har valgt en full hd skærm mest p.g.a. de skaleringsunderligheder jeg bilder mig selv ind at kunne se når en almindelig HD skærm (1366x768) prøver at vise et 720p signal. Spil ser for mig bedre ud når de skaleres til 1080 end til 768, der er stadig skaleringsunderligheder, men de er ikke helt så irriterende.

Derudover vil jeg gerne placere mig ret tæt på skærmen, så den fylder meget i mit synsfelt når jeg ser film. Med 40" i full hd kan jeg rykke helt ind på 1,6m ifølge flatpanels beregningsgadget. Jeg vælger ca. 1,8m hvis jeg ser Blu-Ray film alene, det giver en god oplevelse.
Af dudder
Tusind tak for hjælpen..! Jeg har fået 10.000 til tv og skal selv ligge resterende hvis jeg vælger et dyrere. Er der stor forskelpå M87 og W3000 rent billedmæssigt og i forhold til hvis jeg ser Blu ray, ser tv eller spiller PS3? Jeg vil selvfølgelig helst undgå at skulle betale noget selv :)
Der er nævnt flere forskellige plasma tv herinde.. i forhold til mit budget hvilket et skal jeg så vælge? Flere panasonic er nævnt nemlig. Og hvilke fordele og ulemper vil der være i det i forhold til hvis jeg vælger en af de ovennævnte lcd-skærme?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I min mening (og en hel del andre test-sites) er der en tydelig forskel på Pioneer og Panasonic.

Jeg stod for ca. 4 timer siden i en BestBuy her i USA og kiggede på deres Plasma-lineup, hvor de havde Panasonic PZ700, Pioneer 4280 og Samsung P96 stående og selvom skærmene ikke var kalibreret korrekt, så var det dog tydeligt hvilken af skærmene der formåede at få mest ud af det semi-dårlige feed fra deres HD afspiller i butikken.

Ja, på den afstand jeg stod, kunne man godt se at PZ700 var fuld HD, men til gengæld var der væsentlig mere støj i billedet og sortniveauet efterlod noget at ønske. Jeg skal undlade at kommentere på Samsungs præstation - jeg håber at der har været en ekstra forgrening på deres komponent-boks dér hvor dette TV stod...

Der er så afgjort en fordel ved Pioneers plasma-TV uanset om du ser TV eller afspiller HD materiale. TV'et gør simpelthen arbejdet godt.
Af dudder
Tak or hjælpen indtil videre. hvis du bare fortæller mig præcist det tv du ville købe til 10000 kr så er jeg glad:)
Mange anbefaler PX70? Er det det absolut beste til pengene? Jeg synes det virke som om man får meget for pengene med Samsung M87? Men det er måske bare mig.. Bare en sidste hjælper til præcist den model jeg skal købe.. som sagt skal den både fungere til "normalt" tv, PS3 spil og blue ray, tilslutning til computeren til at se film osv.. lidt allround.. vil helst holde mig indenfor budget, men er der et tv der skiller sig markant ud til måske 1000 eller nogt mere så forslå også det:)
Håber i lige gider hjælpefra sidste gang :s ;;)
Af dudder
nu har jeg læst videre.. tænker om jeg skal købe pz70 ellr px80? hva ville være bedst? og hvad er forskellen egenlig på pz70 og pz700? hvad vil jeg få i et af disse tv til forskel for M87? bare et bedre tv generalt eller hvordan? og vil jeg ikke på nogen måde savne den der forbandede "full hd"?
Ved godt jeg er en nød, men vil bare gerne være sikker på jeg køber det rigtige:) Håber ikke det er for trættende..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
PZ70 og Pz700 har fuld HD, ja.

Der er ingen der ved noget om kvaliteten af PX80, så du må vente indtil de udkommer.

Ja, den model du linker til er et godt tilbud.