Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jesper12345
Hej Flatpanels

Jeg skal købe et tv til de gamle, men er lidt usikker på hvad jeg skal købe til dem. De sætter følgende kriterier:

Skal kunne tåle direkte sollys.
Pænt design.
Max 12.000 kr.
Ca. 42"

De sidder ca. 3 - 4 m. fra skærmen og benytter dvb-s

Jeg har kigget på følgende:
42PX70EA, men ved ikke om den kan tåle direkte sollys
Sony 40D3500
Samsung LE-40BDX
Sharp Aquos LC-42X20E Denne er lidt dyrere, men pengene er måske givet godt ud?

Hvad ville i vælge?
Af TYBO
Hovedreglen er at man skal holde sig fra plasma ved direkte lys da de har en glasplade i front.
Men kan godt være at dette har ændret sig siden.
Af tosa
Der er ingen TV der har godt af direkte sollys, hvis det er det du mener. Der er elektriske komponenter, og de har ikke godt af alt for høj varme.

Når det er sagt, så ja, der er en del genspejling i plasmaskærme (og de LCD skærme der bruger plasma-agtig glasplade for at få bedre sotrniveau). Hvis det ikke er muligt at trække gardiner for, og solen står ind i skærmen, vil der kunne opstå problemer med genspejling på en plasma.
Dog vil jeg da også lige bemærke, at man under alle omstændigheder vil blive generet, hvis solen står lige ind i TV'et, også selvom man har et TV uden glasplade.
Af khougaard
Hvis det skal være plasma, har jeg et 42PX700, de er refleksbehandlet og ligner en lcd, mere mat, men har stadig en glasplade foran.
vi har selv solen til at stå ind om eftermiddagen/aften, og det fungere fint hos os med dette tv, bedre end det gamle billederørstv. men man kan altid så lidt refleks.
ved også ar alle panasonic full hd tv har et antiglare hvilket skulle minimere refelkserne fra solen
Af Jesper12345
Dvs.

Hvis I skulle vælge i mellem de 4 tv. Så ville i fravælge PX70 pga genspejlingen, da den skulle stå i direkte sollys?

Men hvilket af de 3 LCD'er ville I så vælge?
Af khougaard
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men i panasonic-centeret ved Viborg er det muligt at lave en aftale om at "låne" et tv for at få det testet til stuen, størrelse, lysindfald osv. Så det kunne da være en mulighed hvis det skulle være et plasma, men så skal det somsagt være et PX700 eller serier derover pga. refleksbehandlingen.
Ellers ville jeg personligt nok vælge et Sony 40D3000, ved godt at du ikke har nævnt det, har selv haft den i 32" super godt tv. har dog kun set D3500 i butik, men er vist ikke den eneste der ville gå den vej.
Af Jesper12345
De har nu bestemt sig for ikke at købe plasma, simpelthen pga. genspejlingen fra solen

Har kigget lidt efter 40D3000, men kan se den ikke bliver produceret mere.

Derfor regner jeg med at købe enten:

Sony 40D3500
Samsung LE-40BDX
Sharp Aquos LC-42X20E

Eller hvis du måske har et helt andet forslag til hvilket andet Lcd tv som jeg skal købe til ca. 10.000
Af tosa
Det er rapporteret fra flere sider, at flere af sonys 3000 modeller overgår deres 3500 modeller, hvilket var den væsentligste grund til at de trak dem tilbage (da 3000 modellerne blev solgt for billigt i forhold til hvad de kunne).

Så hvis du kan finde et restparti af dem står du vist (jeg har ikke selv checket) bedre end hvis du køber en 3500 model.
Af Cybersovs
Sony KDL40D3000 kan stadig fås hos sparshop.dk :D Super tv!

Alt bedst