Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af madsl
Hejsa

Jeg har besluttet mig for at jeg vil have mig en ekstern skærm til min laptop.
Efter at have lånt nogle skærme fra mit arbejde, har jeg besluttet mig for at det skal være en 22", da det passer bedst til mine øjne ;)

Min laptop har desværre ikke DVI-udgang, så derfor skal skærmen tilsluttes via VGA, og nu er det så at jeg gerne vil have jeres hjælp.
I de fleste anmeldelser bliver diverse skærme stort set altid kritiseret hvis de ikke har DVI-tilslutning, men når nu jeg ikke skal bruge en sådan, er der så nogen grund til at jeg betaler ekstra for det. Altså er skærme der kun har VGA-tilslutning generelt dårligere?
Jeg har bemærket at de billigeste 22" skærme med DVI koster omkring kr 2000,- mens man kan få en 22" til så lidt som kr 1500,- hvis man kan undvære DVI. Får jeg en bedre skærm ved at betale kr. 500,- ekstra eller er alle skærme mere eller mindre lige gode (dårlige) når de tilsluttes via VGA.
Kan I anbefale nogle bestemte 22" til VGA-tilslutning?

For god ordens skyld skal det nævnes, at jeg primært bruger min PC til internetsurfing og til at spille Football Manager. Dvs. ingen grafisk krævende spil og ikke noget med at se film.
Jeg vil ikke have en skærm med glossy coating.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skærmen er den samme uanset om der er VGA eller DVI stik i den, hvis altså resten af indmaden ikke er ændret. Acer benytter typisk denne fremgangsmåde.

Da skærme der kun har VGA indgang typisk ikke kommer med ret mange features, så finder du også ofte modeller af tvivlsom byggekvalitet i dette segment idet der er sparet hvor der kan spares. Dvs. det er ikke fordi der er noget der dikterer, at en skærm der kun har VGA SKAL være ringe, men kendetegnet for disse modeller er bare, at der skal barberes af prisen.

Hvis du nogensinde opgraderer i fremtiden vil det måske også være lidt trist hvis skærmen ikke kan udnytte en eventuel digital udgang i din næste computer.

Kvaliteten over VGA tilslutningen er i meget høj grad afhængig af kvaliteten af det grafikkort der sidder i den anden ende, så det er svært at sige hvilken skærm der vil klare sig godt på netop din maskine.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
225BW er forrige model og der er kommet 2 opdateringer af denne skærm siden den kom frem. Den ville jeg ikke satse på.
De nye modeller hedder 226BW og 2232BW og koster det samme.
Af madsl
yakken skrev:225BW er forrige model og der er kommet 2 opdateringer af denne skærm siden den kom frem. Den ville jeg ikke satse på.
De nye modeller hedder 226BW og 2232BW og koster det samme.
Jeg er ikke så vild med Samsungs nyere (vi har købt rigtig meget sort blankt plastic og nu skal det fandme bruges) design! Jeg foretrækker faktisk det gamle "klassiske" design som 225BW har (og som passer til mine højtalere). Er 225BW så meget dårligere end nyere skærme når responstiden ikke har den store betydning for mig?

Viewsonic'en jeg har kig på er også af lidt ældre dato, så vidt jeg kan forstå - er den heller ikke anbefalelsesværdig? (ud over at den har indbyggede højtalere, som jeg ikke har noget at bruge til!)