Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pixel488
Hej,

Jeg har søgt efter et svar på flere sider, men jeg har ikke rigtigt fået det svar jeg søger, så jeg vil prøve at poste mine spørgsmål her.

Jeg skal have købt et nyt TV, som jeg kommer til at sidde ca. 3 meter fra. Jeg skal primært bruge det til at afspille Blu-Ray film, DVD-film, spille PS3 og så se normalt fjernsyn selvfølgelig. Indtil videre har jeg endeligt besluttet mig for, at jeg vil invistere iet TV med FULL HD. Jeg er dog blevet i tvivl mht. om det skal være plasma eller LCD. Jeg har specielt kig på to TV, som jeg begge har set i forretningerne.

Samsung F86 (LCD - 40 tommer):

Panasonic PZ70EA (plasma - 42 tommer):

Er der nogen der kan hjælpe mig med at afskrive den ene eller den anden, set ud fra mit behov?
Af Nick_S
Har du brug for full hd? For ellers står dit valg meget simpelt ;)

Sony KDL 40 X 3000

eller

Pioneer 428XD

Sony'en er full hd, men det er pioneer plasma'en ikke.
Dog vel nok noget nær de bedste indenfor henholdsvis LCD og Plasma :)
Af pixel488
Ja, jeg går ud fra, at mine Blu-Ray film + PS3 spil vil ses bedst i FULL HD. Kan det virkeligt være rigtigt, at Sony'en er bedre end Panasonic'en?
Af pixel488
Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at vide, hvorvidt i synes jeg skal vælge et plasma eller LCD
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du ikke sidder tæt nok på dit TV til at kunne skelne de enkelte pixels, så får du ikke noget ud af fuld HD. Læs mere her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Der er slet ikke nogen tvivl om at Pioneers TV er det absolut bedste TV til 18.000 kr. - fuld HD eller ej. Hvis du sidder længere væk end 1.7 m fra dit TV, så får du meget lidt for dine penge ved at satse på fuld HD frem for et 428XD.

Jeg ville vælge et plasma-TV hvis jeg var dig, men det er udelukket baseret på det faktum at det pt. er Pioneer der laver det bedste TV i verden og det er tilfældigvis et plasma-TV. Der er ikke noget der dikterer at plasma er det bedste udelukkende fra et teknologisk synspunkt.
Af TYBO
yakken: det er vel en smag sag. Fordi du synes det er den bedste i verdenen gør det jo ikke til verdens bedste TV.
Der kommer mange ting ind som features (harddisk indbygget, HDtuner osv), design, remote, lyd, burn in problemer osv.

Du kan skrive at du synes det er den bedste TV.
Af Nick_S
Udmærket TYBO, så tror jeg du vil se rigtig rigtig mange herinde der ville sige at _de_ syntes at det er det bedste. Bla admin på siden, der står for alle tests der bliver lavet :)

Men okay, JEG syntes at det er det bedste TV jeg nogensinde har set.

Desuden er farvegengivelse, gamma og andet godt jo til at måle og dermed definitivt bedømme. Så jo, du kan faktisk godt sige at det er det bedste iverden ;)
Af pixel488
Mange tak for jeres svar. jeg må nok hellere få set på det Pioneer TV.

Da jeg var rundt i forretningerne for at kigge, fik jeg at vide af en sølger hos Expert, at LCD klart var at foretrække ifht. plasma - specielt når der skulle spilles PS3-spil og ses blu-ray film. Så jeg er meget i tvivl hvad det skal blive til.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu vel. Billedmæssigt er TV'et det bedste der pt. kan fås for almindelige menneskepenge.

Der er ikke nogen der har nævnt noget om at indbyggede harddiskoptagere var et kvalitetsmål.
Af Gabba
Et nærmest umuligt spørgsmål at besvare...

Til film og almindelig TV er der nok ikke noget bedre end 428XD til den pris.

Ikke desto mindre, så har jeg på fornemmelsen, at du vil blive mere glad for et Sony 46W3000, sådan som du beskriver dine behov.

LCD er godt til PS3, og plasma mister nogle af sine fordele, når man ser Blu-Ray eller har et godt digitalt signal. Og Sony har netop den, synes jeg meget store, fordel, at de har indbygget DVB-C tuner, dvs. hvis du har Stofa eller YouSee, så behøver du ikke en ekstra set-top box. Det har endda MPEG4 dekoder (de kalder det HD-tuner), så det er forholdsvis fremtidssikret (ingen apparater er fremtidssikrede, men Sony har det de fleste tror kommer). Hvis du har eller investerer i en Sony BluRay afspiller, så kan du nøjes med een fjernbetjening på bordet i stedet for 3 (TV, tuner, BluRay). Hvordan du vejer den fordel er op til dig selv.

Nu skulle man tro, at jeg er Sony sælger. Det er jeg ikke, og så sent som i dag har jeg skrevet i en anden tråd, at Pioneer 508XD er det bedste TV på markedet. Men Sonys LCD er altså heller ikke dårlige, og det kommer mest af alt an på, hvad man prioriterer.

Jeg synes du skal overveje det. Så får du også 4 tommer ekstra ;)

Ellers er jeg enig i, at Pioneer er bedst.

W serien er næsten lige så god som X serien, men væsentlig billigere. Du kan få et større TV for samme pris. 46'' er ikke for stort til at spille PS3 på 3 meters afstand :p
Af madass32
bare en hurtig reminder. ps3 modtager ikke fjernbetjeningsignaler, men køre på bluetooth. bare lige så ikke du tror kan nøjes med 1 RC.

der findes dog nogle kit, men ikke noget fra sony selv :)
Af Sjoervad
Hvis du er intreserret i kun at bruge én fjernbetjening, kan du blandt andet bruge dette kit :)

PS3 ir reciver
Af pixel488
Mange tak for jeres rigtigt gode svar! Og det med fjernbetjeningerne har jeg aldrig haft i tankerne, så det er godt du bringer det på banen. Jeg må hellere ud for at danne mig et overblik igen. Igen.. mange tak for hjælpen
Af tosa
mht. flere enheder kan jeg måske forstå, at man gerne vil have det hele indbygget, så der ikke står 13 enheder i et TV-møbel.

Men de der argumenter mht. remotes mv. har jeg aldrig forstået, da man jo altså for ret små penge kan gå ud og købe en universal remote. Logitech laver nogle rimeligt gode remotes til under 1.000 kr., og hvis man vil have deres bedste kan man købe dem for ca. 2.000.

Der er også andre løsninger på markedet.

Men til dem der absolut vil have deres set-top boks indbygget i TV'et - så skal man vel også have surround receiver og HTPC og BD-afspiller mv. indbygget i TV'et, ikke??

Mht. Pioneer/Panasonic TV, og der refereres til Pioneers TV som de bedste, menes der normalt det TV som leverer det mest korrekte billede.
Panasonic er lidt efter, men går normalt også som det TV der leverer det næstbedste billede på forbrugermarkedet, men til en noget lavere pris.