Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Siden vi flyttede har jeg gået og ønsket en bedre TV-løsning, men det er lidt trangt med pladsen. Der er slet ikke plads til et 32" CRT, så det bliver nok nød til at være noget fladt og jeg ville også gerne af med VHS'en og havde planlagt en HTPC.
Men ud over det tilsyneladende ret vanskelige opgave med at få en støjsvag HTPC, så er TV'et heller ikke helt ligetil.

* Det skal være et 32 eller 37 (måske 40") TV, da der kun er en ca. 105cm bred niche til det.

* Det skal have en relativ god betragtsningsvinkel. Vi sidder ikke alle helt ligefor. - og vi sidder også kun ca. 2.5 meter fra.

* Jeg kan forstå at 1-1 pixelmapping er ret essentielt til HTPC-brug. Men vores signal er indtil videre analogt Yousee, DVD'er og måske DVB-T. Jeg tror ikke jeg gider alt det bøvl med DVB-C.

* Indtil jeg smider et kraftigere grafik-kort i computere, så kan den vist ikke klare at vise 1920x1080 alligevel.

Såe... hvad ialverden skal man investere i?
Da det er et analogt signal det meste af tiden ville jeg gætte på at plasma var mest fornuftigt. Men hvor får man små plasma'er (<105cm) med 1-1 pixelmapping og helst også kvadratiske pixels?
Så har jeg haft kig på Samsung LE37M86, men hvis jeg alligevel ikke kan udnytte 1920x1080 hverken i computeren, eller p.g.a. sidde-afstanden, så skulle man måske finde noget mindre. ... men at finde noget mindre med 1-1 pixelmapping uden at det også bliver et rigtig dårligt billede med analogt signal???

Jeg syntes lidt det kører i ring ang. for og imod. Måske skulle man bare vinde i lotto og købe et større hus. ... men indtil da?

Findes, der ikke et hæderligt TV, højst en meter bredt, der kan vise et pænt analogt billede, som egner sig til HTPC brug?
Det behøves ikke være "full-HD".
Af apm
Hmm... måske skulle man overveje blot at købe et af Samsungs LE-32R8x fjernsyn. De ser ud som om at de viser analogt tåleligt. Kan skridtet op til mon 32M86 betale sig? (er der nogen anden afgørende forskel end 100Hz?). - og hvordan er det med at vise DVD'er fra en computer på dem?

Jeg tror nok at der hvor jeg vil komme til at gå mest op i billedkvaliteten er når jeg spiller alm. DVD'er. Om det gennemsnitlige TV-3 show eller TV4 sitcom lige er perfect er ikke så vigtigt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
100 Hz er ikke pengene værd, men at billedkvaliteten for analoge signaler på et R eller M86 skulle være god, er nok en overdrivelse.
Af apm
jeg tror jeg skrev "hæderlig" og "tåleligt". Jeg godt klar over at den ikke er "god", men alt er som bekendt relativt og jeg kan vist ikke få øje på andre TV i samme størrelse og nogenlunde prisklasse, der viser analogt bedre, med mindre at det er et 1024x768/720 plasma, som det er mit indtryk ikke vil egne sig særlig godt til en HTPC?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så længe du er helt med på kvaliteten, så er det jo fint nok.

Jeg er dog ikke helt sikker på at R-modellen har 1:1 pixelmapping. Man kan sige at det er ret nemt at opnå med fuld HD skærme idet en computer som regel kan smide dette output ud, men på Samsungs mindre skærme, er jeg ikke sikker på at du kan få 1:1.
Af apm
Jeg mener at have set folk berette om 1-1 pixelmapping på ihvertfald nogen af 32R8x modellerne med nogen firmaware... men ja, det er en jungle.

Jeg er godt klar over at det er nemmere med 1920x1080, men jeg stod og så på et 37M86 og et 32R86 idag og det var ikke helt galt at analogt signal faktisk så pænere ud på det lille 32R86, da det store gjorde støjen alt for synlig. Samtig her hverken signalet, regnekraften i min HTPC eller plads til et større fjernsyn en 37" til at udnytte full-HD, så spørgsmålet er om det er det værd. Der er jo trodsalt ca. 3000 forskel på et 32R86 og et 37M86, som der skal til for at få full-HD.

... og man skal vist op i mindst 42" for at få det i plasma, og det er desværre fysisk udelukket :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Noget helt andet er også om du så reelt har brug for fuld HD, men det er en lidt anden snak i denne sammenhæng. Vi har artikler der gør op med "kravet om fuld HD", men dem har du nok set - de ligger på forsiden.

Hvis du kan tvinge 1:1 ud af skærmen, så vil den sikkert passe udmærket til dit formål. Alternatit så er der jo også Sony D3000, som tilmed har DVB-C tuneren...
Af apm
Tjae... 32D3000 lyder jo fristende, men 8500 er jo en del mere end 6000 og jeg skal nok alligevel have en DVB-C tuner til computeren.
Ligenu test-kører jeg mit setup med en analog TV-tuner i computeren og min Samsung 215TW monitor som skærm og det er ikke helst skidt (sammenlignet med mit gamle elendige CRT ihvertfald), så jeg tror godt jeg kan nøjes med et budget LCD-TV i første omgang. Så kan jeg altid investere i noget bedre om et par år, når jeg har plads til full-HD og det er blevet nemmere at bygge en lydløs HTPC, der kan håndtere det.

Jeg har set en del ros af Toshibas C3000, men jeg syntes ikke helt at jeg kan finde et sted hvor de sælger de modeller, der refereres til eller se om dem man så kan købe også har 1:1 pixelmapping. (helst via HDMI/DVI)