Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af CPrimdahl
Hjææælp !!

Nu har jeg efterhånden læst et par artikler og et par tråde her på flatpanels, og jeg er fanget i junglen! Jeg søger en fladskærm til 7-10.000 kr., som skal bruges til stuen og til min PS3. Jeg aner ikke, om det skal være Full-HD eller ej? Jeg er vild med Samsungs design, og udfra FP's "anbefalinger" har jeg fundet frem til

Samsung LE37M87BD: http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=380547
Samsung LE40M87BD: http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=380554

Betyder de sidste 3" meget? Er der andre TV jeg skal tage med i mine overvejelser, når jeg skal ud og se dem i butikken?
Jeg har også læst, at man lukker for nogle signaler engang i fremtiden (vist nok analog), og det vil jeg helst være på forkant med?

Jeg er fuldstændig på bar bund.

Med venlig hilsen
Christian
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På forsiden af flatpanels.dk (under fokusartikler) har vi to appletter der kan hjælpe dig til at vælge den rette størrelse. Den ene kan også forklare dig hvorfor fuld HD er ligemeget...

Du kan ikke være på forkant mht. lukningen af de analoge signaler med noget TV fra Samsung. De har ikke indbyggede digitale tunere til det sendenet der benyttes når de analoge kanaler lukkes ned, med mindre du kun benytter en stueantenne.

Du bør give Sony D3000 et ekstra kig og overveje om ikke et plasma-TV ville kunne bruges i stedet. De leverer pt. et bedre billede end LCD TV'ene, hvis man vælger de rette modeller. Vi har medtaget de modeller vi anbefaler i den liste du har set på tidligere.
Af CPrimdahl
Hej Yakken.

Nu har jeg læst de to artikler - og umiddelbart får jeg ikke brug for Full-HD. Jeg tror også, at 37" er nok, beregnet udfra hvor langt vi kommer til at sidde fra fjernsynet.

Plasma? Er teknikken så udviklet, at der ikke er risiko for burn-ins længere?

Jeg synes Sony D3000 koster lige i overkanten. Er der andre muligheder? :)

Med venlig hilsen
Christian
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, plasma-TV er så udviklede at burn-in reelt ikke er en risiko mere, med mindre du planlægger at bruge skærmen som skærm til tekstbehandling i flere dage af gangen.

Retention kan sagtens forekomme, men det udvisker sig selv igen. Vi har også en artikel om burn-in i samme sektion, som de to andre fokusartikler.

Der er flere af vore brugere og brugerne på recordere.dk der lystigt bruger deres plasma-TV sammen med diverse spillekonsoller uden de mindste problemer.

Hvis du kan lide Samsungs design, så er deres Q96 plasmamodel nok noget for dig. Disse TV har ydermere en lille feature i form af en screensaver man kan køre hvis man synes at der er kommet lidt retention på skærmen. Ganske handy.

Vi har anmeldt 50" versionen af Q96 her på siden.
Af CPrimdahl
Okay. Så er burn-in ikke en faktor, jeg vil tage højde for længere. Eftersom der ikke er planer om, at den skal bruges som primær skærm til computeren, udelukket dette måske mere og mere LCD.

Så er jeg da kommet lidt ud af junglen :)

Q96 ser lækre ud - men som nævn ligger de også lige omkring 10.000 kr.
Ud fra jeres fokusartikler har jeg også fundet frem til Sharps XD1E serie.
- http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=316152

Ville det være et godt køb?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til dit brug for du stadig mere for pengene i de modeller jeg har nævnt indtil nu.